נשים מהוות כיום מיעוט בסגל האקדמי הבכיר בישראל. בכ־37% מהמחלקות השונות באוניברסיטאות בולט מאוד תת־ייצוג של נשים בסגל האקדמי בכלל ובתחומי המדעים המדויקים, מתמטיקה, פיזיקה והנדסה, בפרט.



דוח שהוגש באחרונה לשר המדע שיקף תמונת מצב עגומה למדי - ככל שמתקדמים בסולם הדרגות האקדמי, הולך ופוחת מספרן של הנשים בכל דרגה, ושיעור הנשים בסגל האקדמי בדרגת פרופסור - הדרגה האקדמית הגבוהה ביותר -עומד רק על 16%. וזאת על אף העובדה שיש יתרון מספרי למסיימות לימודי דוקטורט מכל התחומים.



לא כולם המתינו להמלצות הוועדה לקידום ולייצוג נשים במוסדות להשכלה גבוהה. בשטח ישנן כבר פעילויות שנועדו לשנות את המגמה. כבר לפני כשבע שנים גופים אקדמיים וחברתיים, ובהם קרן רוטשילד קיסריה, הטכניון והאוניברסיטה העברית בירושלים חברו והקימו תוכנית מיוחדת שמטרתה קידום וטיפוח דוקטורנטיות בישראל. רף הקבלה לתוכנית הוא גבוה במיוחד ומהווה מודל ייחודי המאפשר לנשים צעירות, שבחלקן מגיעות מהפריפריה וחלקן מחברות שונות, חרדית, חילונית וערבית, להגיע להישגים מרשימים בשדה המחקר. מטרה חשובה נוספת היא שתוכניות כאלה ישנו את המצב העגום של שיעור מזערי ביותר של נשים מזרחיות וערביות באקדמיה.



ההישגים המדעיים של הדוקטורנטיות המצטיינות כבר מוצאים את ביטויים בשטח במחקרים הנחשבים פורצי דרך בתחומים שונים: פיתוח מדבקה מבוססת חיישנים שתונח על העור ותאבחן שחפת בצורה לא פולשנית, פיתוח חומרים לדור הבא של ה־01, מאיץ רפואי אופטי, בדיקת השפעת גורמים על הבנת שפה בדיסלקטים ועוד. אי אפשר שלא להתרשם מהנושאים החדשניים שבהם בוחרות לעסוק דוקטורנטיות המגיעות מרקעים שונים: מהנדסת חשמל ואנרגיה, דרך מדעי טבע ופיזיקה, רוקחות והנדסה כימית, ועד למשפטים ומדעי החברה. ואי אפשר גם שלא להתפעל מיכולתן לשלב בין עבודת המחקר התובענית לבין ניהול בית וזוגיות.



הסטודנטיות הללו יחוללו את השינוי המיוחל. כן, הרבה בזכות מתן תמיכה וסיוע שיועילו להאצת הטיפוס במעלה הסולם האקדמי, להגדלת מספרן של הפרופסוריות ולחיזוק עמדות הכוח הנשי באקדמיה, שיובילו גם לנוכחות נשית בתפקידי מפתח בכירים במוקדי פעילות נוספים. בכוחן של נשים משכילות וחדורות רצון ונחישות להביא את המחקר המדעי לפסגות בארץ ובעולם.



נכון להיום, הולך וגדל מספרן של הדוקטורנטיות החוקרות בתחומי מדעי הטבע, הרפואה והמדעים המדויקים. הסטודנטיות הללו נמצאות על המסלול הראוי, המסלול שיוביל אותן לחולל גם את השינוי המיוחל - איוש משרות בכירות באקדמיה בכל המקצועות וגם במדעים המדויקים - ולהתאים את האקדמיה לרוח התקופה של שוויון מגדרי. 



הכותבת ממונה על תוכניות בקרן רוטשילד קיסריה, ובהן תוכנית הדוקטורנטיות של הברונית אריאן דה רוטשילד