שביעות רצון בקואליציה מהניצחון בבחירת נציגיה לוועדה למינוי שופטים, אך אכזבה בליכוד מתבוסתה של ח"כ נאוה בוקר בהתמודדות על מקום בוועדה למינוי דיינים לטובתה של ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני).



“ליברמן סיפק את הסחורה", אמרו הבוקר (חמישי) בליכוד בסיפוק, שכן הניצחון בקרב על המינויים בוועדה למינוי שופטים הושג בעקבות "דיל" בין נתניהו לליברמן. על פי הסיכום המוקדם נבחרו לוועדה החשובה חברי הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ונורית קורן (הליכוד), שיהיו שני נציגי הכנסת לוועדה.



בהצבעה שנמשכה שעות ארוכות עד לפנות בוקר הצביעו כל 120 חברי הכנסת. שני קולות היו פסולים. חברת הכנסת נורית קורן קיבלה 69 קולות וחבר הכנסת רוברט אילטוב - 67 קולות. לעומת זאת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) – 52, ועפר שלח (יש עתיד) – 47 קולות, מועמדי האופוזיציה, נחלו תבוסה.



הוועדה למינוי שופטים מונה תשעה חברים והיא כוללת שני נציגי ממשלה – שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) ושר האוצר משה כחלון (כולנו), שני חברי הכנסת שנבחרו הלילה, שני נציגים מלשכת עורכי הדין, שני שופטי בית המשפט העליון ונשיאת בית המשפט העליון.



על פי חוק שהעביר גדעון סער לפני כמה שנים נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה כדי לבחור בשופט עליון.



בחירתם של אילטוב וקורן ביחד עם חברותה של שרת המשפטים שקד תאפשר להם להקים בלוק חוסם שבו יוכלו להטיל וטו על מינויים של שופטים לבית המשפט העליון שאינם מזוהים עם תפיסות הימין ולגבש דילים לגבי מינויים של שופטים בערכאות נמוכות יותר.




ח"כ נורית קורן. צילום: אוהד רומנו


לעומת זאת נחלה הקואליציה תבוסה בקרב על מינוי הדיינים. על פי הדיל המוקדם הריצה הקואליציה את ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) ואת ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). עם תם ספירת הקולות התברר כי בוקר הובסה ומי שנבחרה היתה ח"כ עו"ד רויטל סויד (המחנה הציוני) שתכהן בוועדה לצדו של ח"כ אייכלר.



בהצבעה לוועדה למינוי דיינים נרשמו 118 קולות כשרים והתוצאות היו" ח"כ אייכלר – 97 קולות, חברת הכנסת נאוה בוקר – 58, חברת הכנסת רויטל סויד – 62 קולות.



בליכוד מיהרו להאשים הבוקר את החרדים באי כיבוד ההסכם. הסימנים לכך היו פרסומים באתרים חרדים שונים שבהם פורסמו ציטוטים של ח"כ בוקר שבהם היא מתבטאת לכאורה בעד הקונסרבטיבים. בעקבות הפרסומים האלה הופעל לחץ על חברי הכנסת החרדים שלא לתמוך בח"כ בוקר אלא דווקא בחברת הכנסת מהאופוזיציה, רויטל סויד.



ח"כ סויד אמרה לאחר ההצבעה: "בקואליציה ניסו להפחיד את חברי הכנסת על מנת שיצביעו בניגוד לצו מצפונם. אני שמחה שבהצבעה חשאית וכאשר מדובר בוועדה שמשפיעה על הרבה נשים וגברים במדינת ישראל, חברי הכנסת בוחרים את מי שתעשה הכי הרבה והכי טוב למען האזרחים".



העיתונאי דן מרגלית תקף אתמול לפני ההצבעה ולאחריה את הדיל בין ראש הממשלה לליברמן וכינה אותו "עוד שלב קטן בשחיקת הדמוקרטיה"


יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, העדיף הבוקר לראות את חצי הכוס המלאה וצייץ בטוויטר: "נתנו פייט. הישג חשוב לאופוזיציה. בניגוד לדיל רויטל סויד בוועדה למינוי דיינים! כבוד גדול לרויטל! זה מוכיח שוב שזו קואליציה חלשה עם עתיד קצר".



לעומת זאת ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) שלא הצליחה להבחר לועדה למינוי שופטים בגלל הדיל בין נתניהו לליברמן אמרה: ״הנוהג לפיו יש נציג קואליציה ונציג אופוזיציה נדרס הפעם ברגל גסה על ידי ראש הממשלה בכבודו ובעצמו. מדובר ב״מגה דיל״ בציר נתניהו ליברמן, אשר שלל מהאופוזיציה את מקומה הראוי בועדה למינוי שופטים"



לדבריה, מערכת המשפט חייבת להתנהל עניינית, ואחריות עצומה ניתנה בידי חברי הכנסת בהקשר זה - השופטים צריכים להיות ממונים בהתאם לבקיאותם, ניסיונם ויכולתיהם, ללא קשר לזהותם הפוליטית או לדעותיהם הפוליטיות.



"בבחירת שני נציגי כנסת, אשר אחד מהם מייצג רק לכאורה את האופוזיציה השיג גוש הימין וטו בוועדה. אני מקווה שחברי הכנסת שנבחרו לועדה יגלו אחריות ויפעלו באופן ענייני בבחירת השופטים אשר יעצבו את פני מערכת המשפט במדינת ישראל״, הוסיפה.