מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) בקריאה ראשונה את "החוק הנורבגי הקטן", לפיו בכל מפלגה יכול שר וסגן שר להתפטר מהכנסת ולפנות את מקומו לבא אחריו ברשימה, שיהפוך לח"כ במקומו.



בהצבעה שמית הצביעו 67 חברי כנסת בעד החוק. 53 חברי כנסת הצביעו נגד החוק.



לפי החוק, חברי הכנסת שיפנו את מקומם יהיו חברי ממשלה ולא חברי כנסת. מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שנתמנה לשר, להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן כחבר הממשלה ועד תום חברותו בממשלה, וזאת, בין השאר, כדי לאפשר לאותו שר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולאפשר לחבר הכנסת שיבוא במקומו להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. אפשרות זו תהיה נתונה לשר אחד בלבד מבין חברי הכנסת שנבחרו ברשימת מועמדים אחת וזאת רק ברשימת מועמדים שמתוכה נבחרו עד שנים עשר חברים לכנסת.



ההסדר שהוצע כולל גם מנגנון לחזרתו המיידית ובלא תנאי לכנסת, של חבר הכנסת שחברותו נפסקה בשל התמנותו לשר, מיד עם תום כהונתו בממשלה במהלך כהונתה של הכנסת שבה נבחר.



שרת המשפטים איילת שקד הציגה את ההצעה ואמרה: "ההתפטרות תהיה וולנטרית על פי שיקול דעתו של חבר הממשלה. המצב בו ח"כ מחזיק בכפל תפקידים פוגע בתפקודה של הרשות המחוקקת, שתפקידה בין השאר לפקח על עבודת הממשלה".



"זה חוק הגו'בים הישראלי"



ח"כ מיקי רוזנטל אמר במליאה: "אתם ערבבתם את החוק הנורבגי ויצא לכם בכלל דג סלמון. שום קשר בין מה שיצא לחוק הנורבגי המקורי. זה לא חוק הנורבגי, זה חוק הג'ובים הישראלי. עצם השינויים התכופים האלה בחוקי יסוד מגבירים את אי האמינות של הציבור בדמוקרטיה הישראלית". ח"כ עיסאווי פריג', אמר במליאה: "הכל מותר בממשלה של בנימין נתניהו. אני בעד הפרדת הרשות המחוקקת מהרשות המבצעת. אני בעד שכל השרים יתפטרו. תפסיקו לעשות צחוק מהבית הזה". ח"כ אחמד טיבי אמר כי "החוק הנורובגי הוא סידור עבודה, ישראבלוף. האמת היא שהממשלה הזאת היא ממשלת בלופים והחוק הזה הוא עוקף לרצון הבוחר".



שר החינוך נפתלי בנט השיב בשם הממשלה: "החוק הזה יאפשר ליותר חברי כנסת לעשות את עבודת הכנסת". 



החוק נועד בין היתר כדי להכניס את ח"כ שולי מועלם במקום איילת שקד או נפתלי בנט בבית היהודי. במפלגת כולנו זה הכוונה היא להכניס את אכרם חסון, אך עדיין לא ברור מי יהיה ח"כ שהוא ייכנס במקומו. ביהדות התורה, אמור להיכנס הח"כ לשעבר יעקב אשר במקום מאיר פרוש. בש"ס, אריה דרעי הודיע כי יתפטר עם אישור החוק, כדי שייכנס במקומו ח"כ אברהם מיכאלי. 



החוק יובא לאישור סופי של המליאה בשבוע הבא.