הרמטכ"ל גדי איזנקוט הציג הבוקר (שני) בפני סגל הפיקוד הכללי של צה"ל את התוכנית הרב שנתית (תר"ש) המכונה "גדעון".



הרמטכ"ל מקווה שלאחר ארבע שנים שצה"ל עובד ללא תוכנית רב שנתית, הפעם תאומץ התכנית ותאושר. בצה"ל מקווים כי קבלת התכנית תקהה את ההמלצות של דוח ועדת לוקר שיוצגו מחר לצבור ועוסקות בשכרם של משרתי הקבע ובפנסיות שלהם. "אני לא אומר שלא צריך לפגוע בחונטה ובגילדה והרמטכ"ל אינו יושב ראש ועד עובדים, אך אסור לפגוע יותר מדי" הדגיש בהקשר זה מקור בכיר במטכ"ל.



תכנית "גדעון" מיועדת להכין את צה"ל ולאפשר לו להתמודד עם כל תרחישי האיום על מדינת ישראל ולהגן על גבולות המדינה. לפי התכנית, איראן ממשיכה להוות את האיום הגדול ביותר הנשקף לישראל והיא לוקחת בחשבון אפשרות שתפרוץ מלחמה, גם אם אין סמנים מעידים לכך.



"התר"ש זו הזדמנות גדולה להכין את הצבא לאתגרי העתיד", אומר קצין בכיר במטכ"ל בפגישה עם עיתונאים, בה הוצגה התכנית. "תר"ש 'גדעון' מתווה לצה"ל כיוון מאוזן מאוד, שלוקח בחשבון אפשרות של הפעלת כוח וניצחון מהיר במלחמה ואם תהייה דחייה רביעית של התוכנית זה יהיה פספוס אדיר", אומר הגורם הבכיר.



התכנית היא פרי עבודתם של ששה צוותים בראשות אלופים במטה הכללי, שביקשו להתאים את צה"ל ויכולותיו לשינויים המהירים שמתחוללים במזרח התיכון, מאז "הטלטלה" של ה"אביב הערבי".



על פי המקור הבכיר תכנית "גדעון" כוללת קיצוץ ניכר באנשי מילואים, ש-100 אלף מהם ישוחררו בשנים הבאות. אלו שיישארו יקבלו הכשרה רחבה יותר ויבצעו ימי מילואים רבים יותר. צה"ל יסגור עוד שש חטיבות שריון וגדודי ארטילריה, אך ימשיך במגמת חיזוק המודיעין, לוחמת סייבר וחיל האוויר על ידי תוספת של כלי טיס בלתי מאוישים.



כמו כן, יקצץ צה"ל במספרם של אנשי מילואים בפיקוד העורף ויחולל שינוי במחסני הנשק של צה"ל, שבהם יאוחסנו יותר טילים חכמים מפגזים ישנים ו"טיפשים". הגורם הבכיר אומר כי יתרון נוסף של התר"ש הוא קיצור באופן משמעותי של זמן המוכנות. "אם עד היום היינו צריכים זמן מוכנות למלחמה של שעות עד ימים, אנחנו נקצר זאת לשעות בודדות עד יממה אחת", הוא הבהיר.



בנוסף, הצבא פיטר 2,500 אנשי קבע וצפוי לפטר כ-1,500 נוספים ולהתחיל להצעיר בהדרגה את דרג מפקדי גדודים ומפקדי חטיבות. לדבריו, מתחיל כעת מהלך להורדת גיל היוצאים למכללה לפיקוד ומטה. בקיץ הבא יתאמנו מפקדים צעירים יותר. אם לפני שנים מפקד גדוד (מג"ד) היה מגיע לתפקיד בגיל 28, היום הוא בגיל ממוצע של 37-35 ומפקד חטיבה (מח"ט) בממוצע בגיל 47-45. וזה חייב לרדת לגיל צעיר יותר. מג"דים צריכים להיות בגילך 32-30. ומחטי"ים בגיל 42-40. אם יהיו שלושה מועמדים לתפקיד מח"ט נעדיף את הצעיר שבהם" הוסיף הגורם.



מקור צבאי טוען שפרסום התוכנית הרב שנתית "גדעון" אינו קשור לעיתוי פרסום דוח ועדת לוקר.



המלצות ועדת לוקר מנותקות מצה"ל


חלק ניכר מדבריו ייחד הגורם הבכיר במטכ"ל לדו"ח ועדת לוקר הצפוי להתפרסם מחר. לדבריו, חברי הוועדה לא נפגשו עם נציגי צה"ל בחצי השנה האחרונה והמידע של הצבא על הדו"ח הוא מההדלפות לתקשורת. הגורם הביע חשש כי הדלפות הדו"ח יחזקו את אווירת העליהום החברתי נגד משרתי הקבע ותפגע בסיכויי יישום התכנית הרב שנתית. "הרצון שלנו לשינוי סדר עדיפויות חברתי פגע בעבר בתר"ש שלא יצא לדרך", הוסיף הגורם.



עוד אמר הגורם: "אם מישהו חושב שאפשר לנהל סיכונים בהגנה של מדינת ישראל הוא טועה. אם מישהו חושב שאפשר לקצץ את כוח האדם בצה"ל בשליש הוא טועה. מה בא על חשבון מה? צה"ל צריך להיות ראשון בסדר העדיפויות לפני כל מגזר ציבורי אחר. מי שחושב שאנשים יישארו בצבא בגלל מענק של 800 אלף שקל בגיל 42, ואחר כך ילכו להיי-טק - לא מבין כלום".



לדבריו, יש סכנה של פגיעה אנושה באנשי הקבע. "מי שחושב שבשביל להשתלט על ספינה צריך 20 לוחמים לא מבין את המערכת. איפה כל האנשים שעשו את העבודה המכינה לפעולה? אי אפשר לקטלג אנשים. ההשתלחות באנשי הקבע פוגעת בדבר המרכזי - אמון הציבור בצה"ל. הרצון לפגוע בצבא עובר כל גבול. הפרסומים האלה מסוכנים. צריך להסתכל על כלל המגזר הציבורי ולשים את צה"ל בראש הרשימה". 



"יש כיום 13 אלף אנשי קבע בצה"ל שמקבלים משכורת מתחת לשכר מינימום ואנחנו משלימים להם הכנסה. הדרישה היא לקבל הכנסה ראויה עם פחות אנשים". בנוסף, מכוונת התכנית להגיע למצב בו יצומצם הקידום של קצינים בדרגות ביניים מרב סרן לסגן אלוף. גם הקצונה הבכירה תוקטן, כשהכוונה להגיע לצמצום המטה הכללי בעד חמישה אלופים. כבר עתה הוחלט שלא למנות שלושה אלופים חדשים על חשבון שלושה שפורשים. "התר"ש שלנו מציב את צה"ל במקום של ניצחון באופן מהיר במלחמה הבאה. אם התוכנית תעבור ונקבל את התקצוב באופן מסודר לא יהיו יותר תירוצים להתמודדות עם אתגרי העתיד", אמר. כמה בעלי תפקידים יעברו לתפקידים דומים במסגרת אזרחית.



לטענת הגורם, רוב אנשי הקבע שלא מגיעים לפנסיה הם נגדים ורק אחד מתוך עשרה משרתי קבע מגיע לפנסיה. "להגיד דברים כאלה על אנשי הקבע זה כמו לירות להם כדור בין העיניים. הפרסומים האלה מסוכנים. צריך להסתכל על כלל המגזר הציבורי ולשים את צה"ל בראש הרשימה", הוסיף הגורם שסבור כי דו"ח לוקר מפלה לרעה את משרתי הקבע בצה"ל לעומת עובדי המוסד, השב"כ, המשטרה ושרות בתי הסוהר.



"אם תוכנית לוקר תתקבל, נצטרך מחר בבוקר להגיד ל-3,000 אנשי קבע בדרגות רב סרן שלא נוכל לקיים את מה שהבטחנו להם. אלו שמחכים לדרגה שלהם יסתכלו מהצד וישאלו את עצמם אם באמת זה גם מה שהם רוצים", אמר הגורם והוסיף: "זו סכנה אמיתית למבנה הצבא בעתיד הקרוב והרחוק".



לדבריו, טיפול באנשי קבע זה לא עוד תוכנית ריאליטי, אקס פקטור או תוכנית בישול, אי אפשר להתייחס אליהם כך. "אני לא מצפה שאנשים יעבור ברחוב וילחצו יד ללובשי המדים ויגידו להם תודה כמו בארצות הברית, אבל אני לא חושב שלובש מדים צריך להסתובב ברחוב ולהתבייש".