כחמישית מהסובלים מכולסטרול גבוה רגישים לסטטינים - התרופות הקיימות היום להורדת כולסטרול - ולכן נאלצים להפסיק לקחת אותן, ובשל כך לסבול מתופעות לוואי קשות.

אתמול הם קיבלו בשורה מרגשת: ה-EMA, רשות הבריאות האירופית, אישרה לראשונה זריקה הכוללת נוגדן ל״כולסטרול הרע״.

הזריקה, ״רפאטה״, מכילה נוגדן לחלבון המעכב את יכולת הכבד להפחית את רמות ״הכולסטרול הרע״ בדם. האישור התקבל בעקבות סדרה של למעלה מ־20 מחקרים שונים שבוצעו ברחבי העולם, ב־37 אלף מטופלים, ביניהם גם ישראלים. נמצא כי אצל מטופלים רבים הפחית הטיפול בזריקה את רמות ״הכולסטרול הרע״ ב־55%־75%.

התרופה אושרה כעת למטופלים מבוגרים הסובלים מרמת כולסטרול גבוהה בדם, יחד עם סטטינים או כטיפול יחיד, ולמטופלים מעל גיל 12 הסובלים מרמת כולסטרול גבוהה עקב תנאים תורשתיים. בעוד כחודש צפוי גם FDA האמריקאי לאשר את התרופה, שבינתיים כבר הוגשה גם לאישור משרד הבריאות הישראלי.

״שנים היינו ׳תקועים׳ מבחינת פיתוחים בתחום הכולסטרול, אז מדובר בשמחה גדולה שיש כעת חידוש״, אומר ד״ר אבישי אליס מבית חולים בילינסון בפתח תקווה, ״זה יכול לשנות את חייהם של חולים רבים. קודם כל כי נוכל להביא יותר חולים אל ערכי המטרה הרצויים. ישנם מטופלים שסובלים מסוכרת, בעלי מחלות לב או אחרי אירוע מוחי, שחשוב שרמות הכולסטרול שלהם יהיו נמוכות מאוד. בנוסף, לחולים שרמת הכולסטרול בדמם גבוהה מאוד התרופות הקיימות לא מספיקות, וזה יאפשר להעניק להם טיפול נוסף. ישנם, כמובן, גם החולים שאינם יכולים לקבל את הסטטינים, קבוצה של 20% מהחולים, ועבורם יוצע סוף־סוף טיפול״.