ההצלחה של הסדרה ״שמש״ בניינטיז, שמה את גלית גיאת על המפה, אבל היא לא הפכה לסלב של השקות נוצצות ומסיבות ברנז'ה עטורות סלבריטאים. עם זאת, מאז הסדרה ההיא, היא נכנסה במקצועיות וחריצות, דרך הרגליים כמו שאומרים, ללבו של העם.



המחזה המוזיקלי ״אום כולת׳ום״, בכיכובה של גיאת, יעלה לראשונה תחת כיפת השמיים בכיכר תיאטרון יפו, וישחזר את הופעתה ההיסטורית של הזמרת המצרייה הנודעת אום כולת'ום ביפו לפני 85 שנה.



המחזה המוזיקלי, שבו משולבים מיטב להיטי אום כולת'ום, כולל ״אינתא עומרי״ האלמותי, משלב סיפור חיים, מוזיקה ונוסטלגיה ובוחן היבטים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים במצרים ובעולם הערבי, כמו גם היבטים הקשורים במוזיקה הערבית הקלאסית־פופולרית־מערבית.



ועכשיו חוזרת גיאת לצדו של איציק כהן לפוסטרים הנוצצים, כשהיא מככבת כאנה במחזמר ״המלך ואני״ שעולה עכשיו על הבמה. ״המלך ואני״ הוא אחד ממחזות הזמר הקלאסיים, המצליחים והמפורסמים ביותר של צמד היוצרים רוג'רס והמרשטיין. המחזמר, המיועד לכל המשפחה, בבימויו של צדי צרפתי, עלה על הבמות לאחרונה באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב. בהמשך יוצג ברחבי הארץ באולמות גדולים המתאימים למפרט הטכני.



אז מה קושר בין ״אום כולת'ום״ הערבי, עם המסרים הפוליטיים והארוטיים, ל״המלך ואני״ המערבי־בידורי? רק לגיאת הפתרונים: ״כשקיבלתי מעודד פלדמן את ההצעה לגלם את אנה ב׳המלך ואני', לא היססתי לרגע, ואמרתי כן. עוד לפני שידעתי מי יביים, ומי ישחק לצדי, הייתי מכורה לסרט (עם יול ברינר ודברה קר - ר״ז). ראיתי אותו עשרות פעמים, ואני עדיין צופה בו. זאת מתנה ענקית לגלם אישה כזו. אישה חזקה, מקדימה את זמנה, אמיצה, אישה שלוקחת את הבן שלה עד קצה העולם, כדי להגשים את ייעודה כמורה. אם חד־הורית, חריפה, חכמה, אפילו קצת נודניקית. חוץ מהאם חד־הורית והאנגלייה, היא מאוד דומה לי, ואני מוצאת את עצמי מאוד מבינה אותה ואוהבת אותה מאוד״.




גלית גיאת כאום כולת'ום. צילום: רונן אקרמן, יח"צ


עד היום עשו ים של גרסאות ל׳׳המלך ואני״. במה ״המלך ואני״ שלכם מחדש משהו, אם בכלל?
״כל גרסה היא מיוחדת במינה, לעומת גרסאות אחרות, כי הנפשות הפועלות- שחקנים, במאי, מעצבים - מביאים את עולמם האישי, שלא דומה לעולמם של אחרים שעשו את אותה עבודה לפני כן. וכמובן יש חשיבות שזה עולה במזרח התיכון. המחזמר עדיין רלוונטי לימינו אנו, אף על פי שהוא נכתב לפי 100 שנה. כשהבנתי שצדי יביים - שזאת העבודה הראשונה שלנו אחרי 'בוסתן ספרדי' - ואיציק (כהן) ישחק, הבנתי שהגרסה שלנו תהיה נהדרת. אני אוהבת מחזות זמר, כמו שאני אוהבת תיאטרון על כל גווניו. כמבצעת, מחזמר הוא אתגר מדליק ומרתק. להשתמש בכל הכישורים זאת שמחה גדולה בשבילי, ואני נהנית מכל רגע. בעיני, 'המלך ואני' הוא המחזמר הכי טוב שאני מכירה. הסיפור הוא סיפור אמיתי שאכן קרה בתאילנד, והדמויות הן דמויות מוחשיות, שהטביעו את חותמן בעולם שלנו. גם המוזיקה יוצאת מהכלל, כך שבעיני זהו שיא מחזות הזמר בעולם״.



מה הקשר בין אום כולת׳ום ואנה מ״המלך ואני״? נראה כאילו מדובר בניגודים.
״אני רואה קשר גדול בין שני התפקידים האלה. אלו שתי נשים חזקות שמתנהלות בעולם של גברים, ומצליחות לתמרן את דרכן וגם להצליח להגיע למטרותיהן. אני מאוד אוהבת וגאה בכל העשייה שלי על כל גווניה. זה הכוח שמניע אותי, והוורסטיליות היא הדבר שמעניין אותי. ואני עדיין צובטת את אפי. אני תמיד חושבת על לעשות דברים שממלאים אותי כאמן וכאדם, ותמיד רוצה להמשיך לעשות את מה שמעניין אותי, בתקווה שזה גם יעניין את הציבור״.



״אום כולת׳ום״ מוצג בתיאטרון הערבי־עברי. את בטח מודעת לכל הרחשים הפוליטיים שמאיימים לאחרונה על חופש הביטוי.


״האמנות חזקה יותר מכל מהלך פוליטי, כזה או אחר. אני חושבת שתפקידנו כאמנים הוא להמשיך ליצור ולומר את האמת שלנו. כל אחד והאמת שלו. יש לי הרגשה שיותר מדי מילים כבר נאמרו בעניין. זה הזמן להפסיק לדבר ולהמשיך לעשות. אי אפשר להשתיק יצירה ועשייה. אבל חשוב לחזור להקשיב זה לזה עם קצת פחות רגש ויותר רציונל. אנחנו חיים בארץ חופשית ואני מאמינה לשרה רגב שתעמוד בהבטחתה להשיג תקציב למגזרים השונים״.



"אום כולת׳ום" - הצגה חגיגית, 23.7, חמישי, 20:30, רחבת תיאטרון יפו, טיילת מפרץ שלמה, יפו העתיקה