עובדי לשכות מרשם האוכלוסין במשרד הפנים פתחו היום (ראשון) בעיצומים בשל העומסים הכבדים בלשכות. העובדים סגרו את הלשכות לקבלת קהל והודיעו שהעיצומים אינם מוגבלים בזמן.



בעקבות העיצומים, השירותים בלשכות האוכלוסין ניתנים רק באמצעות האינטרנט או מוקד השירות והמידע הטלפוני. בנתב"ג ניתן יהיה להוציא דרכונים לאלו שטיסתם אמורה לצאת בתוך 24 שעות, אך הם ישלמו 1,120 שקל במקום 280 שקלים בהליך רגל.



סגירת לשכות האוכלוסין, בעיצומה של עונת הקיץ, בה רבים יוצאים לחו"ל וזקוקים מיידית לשירותים, כמו קבלת דרכון, עוררה זעם בקרב תושבים. "לא ידעתי מראש על העיצומים ואנחנו צריכים לצאת בסוף השבוע לחו"ל", סיפר חיים.



העובדים טוענים שהעומסים הכבדים הפכו לבלתי נסבלים ויוצרים תגובות מוצדקות מצד האזרחים הממתינים לעיתים שעות ארוכות. "בגלל העומסים בלשכות, יש לנו סכסוך עבודה על זה כבר שנתיים. ההמתנה לשירות נמשכת הרבה פעמיים שעתיים-שלוש ולפעמים גם יותר", הסבירה אתמול יו"ר ועד עובדי מנהל האוכלוסין, מירה אסרף, "הקהל הממתין זמן ממושך כועס וזה מובן וישנם מקרים שאנשים הממתינים זמן ממושך הופכים להיות אלימים ומגדפים אותנו. אבל אנחנו לא אשמים, אלא רק עומדים בחזית. כל מה שאנחנו מבקשים הוא תוספת מיידית של תקני כוח אדם. אי אפשר להמשיך לעבוד ככה".



לדבריה, בשבוע שעבר התקיימה פגישה עם נציגי משרד האוצר ובמהלכה הובהר לנציגי העובדים וההסתדרות, כי הליך תוספת תקני כח אדם יקח לפחות כשנה. "בינתיים, המצב בלתי נסבל ואנחנו, העובדים, הפכנו לחזית", ציינה עוד אסרף והבהירה שרק אם תוצג בפני העובדים הצעה מעשית, העיצומים ייפסקו.



מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה ננקטה שורת צעדים משמעותיים בלשכות מנהל האוכלוסין, במטרה להקל ככל שניתן על העובדים ולשפר את השירות הניתן לציבור: אושרה תוספת של 50 תקנים, כאשר חלקם כבר גוייסו וחלקם בשלבי גיוס. בנוסף, הוצאו שירותים רבים מהלשכות וכיום ניתן לקבלם מרחוק, נפתחו שלוש לשכות חדשות ומתוכננות לשכות נוספות והוגשה לאוצר תכנית עבודה מקיפה וסדורה לתוספות שונות עבור הלשכות".



"מעבר לכך, אושר מענק נוסף בסך עשרת אלפים שקל לעובדי מנהל האוכלוסין, בעקבות ההחלטה להאריך את הפיילוט הביומטרי והסתיים בהצלחה פיילוט להפעלת מערכת לניהול תורים, שהותקנה בלשכות רבות , שמטרתה להקל על העומסים באופן משמעותי".



"לאור כל הפעולות האלו, עולה השאלה והתמיהה מהי הסיבה האמיתית להכרזה על עיצומים ועל הפסקת קבלת קהל באמצעת תקופת הקיץ הקריטית".