שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אריה דרעי סיכמו אמש (רביעי) כי המימון להפחתת מע"מ אפס למעוטי יכולת, יהיה על תשלום מים, חשמל ותחבורה ציבורית. הצוות שמונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה ימליץ על מתווה מוסכם ליישום ההחלטה תוך 30 יום.



על פי גורמים בש"ס, ההבנות יסללו את דרכה של ש"ס לתמיכה בתקציב המדינה. בש"ס אומרים כי למעשה סוכם על מע"מ 0 לשכבות הנמוכות בנושא מים, חשמל ותחבורה ציבורית, כפי שש"ס דרשה מלכתחילה וכי הנושא יעוגן בחקיקה ולא באמצעות הנחות.
מי שעדיין מתנגד לתקציב הם שר החינוך נפתלי בנט. שרת התרבות והספורט מירי רגב התנגדה גם היא. עם זאת נראה כי היא תתרצה לאחר שהלילה (חמישי) הודיעה כי השיגה העלאה משמעותית בתקציב התרבות והספורט.

לדבריה, תקציב התרבות לשנת 2015 ו- 2016 יגדל ב-309 מיליון שח (שהם העלאה של 23 אחוזים), ואילו תקציב הספורט גדל בכ-127 מיליון שקלים (שמהווים גידול של  כ-69 אחוז).


"להנגיש התרבות לפריפריה" רגב. צילום: מרק ישראל סלם 

"הסכם זה יאפשר לי לממש את מדיניותי ולהנגיש את התרבות והספורט לפריפריה, למגזר הלא יהודי ולמגזר החרדי", אמרה רגב, והוסיפה כי "לראשונה יהיה סל תרבות במשרד התרבות והספורט, אשר יאפשר עבודה ישירה מול הרשויות ולא עבודה רק מול מוסדות התרבות, כפי שהיה עד כה. במסגרת ההסכם סוכם על הצלתו של מכון וינגייט והפיכתו למכון הלאומי לספורט, והגדלת תקציב ההכנות האולימפיות". 
 
רגב אמרה כי היא "מודה לשר האוצר, לראש אגף התקציבים, ליעל מבורך ולצוותה על שיתוף הפעולה, המאפשר לי לממש את מדיניותי הרואה בתרבות ובספורט כלי לשינוי חברתי". 
 
קודם להשגת ההסכם, רגב שגרה איום מרומז כלפי האוצר לפיו דווקא בהצבעה בכנסת היא עשויה שלא לתמוך בתקציב, דבר אשר עשוי להפילו ולגרום למבוכה רבה.


"לצערי אנחנו נמצאים במשבר מול האוצר, לא הצלחנו להתקדם, תקציב של תרבות וספורט גם הוא חברתי, גם הוא אזרחי, לא יכול להיות שהתקציב הזה לא יעלה, ולכן, כנראה שהתקציב יעבור גם אם לא אצביע בעדו, אבל כפי שאני אומרת מול האוצר - נתראה בכנסת".



השר בנט עדיין עומד בסירובו לתמוך בתקציב אם דרישותיו לתוספות לתקציב החינוך לא ייענו, אולם גם במשרד האוצר וגם במשרד החינוך הביעו אופטימיות שלבסוף יהיה סיכום חיובי.



מוקדם יותר הביעו בנט ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון התנגדות לתקציב בשל קיצוץ בתקציב המכינות הקדם צבאיות. לדבריהם, "פגיעה במפעל המכינות הקדם צבאיות תהיה פגיעה בחברה הישראלית ובצה"ל, וכל בר דעת חייב להתנגד לצעד שכזה".


הערכה היא שבביטחון תושג בסופו של דבר הבנה לפיה בישיבת הממשלה יוחלט על הגדלת התקציב ואילו הפרטים ייקבעו במהלך החודש עד להבאת התציב לכנסת.

ההצבעה בממשלה על התקציב צפויה בשעות הקרובות.