האם מדינות המזרח התיכון מתחילות להתכונן יחדיו למלחמה נגד אירגון דאעש? על פי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, ישנו שיתוף פעולה עמוק בין מדינות.


 


מקור אמריקאי המקורב לעסקה חשף היום (חמישי) כי ישראל העבירה לירדן מסוקי קרב שהוצאו משירות מדגם קוברה, כדי לסייע לממלכה, שנחשבת לאחת המטרות הבאות של הארגון, להילחם בתקיפה אפשרית של ארגון דאעש על גבולותיה.



ההעברה בוצעה בשנה שעברה ואושרה ע"י וושינגטון, ששילמה עבור טיפול ושידרוג המסוקים הוותיקים. הם שולבו בצי קיים של מסוקי קוברה בחיל האוויר המלכותי הירדני ונכנסו לפעילות שוטפת.



"שלושה מסוקים משמשים את הירדנים לביטחון הגבולות", סיפר המקור הביטחוני האמריקאי לסוכנות הידיעות "רויטרס", לאחר שביקש שזהותו לא תחשף בשל רגישותם של הירדנים לקבלת סיוע צבאי מישראל.  כשנשאל כמה מסוקי קוברה הועברו בפועל מחיל האוויר לירדן אמר המקור: "בסביבות 16 מסוקים הועברו, חלקם ככל הנראה שימשו את הירדנים לחלקי חילוף". מקורות בישראל ובירדן סירבו להגיב על הדיווחים, עדות לרגישותו של הנושא בקרב הירדנים.



ישראל וירדן, כמו כן ערב הסעודית ועיראק, אירחו את שר ההגנה האמריקאי, אש קרטר, אשר הציע ערבויות ועזרה במלחמה כנגד המדינה האיסלאמית ועסקת הגרעין האיראני. בעבר, ישראל החזיקה בשתי טייסות קוברה, כל אחת מהן עם 30 כלי טיס שנועדו לספק חיפוי אווירי קרוב ללוחמים על הקרקע, ומסוגלים לשגר טילי אויר קרקע ואוויר אוויר וכמו כן מצוידים במקלע כבד.



אחת הטייסות פורקה בתחילת שנות ה-2000 והשנייה פורקה בשנת 2013, עם תהליך התעצמותו של חיל האוויר הישראלי. חיל האוויר הירדני מחזיק ב-25 מסוקי קוברה בשירות פעיל, זאת על פי המכון הבינלאומי ללימודי אסטרטגיה הממוקם בלונדון.