מתחת לקו העוני בישראל חיים 35% מהילדים, ו-243 אלף משפחות סובלות מאי ביטחון תזונתי. זהו פרצופה של החברה הישראלית שיחסי הון-שלטון הם יחסי האישות שלה; שהקפיטליזם הגלובלי הוא האידיאולוגיה שלה, וקמפיין ההפרטות הפרוע הוא יישומו.



הסיבוב האחרון שהממשלה עושה על הציבור בנושא הגז הוא חלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה הכלכלית הדורסנית של הימין בישראל. גם כאן מדובר בסוג של הפרטה. את המאבק על חלוקה צודקת יותר של רווחי הגז מנהלים עיתונאים בעלי אג׳נדה של צדק חברתי, גופים ואנשים פרטיים שחוסר הצדק המשווע מוציא אותם מכליהם ומפלגות מיעוט שנחשדות מיד בשמאלנות.



תורת ישראל מצווה לדאוג לעני, לגר, ליתום ולאלמנה, אבל לא ראיתי קמפיין חברתי של רבנים ופוליטיקאים דתיים, למעט אריה דרעי שתומך במתווה הגז והדאגה לשקופים מבחינתו היא מטר נדבות ותשואה אלקטורלית. רבנים, כמרים וכוהני דת בכלל, שנסמכים על כסף ציבורי, לא בנויים להטיף או אפילו להאמין ברפורמה חברתית. יוצא מן הכלל הוא האפיפיור פרנציסקוס.



גם האפיפיור פרנציסקוס חי בתוככי שיטה קפיטליסטית ולכנסייה שלו יש מורשת היסטורית ממש לא מלבבת בענייני דת ומדינה, שלא לומר שחיתות של ממש כשזה נוגע לכספי הוותיקן. ואף על פי כן, נטל האפיפיור על עצמו להיות המבשר הגדול של התייצבות הכנסייה הקתולית לצד העניים ונגד העשירים ובעצם נגד השיטה הקפיטליסטית.



את מסעו הנוכחי למדינות דרום אמריקה הוא החל בהתנצלות בגין פשעיה של הכנסייה הקתולית בתקופת הקולוניאליזם הספרדי. משם הוא המשיך במתקפה חריפה על הקפיטליזם ותאוות הבצע כגורם לעוולות הגדולות של ימינו. ״הקפיטליזם״, הוא אמר באחת מאותן עצרות המוניות שלו באמריקה הלטינית, ״הוא הקולוניאליזם החדש״.



כתבים שליוו אותו דיווחו שפרנציסקוס מטיף לרפורמה חברתית שאינה שונה הרבה מן הגרסאות המתונות של הסוציאליזם. הוא לא היחיד, כמובן. עכשיו תחשבו שרב גדול בישראל יטען שמדיניות הקפיטליזם של ממשלת ישראל היא ״זבל של השטן״, כפי שתיאר פרנציסקוס את השיטה הקפיטליסטית. תחשבו אפילו על רב קטן שמכנה את מתווה הגז כ״עריצות מתוחכמת״, כך כינה האפיפיור את דרכי פעולת הקפיטליזם.



אני לא מדבר על פינטו ושות', או על תרבות הבאבות ומיזמי המים הקדושים ותרופות ההבל הנמכרות כחלק מן המסחרה הרבנית; אלא על כלל רבני ישראל שלא היו מעזים לצאת נגד היד שמאכילה אותם, ודאי לא נגד השיטה עצמה שהם חלק ממנה.



שלא לדבר על כך שהאפיפיור פרנציסקוס מקבל את הקהילה הלהט״בית כחלק מקהילתו. תחשבו על הרבנים הספרדים או רבני הציונות הדתית מכריזים כי הומואים ולסביות הם בני האלוהים וזכותם לחיות את חייהם כטוב בעיניהם. איפה פרנציסקוס ואיפה רבני ישראל.