״לחות כזו עם חום כזה אני לא זוכר מעולם״, הכריז אתמול (שני) מנחם (קיגן) כהן, מציל ותיק בחופי הרחצה בתל אביב, בעת שבהה באלפי המתרחצים שניסו להפיג את החום הבלתי נסבל בים. שיא צריכת החשמל נשבר אתמול פעמיים, והחדשות הרעות הן שלא צפויה הקלה בחום עד יום חמישי.



חופי הרחצה בגוש דן היו גדושים אתמול בהמוני מתרחצים שחיפשו מפלט. ״בחוף הילטון סבלו שלושה מתרחצים בשנות ה־60 לחייהם מקוצר נשימה בעת ששהו במים. הם נזקקו לסיוע לצאת מהמים ופונו לתחנת העזרה הראשונה. אחרי ששהו בחדר הממוזג, שתו ונחו הם התאוששו״, סיפר כהן.



״לקחתי את אשתי לעבודה והמשכתי עם שלושת הילדים לחוף מציצים. משעה 8:00 עד 11:00 לא יצאנו מהמים. היינו עם כובעים והקפדתי שהילדים ישתו כל הזמן. הם נהנו מכל רגע ולא רצו לצאת מהמים״, סיפר ראובן לוי מרמת גן.



אלה שלא הטביעו את יגון החום במי הים התיכון נשארו ספונים בחדרים הממוזגים. האמיצים שהעזו לצאת לרחוב סבלו מכל רגע. "הלכתי ברחוב אבן גבירול, משדרות שאול המלך לכיכר רבין, וזה היה סיוט. כולי הייתי מים. הלחות הייתה בלתי נסבלת", סיפר ישראל כליף.



במד׳׳א דיווחו על עלייה של עשרות אחוזים בפנייה למוקדי החירום עקב בעיות רפואיות שנבעו מעומס החום הכבד. רוב התלונות היו על התייבשויות, תשישות והתעלפויות, בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת והקשישה.



בשעות הצהריים הובהל לבית החולים בנהריה גבר בן 36, תושב חיפה, עם חום גוף של 41 מעלות, כשהוא סובל מהתייבשות חמורה. הוא הורדם והצוות הרפואי בחדר ההלם טיפל בו באמצעות קירור אקטיבי ומתן עירוי נוזלים.



במד״א ממשיכים להמליץ לציבור להימנע מפעילות ספורטיבית בחוץ בשעות עומס החום, להימצא במקומות ממוזגים או מוצלים ולהקפיד על שתייה מרובה. בנוסף, חשוב גם להיות בקשר רציף עם תינוקות, ילדים וקשישים ולעקוב מקרוב אחר מצבם. במקביל, בחברת החשמל הודיעו אתמול כי שיא הצריכה נשבר בפעם השנייה תוך יממה. בשעה 14:09 הגיעה הצריכה לכ־12,800 מגה ואט - שבירה של השיא הטרי שנרשם יממה לפני כן - 12,525 מגה ואט.



בשירות המטאורולוגי בבית דגן דיווחו על אחוזי לחות גבוהים ביותר, כשבמהלך הלילה הגיעו אחוזי הלחות באזור מישור החוף לכ־95%. במישור החוף הדרומי ובמערב הנגב אף נמדדו קרוב ל־100% לחות, שגרמו להיווצרות ערפילים. גם במשך שעות היום נרשמו שיעורי לחות גבוהים ביותר באזורים שונים בארץ. בשעות הצהריים עמד ממוצע הלחות על 75%.



גל חום כבד נוסף בדרך


עם זאת, החזאי התורן בבית דגן, אורן דוידוף, סיפר על ירידה קלה בלבד בטמפרטורות בחלק מהאזורים. בירושלים נמדדו 38 מעלות, לעומת 40 מעלות שלשום. גם בתל אביב נרשמה ירידה של שתי מעלות ומידות החום הגיעו ל־32 מעלות. עם זאת, לנוכח עומס הלחות הגבוהה, התחושה הייתה של 46 מעלות.



על פי התחזית, עד יום חמישי תחול ירידה קלה מאוד בטמפרטורות, ורק אז תורגש הקלה. אלא שבשירות המטאורולוגי חוזים גל חום כבד נוסף, שיתחיל כבר בשבת ויימשך לפחות עד יממה.



על רקע גל החום הכבד פרצו שריפות באזורים שונים בארץ, אך איש לא נפגע ולא נגרם נזק לבתים. כבאים מתחנת יו״ש הוזעקו לטיפול בשריפות קוצים שפרצו בכביש 90 (במפגש הבקעה), מבוא חורון (סמוך למפעלים) ובכביש 60 (סמוך לאלעזר).



סמוך לאורנית פרצה שריפה גדולה ביער החורשים. שני צוותי כבאות והצלה וצוות נוסף של מתנדבים פעלו כדי להשתלט על האש בשיתוף עם כוחות כיבוי שהוזעקו מתחנת פתח תקווה. בשלב מסוים התקרבה השריפה לגדר אורנית, ובשל החשש מהתפשטות האש הוזעקו כוחות כיבוי נוספים גם מתחנת כפר סבא יחד עם ארבעה מטוסי כיבוי.



מתחילת השנה: 8 ילדים טבעו למוות


מתחילת שנת 2015 טבעו למוות בישראל שמונה ילדים ונערים. על פי נתונים של ארגון בטרם, בשנת 2014 נרשמו 21 מקרי טביעה שהסתיימו במוות.



רק שלשום קיפח את חייו ילד בן 6 מירושלים, שהגיע עם הוריו לחופשה בגליל התחתון וטבע למוות בבריכה שבחצר הצימר במושב שדה אילן. חובשים של מד״א שהוזעקו למקום ביצעו בילד פעולות החייאה נמרצות וממושכות ופינו אותו לבית חולים העמק בעפולה במצב אנוש וללא דופק. בבית החולים נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אתמול פרסם ארגון בטרם לבטיחות ילדים נתונים מדאיגים ומטרידים, שלפיהם



בשנת 2014 דווח על 56 מקרי טביעה של ילדים, ש־21 מתוכם הסתיימו במוות. בארגון ציינו כי בהשוואה לשנים קודמות, שנת התאפיינה שנת 2014 בעלייה חדה מאוד במקרי טביעה, כאשר בשנת 2013 נרשמו תשעה מקרים של מוות בקרב ילדים כתוצאה מטביעה, ואילו בשנת 2012 נרשמו שמונה מקרים.



אורלי סילבינגר, מנכ״לית ארגון בטרם, אמרה אתמול: ״בחודשי הקיץ, עם היציאה לחופש, משתנה השגרה המשפחתית. עקב כך ישנה עלייה משמעותית במספר הילדים שנפגעים בתאונות שונות בהשוואה למספרם בשאר עונות השנה״. לדבריה, ״זוהי אחריותנו להבין את הסיכונים, להיערך מראש ולנקוט את האמצעים הדרושים כדי לעבור את הקיץ בשלום״.