יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הודיע למקורביו כי יפרוש מתפקידו תוך חודשיים, כך דווח הערב (ראשון) בערוץ הראשון. על פי גורמים ברשות הפלסטינית, הסיבה לפרישה המפתיעה של עבאס (80) היא עייפות החומר.



ייתכן שסיבה נוספת לפרישתו של אבו מאזן היא היעדר התקדמות במו"מ המדיני עם ישראל, כשסבב השיחות האחרון התקיים באפריל 2014. בחודש מאי הציב יו"ר הרשות הפלסטינית תנאים לחידוש המו"מ: הקפאה מוחלטת של הבנייה ביהודה ושומרון, ולשחרורם המיידי של כל הפלסטינים שנכלאו בישראל לפני הסכמי אוסלו והיו אמורים להשתחרר לפני 2014. בנוסף, התנה אבו מאזן את חידוש השיחות בהתחייבות שהן ימשכו לפחות שנה.



יועצו של אבו מאזן, נימאר חמאד, אמר בתגובה: "מדובר בשמועות שמפיצה ישראל".



באופן פורמלי אין לאבו מאזן סגן, וברשות כבר גוברים הקולות למינוי מישהו לתפקיד, כאשר השם המוביל במסדרונות השלטון במוקאטעה הוא סאיב עריקאת.


מוקדם יותר היום מונה עריקאת, ראש צוות המו"מ הפלסטיני כחודש לאחר מינויו למזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, מה שלדעת רבים, סולל את דרכו לתפקיד יורשו של אבו מאזן בתפקיד יושב הראש.



המועמדות של עריקאת התאפשרה לאחר פיטוריו בתחילת החודש של יאסר עבד רבו מהתפקיד. סלים זענון, חבר הוועד הפועל, בירך את עריקאת על מועמדותו ואיחל לו "התחלה חדשה בהפעלה מחדש את מנגנוני הארגון ומוסדות אש"ף, כדי שיישאר הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני בכל העולם, עד להקמת המדינה העצמאית ובירתה מזרח ירושלים, וחזרת הפליטים לאדמתם", כדבריו.



עריקאת נחשב ליורשו של אבו מאזן, גם בשל הפופולריות שהוא צבר בשנים האחרונות בקרב הפלסטינים. למרות שהיו"ר לא מדבר על כך בפומבי, במידה וייערכו בחירות לנשיאות הרשות בתקופה הקרובה, סביר להניח שאבו מאזן לא יציג את מועמדותו. "הסכסוך הפנימי והמאבק בין בכירי באש"ף לבין אבו מאזן הביא אותו לערוך שינויים פנימיים", אמר בכיר פלסטיני. "אבו מאזן הוא שהציג את מועמדתו של עריקאת לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל – ופירוש הדבר שהוא רואה בו סגנו".