העימות והמתח בין ישראל לשש המעצמות, מתחיל לתת את אותותיו.



שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, שהיה בסוד העניינים וחלק מרכזי מאוד מהדיונים, הגיע לביקור בישראל על מנת לדון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על רקע ההסכם שנחתם עם איראן, למרות הביקורת החריפה של ישראל בנושא. השניים פתחו היום (חמישי) בדיאלוג אל מול העיתונאים, עד אשר הכריזו כי ימשיכו את השיחה בארבע עיניים.



מי שפתח את מסיבת העיתונאים היה ראש הממשלה שאמר: "אנחנו רוצים להביע את תנחומינו לעם הבריטי על גל פיגועי הטרור שאירעו בטוניסיה ובמספר מקומות בעולם. איראן והמדינה האיסלאמית נשארו איומי הטרור הגדולים ביותר על העולם, כשאיראן עושה זאת ומפעילה כוחות בלמעלה מ-30 מדינות ברחבי העולם. אני מצטער להגיד שההסכם הזה בווינה קיצר את הדרך של איראן לפצצה".



נתניהו הוסיף כי: "האלטרנטיבה היא לא מלחמה, אלא הסכם טוב יותר. צריך לגרום לה לשנות את הדרך שבה היא מתנהגת. זוהי דיפלומטיה כושלת. זה לא מבטיח את ביטחונה של ישראל. העיסקה עם איראן  נותנת להם שתי דרכים לפצצה: או שהיא תרמה, או שישמרו על העסקה ולאחר מכן, בעוד עשר שנים, אפשרות לבנות פצצה. הם יצליחו להשיג מספיק אוראניום כדי להגיע לפצצה ברגע. עשר שנים זה זמן שעובר כמו מצמוץ. בינתיים, הסנקציות יתנו להם מיליארדים והם יוכלו להגביר את הטרור שלהם". 



עוד אמר ראש הממשלה כי "זה הדבר שאנחנו מוצאים מטריד מאוד. לא יכול להיות שאיראן כזאת, שמחפשת כל הזמן למחוק אותנו מהמפה ולהרוג את אנשינו וגם מדינות ערביות, משוחררות את הסנקציות בלי לשנות נגד ישראל. אם הייתי צריך לשים על זה משהו, איראן. קודם תשנו את הדרך ואז תקבלו את הסנקציות, לישראל אין יחסים עם איראן. מאז המהפכה האיסלאמית, היא נהיתה מסוכנת ומחויבת להרוג אלפי ישראלים ברחבי העולם, איראן אומרת שישראל צריכה להימחק מהמפה. אנחנו אומנם לא מסכימים על הכל, אבל בעלי ברית יכולים לעשות זאת מדי פעם". 

האמונד: "מחויבים להגנה על ישראל"

פיליפ האמונד אמר לאחר מכן כי "על ישראל לעבוד יחד עם המעצמות כדי שאיראן תיישם את ההסכם. אחד הדברים שאנחנו מתעסקים בהם בבריטניה היא הדרך למניעת טרור. זה מראה עד כמה אנחנו מחוייבים להגנה על ישראל".

האומנד הוסיף כי הוא מבין את הדאגות הנובעות מההסכם: "הדיל הזה עם איראן הוא רק בעניין הנשק הגרעיני. גם אנחנו שמענו את הקריאות מוות לארצות הברית ובריטניה, לא נשפוט אותם על התגובות ברחובות של טהרן, אלא על פי ההסכם. אנחנו לא נאיביים, אנחנו מבינים שהרבה מאוד מהדברים השליליים יישארו. אנחנו מודעים לכך, המחוייבות שלנו היא לבעלות הברית שלנו. לא פתרנו את כל הבעיות שלנו, אבל אנחנו קיבלנו את מה שיכולנו לקבל מההסכם הזה". 



לאחר מכן הוסיף נתניהו: "הנה איראן, שארבעה ימים לפני חתימת ההסכם קיימה, לפני עיני הנשיא המודרני של איראן, ראלי בו נשרפו דגלים כאשר כולם צועקים מוות לישראל. המנהיגים שלהם אומרים שישראל היא לא מדינת למשא ומתן, אלא שצריך להשמידה". 

"עשרות אלפי טילים נורו לעבר ישראל מתוצרת איראנית. בזמן שמסירים מהם את הסנקציות, נותנים להם מיליארדים של דולרים למכונת המלחמה שלהם. זוהי הבעיה ואני יודע משיחות עם מנהיגים ערביים, שזה מדאיג אותם. גם הרבה מנהיגים ערבים הסכימו איתי ושווה לשים לב לכך, אנחנו לא מסכימים על נושאים רבים. זה לא ייקח הרבה עד שהסנקציות יותרו".

בסיום ריכך מעט האמונד את האווירה כשאמר: "לפחות הוכחנו שאנחנו לא צריכים עיתונאים כדי לשאול שאלות ולתת תשובות".