בלשכת יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין נערך היום (שלישי) מפגש נוסטלגי של "מורדי הליכוד", אותה חבורה של חברי כנסת לשעבר שהעזו לפני עשור לצאת נגד ראש הממשלה אריאל שרון, בשיא כוחו, ולהתנגד להתנתקות.

אז הם היו 13 אבל למפגש, שהתנהל באוירה של חשבון נפש ושל מפח נפש הגיעו רק חלקם. דוד לוי, מיכי רצון, נעמי בלומנטל ולאה לס, כולם "לשעברים", לצד גלעד ארדן, חיים כ"ץ וגילה גמליאל שהיום מכהנים כשרים בממשלה. מורד נוסף, השר משה כחלון, ביטל את השתתפותו בשל פגישה ואילו אהוד יתום לא הגיע.

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר למתכנסים כי "תמיד, לקראת ט' באב, אני פחות מתרכז בענייני היום  וחושב מה באמת היה לפני עשור ואמרתי לעצמי שאני רוצה לפגוש אותכם".


"לא התכוונתי שנחזיק ידיים ונאמר 'אמרנו לכם' אבל באמת אמרנו לכם", אמר אדלשטיין. הוא הזכיר כיצד השתיקו אז כל דבר ביקורת נגד תכנית הגירוש והעקירה כלשונו. "שרון אמר לנו שלאחר ההתנתקות העולם יתן לנו עשר שנים של שקט ותמיכה ואנחנו אמרו לו – אולי עשרה ימים". הוא דיבר בכאב על העוול שנגרם למגורשים. "חלקם בוכים לנו ביציעד עד היום. לפני עשור כשהזהרנו מפני רקטות על אשקלון  ואשדוד אמרו לנו, אתם הזויים ואנו רואים באמת מי הזוי היום".
 
השר לשעבר דוד לוי אמר: "עמדנו אז בימים ההם מעטים מול רבים, מאמינים בדרך אותה הבענו ושחינו נגד הזרם. זה לא היה פשוט. עמידה כזו היתה כרוכה גם בקורבן. נראינו בעיני רבים כקיצוניים, כאנשים שלא מחשיבים לא את ביטחון המדינה ולא את השלום. האווירה שהייתה אז ניצלה בצורה צינית את הרגישות של העם לביטחון האזרחים ואת שאיפתו הכנה לשלום, כאילו אנו עומדים בפני פתח תקוה".  לוי סיפר כי אחד הלקחים שהפיק מההתנתקות הוא ש"פוליטיקה היא בעצם פה-לא-אתיקה" וסיכם באומרו: "צדקנו ואנו עצובים שצדקנו".

השר חיים כ"ץ אמר כי בהתנתקות לא היתה לא הגינות ולא יושר: "הלכנו למשאל מתפקדים בליכוד. ניצחנו את המשחק, אבל ראש הממשלה קטע את הדברים בהינף יד ואמר 'כך אני רוצה'". זו היתה בשבילי אכזבה אדירה". השר גלעד ארדן כינה את ההתנתקות "מהלך אנטי מוסרי, אנטי דמוקרטי" והזכיר כי אריק שרון פעל בניגוד גמור להצהרתו המפורשת בעת הבחירות שהביאו אותו לראשות הממשלה כי "דין נצרים יהיה כדין תל אביב" אבל לפתע פתאום גילו המוני תומכיו כי שינה את עורו ובעצם תמיכתם היו כאלה שגזרו במו ידיהם את גורלם שלהם.

עוזי לנדאו שיבח את חבריו "המורדים" לשעבר על כך שלא נכנעו לאיומים ולחצים ברוטליים ולא החליקו במדרון החלקלק של פיתויים. גם הוא וגם דוברים אחרים מתחו ביקורת נוקבת על התקשורת שגבתה ללא סייג את אריאל שרון והציגה תמונה לפיה 8,000 המתיישבים בגוש קטיף ובצפון השומרון הם המכשול לשלום.  

את תחושת כולם הטיב לסכם השר גלעד ארדן שאמר: "המפגש הנוסטלגי הזה הוא לא באמת שמח כי בסופו של דבר נכשלנו במשימה לעצור את הגירוש ואת הטעות הנוראית שיזם אריק שרון".