שלומית לוטן, רעייתו של אלוף משנה במילואים ליאור לוטן, הגיבה היום (שישי) להאשמות שהוטחו בבעלה האחראי על ענייני שבויים ונעדרים וטענה כי מדובר בלינץ'.

זאת בעקבות דברים שאמר לוטן למשפחתו של אברה מנגיסטו, צעיר ישראלי שחצה את הגבול לעזה ועל פי החשד נלכד על ידי חמאס.
"אתמול בערב עשו לינץ' לליאור בערוץ 10. אפשר לפרש את מה ששידרו בהרבה דרכים, אבל פה בבית זה הרגיש לי ולרבים שמכירים את ליאור כמו לינץ'"
לדבריה אין מדובר בגזענות: "הם שידרו פגישה אחת מתוך פגישות רבות שהוא קיים עם המשפחה, שהיתה במקרה הזה מאוד טעונה ושהרוחות בה התלהטו שלא לצורך - אבל זאת לא היתה גזענות ולא היו שם איומים".

"הם שידרו רגע אחד של קשיחות, שעליו הוא התנצל בפני המשפחה. מי שמכיר את ליאור יודע שהוא לא גזען וגם המשפחה יודעת את זה. מה שלא יודעים זה שליאור עושה את התפקיד הזה בהתנדבות כבר כמעט שנה, הוא החליט שהוא לא רוצה לקבל שכר. כששאלתי אותו למה הוא אמר לי שעל עבודות קודש לא משלמים, פשוט מודים על האפשרות להציל חיים. מי שמכיר את ליאור יודע שזה צרוב לו בנשמה, זה מי שהוא", הוסיפה שלומית לוטן. 
רעייתו של לוטן סיפרה על אירוע פציעתו של בעלה בעת אירוע חטיפת נחשון וקסמן כדי להוכיח את מסירותו: "כשהוא נפצע קשה באירוע חטיפת נחשון וקסמן (ירו בו שוב ושוב) הוא המשיך להילחם עד שאיבד את ההכרה, כי הוא דבק במשימה וכי כל מה שעניין אותו זה להגיע לנחשון גם במחיר של פציעות קשות שלו. לרגע הוא לא חשב על עצמו. על זה הוא קיבל את צל"ש הרמטכ"ל".


 

אתמול בערב עשו לליאור לינץ' בערוץ 10. אפשר לפרש את מה ששידרו בהרבה דרכים, אבל פה בבית זה הרגיש לי ולרבים שמכירים את ליא...

Posted by Shlomit Lotan on Thursday, July 9, 2015

"לא איימת ולא הזהרת"
לדבריה לוטן יצר קשר עם משפחת מגניסטו וביקש את סליחתם. "כשבערוץ 10 הציגו אותו אתמול ברגע קשה שהוא מבין שהיה מיותר ולא לעניין, הוא מיד התקשר ליאלו, אחיו של אברה, שהיה איתו בקשר קרוב כל השנה והתנצל".

אברה מנגיסטו. צילום: באדיבות המשפחה
 
לטענתה היה סילוף של הדברים: "בניגוד למה שהוצג, זאת לא היתה הפעם הראשונה שליאור נפגש עם בני המשפחה. כמעט פעם בחודש הוא נפגש איתם, תמיד נמצא שם עבורם בכל עת שרצו להיפגש או לשוחח בטלפון. הוא כאב את כאבם, נענה לכל בקשה ויזם צעדים לרווחתם". 
לדבריה לוטן איבד את הסבלנות כאשר נכחו במקום אנשים שאינם חלק מהמשפחה וביקשו הסבר נרחב מהתחלה. "כשליאור איבד את הסבלנות כגילוי של אטימות וגזענות"
"אנחנו פה בבית מחזקים אותך ליאור, יודעים מי אתה, כמה צנוע וענו אתה. לא איימת ולא הזהרת. היית מפקד קשוח לרגע שהסביר את התנאים הנכונים להצלחת המשימה. היית לפעמים קשוח עם משפחות אחרות. הקשיחות הזאת נבנתה כדי להתמודד עם האויב, לא עם המשפחות", הוסיפה לוטן.
במסר לכל המבקרים הוסיפה לוטן: "ראוי שגם נבחרי ציבור שהחליטו להוקיע אותך אתמול בערב, יקחו אחריות על כך שהגיבו בלהט לפני שטרחו לברר את כל העובדות. נסלח להם על הלהט כי כולנו אנושיים וטועים לפעמים. אולי היום הם יטרחו לדבר עם המשפחה של אברה. עוד לא מאוחר לעשות את הדבר הנכון". 
"אלה דברים שלא היו צריכים להיאמר"
כזכור אמש הביאו בחדשות ערוץ 10 תיעוד בלעדי ממפגש טעון במיוחד, בין אלוף משנה במילואים ליאור לוטן, נציג ראש הממשלה לענייני שבויים לבין משפחתו של אברה. בשבעה בספטמבר הוא הגיע אל גדר הרצועה סמוך לחוף זיקים, טיפס על הגדר ונבלע בתוך הרצועה. כוחות צה"ל שהוקפצו לארוע לא הצליחו למנוע ממנו את המעשה. מאז נשמר הסיפור תחת מעטה סודיות בצו פרסום. 
כתבת חדשות 10 תקווה ממו נכנסה אל הבית בזמן שלוטן מנסה לשכנע את בני המשפחה לשמור על  פרופיל נמוך בניסיון למנוע את הפרסום – שיחה שלוותה לא מעט באיומים והפחדות שלא יעזו למתוח ביקורת על נתניהו בפרשה.
במהלך השיחה, שיגר לוטן איום מרומז למשפחה, ממנו משתמע כי הפניית אצבע שלה כלפי ראש הממשלה רק תזיק לה: "יש לכם שתי אפשרויות: אפשרות אחת להפנות את האצע לחמאס ולהגיד 'אתה מחזיק באברה, אתה אחראי לגורלו, תחזיר לנו אותו ואנחנו רוצים לדעת שהוא חי'. זה אפשרות אחת. יש לכם אפשרות שנייה להחזיר את האצבע מהחמאס לירושלים ולהגיד 'אתם לא בסדר, נתתם לו לעבור, לא החזרת לנו מכתבים', אתם תבחרו. אני יש לי עמדה בזה - מה יעזור לישראל, מה יעזור לאברה ומה יעזור לחמאס, אבל תבחרו אתם ותהיו אחראים לתוצאות".  
לוטן הוסיף בשיחתו עם המשפחה: "אני אגיד לכם את זה בצורה הכי קשוחה שיש: מי שיעמיס על אברה את הסיפור בין העדה האתיופית למדינת ישראל השאיר אותו עוד שנה בעזה, מי שיעמיס על אברה את הסיפור שלו, מה הוא כועס, מה הוא מתוסכל, מה קשה לו  - השאיר את אברה עוד שנה בעזה". 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב אמש לדבריו של עוזרו, האחראי על ענייני שבויים ונעדרים, ליאור לוטן, שאמר לבני משפחתו של אברה מנגיסטו, שחצה את הגבול לרצועת עזה ונמצא בשבי חמאס: "אם תאשימו את ממשלת ישראל, תישאו בתוצאות" - ואמר כי "אלו דברים שלא היו צריכים להיאמר, וטוב שליאור דיבר הערב עם בני המשפחה והתנצל בפניהם" והוסיף כי "ליאור פועל יומם וליל בהתנדבות כדי להחזיר את חיילינו ואזרחנו הנעדרים".