הבה צויקל אומרת שרק עכשיו היא מתפנה לקריירה ספרותית, אף על פי שמאחוריה כבר כמה רבי־מכר בתחום ייחודי רק לה. “אני סופרת של ברכות", היא מכריזה על עצמה, "לפני עידן האינטרנט הייתי להיט". 



צויקל, אישה דתייה, שבמרבית שנותיה שירתה בצבא קבע ופרשה בדרגת רס"ן, החליטה שעכשיו, בפנסיה, היא תתחיל קריירה שנייה - ויהי מה. “כאישה דתייה עשיתי מלחמות כדי להיכנס לצבא ואני נחושה גם היום לכתוב ספרים. אני רק צריכה דחיפה. זה סיפור לא פשוט מבחינה כלכלית", זהבה מספרת על עצמה בשטף, “תמיד כתבתי למגירה. לפני עידן האינטרנט הייתי כותבת ברכות לכולם.

‘תעשי ברכה לאמא שלי', ‘תכתבי לי משהו לבר מצווה'. כל אחד שהיה לו אירוע היה פונה אלי, אז החלטתי ליצור ספר של ברכות. מאות ברכות ואיחולים. כתבתי ברכות לכולם. הוצאתי את הספר והוא נמכר ביותר מ־6,000 עותקים. כל מי שהיה ממהר לחתונה או לאירוע היה מעתיק איזו ברכה משם. ואז הוצאתי ספר נוסף, עם ברכות ייעודיות לפי גיל - מגיל שנה עד גיל 60.

עכשיו, עם האינטרנט, הכל נמצא ברשת. אין ממש צורך בספרי ברכות, אז החלטתי לשנות כיוון".  צויקל נחושה להתניע את הקריירה הספרותית שלה, אך חוששת מההוצאות הכלכליות הכרוכות בהגשמת חלומה.

“יש לי במגירה עוד רעיונות לשישה ספרים", היא אומרת, “הוצאת כל ספר עולה כ־50 אלף שקל. אני רוצה להגשים את החלום. אני נהנית מהחיים, אין לי ילדים, הייתי נשואה לצבא וזה מה שיש לי. אני רוצה לעמוד במטרות שלי. אני צריכה מקפצה קדימה עכשיו בפנסיה. יש לי דרייב. אלוהים נתן לי מתנה, אני לא בגיל שלי. אני מרגישה צעירה ויודעת שיום אחד תגיע הפריצה שלי. אני מרגישה שהשנים שלי יורדות". 
בקרת סיכונים | יוסי סלמן, מנהל אזור תל אביב בבנק הפועלים

יזמות בגיל השלישי משלבת הנאה ומימוש יצירתיות עם אפשרות להגדיל את מקורות ההכנסה, שמצטמצמים ביציאה לגמלאות. עם זאת, תחום ההוצאה לאור הוא מורכב לאור הכמות הגדולה של כותרים חדשים שיוצאים מדי חודש.
 
אם לזהבה יש רעיון ייחודי בתחום הזה, מומלץ כי תתייעץ קודם עם מומחים או עם אדם שכבר התנסה בפרויקט כזה ויהיה מוכן לשתף אותה בחוויות ובלקחים שהפיק מהתהליך. עלויות ההפקה של ספרים תלויות בגורמים שונים וייתכן כי זהבה תוכל לקבל הצעות בסכומים נמוכים יותר. לכן, כדאי כמובן לבחון הצעות שונות, ובכל מקרה לא מומלץ להתבסס על אשראי בנקאי כי רמת הסיכון אינה נמוכה.

הייתי מתחיל פרויקט מסוג זה בצורה זהירה ומדורגת. ייתכן שניתן לבחון אפשרות של גיוס כסף באמצעות מיקור המונים - שם תמצא התארגנויות חדשות שצצו בשנים האחרונות, המאפשרות ליזמים מכל סוג שהוא, כולל אנשים המעוניינים להוציא לאור ספר, לגייס כסף מהציבור. 
 
חשוב שזהבה תדע מראש מהו היקף ההשקעה שיידרש ממנה ואם אין בו משום פגיעה או סיכון של מצבה הפיננסי. אין סיבה לסכן הכנסה בטוחה מפנסיה וחסכונות שנצברו לאורך שנים.

הגשמת חלום ומימוש עצמי יכולים להפוך את הגיל השלישי לתקופה הכי יפה של חיינו, בתנאי שהם אינם גוררים אותנו להרפתקאות עסקיות מיותרות. אני מקווה שכולנו נוכל ליהנות מפרי היצירה של זהבה, בהצלחה!