ועדת השרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק ה"שיימינג" של ח”כ עו”ד רויטל סויד (המחנה הציוני), המבקשת להחיל את חוק איסור לשון הרע גם על האינטרנט והרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק.



ההצעה נולדה בעקבות התאבדותו של אריאל רוניס, מנהל לשכת רשות האוכלוסין בתל אביב, ששלח יד בנפשו בעקבות סטטוסים בפייסבוק שהפיצה אישה שהאשימה אותו בגזענות ובעקבות מקרים נוספים של “בריונות ושיימינג” ברשת.



הצעת החוק קובעת כי עורכי אתרי אינטרנט ורשתות החברתיות ישאו באחריות לפרסומי לשון הרע המתפרסמים אצלם בדומה לאחריות שיש לעורכי כלי תקשורת אלקטרוניים ומודפסים בישראל, אם לא יסירו פרסומים פוגעניים.



״היום הזירה האינטרנטית הינה כיכר העיר. הרשת החברתית הפכה לגיליוטינה שגזר הדין בה מתבצע כמשפט שדה. יש להיאבק באלימות, בריונות ושיימינג ברשת גם באמצעות חקיקה. רשתות החברתיות ישתפו פעולה רק אם זה יפגע להן בכיס העמוק״, אמרה ח”כ סויד לקראת הדיון.




"הרשת החברתית הפכה לגיליוטינה שגזר הדין בה מתבצע כמשפט שדה". ח"כ סויד. צילום: דוברות מפלגת העבודה



ח״כ סויד מובילה בכנסת את נושא המאבק באלימות ברשת עומדת גם בראש השדולה למיגור שיח אלים ובריוני. כינוסה הראשון של השדולה עמד בסימן - ״חייבים למנוע את מקרה ההתאבדות הבא״. בכינוס התארחו אליעזר רוניס, אביו של אריאל רוניס ז״ל, ולימור מזרחי אימו של דויד אל מזרחי ז״ל שהתאבד עקב בריונות ברשת והוא רק בן 15.



״כיום בני נוער רבים נפגעים מבריונות ברשת. צריך לשלב חקיקה עם חינוך והטמעת כללים לשיח תרבותי ולא פוגעני״, אמרה ח"כ סויד.