מבצע צוק איתן היה ללא ספק המבצע העוצמתי ביותר אי פעם בעימות מול הפלסטינים. גורם בכיר בצה"ל אומר כי "יש קשר בן מצב האוכלוסייה ברצועה למציאות הביטחונית" הגורם ממליץ לעודד את שיקום הרצועה כחלק מארבע פעולות שמרחיקות את העימות הבא מול החמאס, אחת מהן זה השיקום של רצועת עזה. 
 "שיקום אזרחי יכול ליצור תקווה בקרב האוכלוסייה" אומר הגורם. "יש שיקום טוב ברצועת עזה אבל זה לא נעשה מספיק. יש לאפשר שיקום טוב יותר אפילו לאפשר הוצאת פועלים מתוך רצועת עזה לשטח ישראל. כמובן שזה צריך להיעשות תוך בדיקה וסיווג האוכלוסייה, סיווג ביטחוני נכון", הוסיף. 
 הגורם אומר כי יש צורך לבצע שיקום משמעותי: "צריך שיקום שיחזיר אותם רחוק יותר מנקודת המוצא של ערב צוק איתן". הדעה הרווחת במערכת הביטחון היא שככל שהרצועה תשתקם מהר יותר, האוכלוסייה תלחץ לשקט ארוך יותר. לצד זה מנגנון הכנסת חומרי הבנייה חייב להישאר מפוקח ומוקפד מחשש שחמאס ישים עליו יד. לגבי נמל ים צף, הדעות חלוקות. בעוד חלק מפיקוד הצבא סבור שנמל ימי יעסיק את החמאס לאורך שנים וניתן להשמידו בפעולה של כמה דקות. 

"חמאס נוקט בכל הפעולות לריסון, מניעה ופריסה של כוחות בשטח" 

הגורם הבכיר סבור אחרת: "מרכיבי הפתרון של נמל ימי צף מביאים סיכונים" הוא אומר, "אלה סיכונים גדולים ואני לא הייתי ממליץ על כך". בנוסף לשיקום הרצועה מסביר הגורם הבכיר כי כדי להרחיק מלחמה צריכים להתקיים עוד מספר תנאים. האחד זה שכשיש מלחמה להכות הכי חזק שאפשר באויב ולדבריו "צוק איתן הנחית מכה הכי קשה לחמאס מאז ומעולם, יש לפגוע ביכולת ההתעצמות שלו וזה קרה בצוק איתן". 


"רוצה שקט לאורך זמן". אנשי חמאס במנהרות במהלך צוק איתן. צילום: רויטרס 
אולם לזה צריך להוסיף את הערכות מערכת הביטחון לפיהן חמאס משקם את ארסנל הרקטות שלו, ובעוד מספר חודשים יחזור לכמות שהייתה לו ערב המבצע. לדברי הגורם שנה לאחר המבצע והחמאס מורתע בדומה להרתעה שפעלה על חיזבאללה לאחר לבנון השנייה. "חמאס לא הפעיל כוח מאז המבצע ולא רוצה להפעיל כוח" אומר הגורם הצבאי. "הוא נוקט בכל הפעולות לריסון, מניעה ופריסה של כוחות בשטח. בנוסף הארגון פועל נגד הארגונים שמאתגרים אותו. העובדה כי חמאס שמר על שקט בשנה האחרונה, השנה הכי שקטה בדרום מזה שנים, מראה שהוא רוצה שקט לאורך זמן" אומר הגורם. 
מבצע צוק איתן ללא ספק העמיד את ארגון החמאס באתגר לא פשוט. מצד אחד הוא זכה לגיבוי מהרחוב ומצד שני הוא הפך ביום שאחרי למבודד לחלוטין. למעט תמיכה זעומה מקטאר ותמיכה שחזרה לאחרונה מאיראן החמאס מנותק מהעולם, והקשר היחיד שיש לו הוא מול ישראל. גם הרשות הפלסטינית התנתקה מהארגון לאחר שהבינה שממשלת הפיוס שהוקמה ערב המבצע הייתה בלוף אחד גדול, והאירופאים לא מוכנים להעביר כסף לרצועה, אלא רק רק דרך הרשות הפלסטינית שלא מוכנה להיות המתווכת. 
הארגון טובע מבחינה כלכלית לאחר שאיבד את ציר ההברחות המרכזי שלו דרך המנהרות. "יש לחמאס בעיות קשות מאוד במשילות הכלכלית הוא לא מצליח לממן את המפקדים של הארגון" מסביר הגורם. "יש לו עסקים ומספר חברות שמהן הוא מכניס כסף אבל התרומות מגיעות בטפטופים ויש מתח גבוה בין ההנהגה הצבאית לבין ההנהגה המדינית וזה נובע מהמבצע. ניתן לראות שהדרג הצבאי נוקט פעולות בלי אישור הדרג המדיני לא בכל הקשור להפעלת כוח אבל כן בכל הקשור לקשר עם איראן ואם גיוס כספים מגורמים קיצוניים במרחב" מספר הגורם הצבאי.