כלת פרס ישראל לתיאטרון, השחקנית אורנה פורת, הלכה לעולמה הלילה (חמישי) בגיל 91. טקס לזכרה ייערך בתיאטרון "הקמארי" מחר בשעה עשר ולאחר מכן תיקבר בבית העלמין במושב חדיד.



פורת נולדה בגרמניה למשפחה לא יהודית וכשהייתה בת עשר הצטרפה לארגון "הנוער ההיטלראי" על אף שהוריה מחו על כך.



פורת התעניינה בתיאטרון מגיל צעיר ולמדה תיאטרון בעיר קלן.



בשנת 1947 עלתה לארץ עם בעלה ועברה תהליך גיור. היא הצטרפה לתיאטרון הקאמרי זמן קצר לאחר עלייתה ושיחקה גם בתיאטרון הבימה, תיאטרון בית ליסין, תיאטרון באר שבע ותיאטראות בחו"ל.



בשנת 1970 פורת הקימה את "תיאטרון אורנה פורת לילדים" השוכן במרכז סוזן דלל בתל אביב ובמהלך השנים הוא העלה מאות הצגות ילדים. התיאטרון הוא מלכ"ר – גוף ציבורי שאינו מכוון להפקת רווחים, כאשר כל הכנסותיו מיועדות לקידום מטרותיו ומימון פעילותו. התיאטרון נתמך על ידי משרד החינוך, התרבות והספורט וכן על ידי עיריית תל אביב-יפו.



פורת שהייתה שחקנית תיאטרון מוערכת, זכתה בפרס ישראל לתיאטרון בשנת 1979 ובנוסף זכתה בשלושה פרסי כינור דוד, בפרס ברנר וזכתה בתארי דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטית תל אביב, אוניברסיטת בר אילן ומכון ויצמן למדע.



נשיא המדינה, ראובן ריבלין בהתייחסו לפטירתה של אורנה פורת: ״הייתי נער צעיר כשצפיתי באורנה פורת כז׳אן ד'ארק. נשאתי עיני אל הבמה והערצתי אותה, יחד עם מיליוני הצופים בה בתיאטראות השונים לאורך השנים. לצד אינספור מחזות, מפעל חייה החינוכי והתרבותי היה ללא ספק 'תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער'. אורנה חוותה את חייה שלה כמחזה מרתק - יהודי, ציוני וישראלי, ואין לי ספק כי נמשיך לחוש את חותמה התרבותי עוד שנים רבות ביצירה הישראלית".
הנשיא לשעבר שמעון פרס ספד לאורנה פורת ואמר: "אורנה הייתה ענקית תרבות - חינכה את ילדינו ונכדינו לאהבת תיאטרון והקימה מפעל חיים".
הנשיא לשעבר שלח איגרת תנחומים למשפחתה של אורנה פורת בה כתב: "אנחנו נפרדים היום מאורנה פורת, אישיות נפלאה ואמנית רבת השראה למדינת ישראל. אורנה הביאה את התיאטרון לכל שכבות החברה הישראלית ובמיוחד לדור הצעיר. היא הייתה ענקית תרבות אשר חינכה את ילדינו ונכדינו לאהבת תיאטרון ותרבות במשך עשרות שנים והקימה מפעל חיים. תרומתה לתרבות שלנו לא תשכח, בייחודה ובדרך הנוגעת ללב אותה בחרה".
יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה בעמוד הפייסבוק שלה ללכתה של פורת: "נפרדת בצער רב הבוקר מאורנה פורת, אישה מדהימה, גיבורת תרבות, זוכת פרסי ישראל, מהשחקניות הגדולות בארץ, אשת חינוך ותיאטרון מהחשובות שהיו כאן. מעבר לקריירת משחק ובימוי מרשימים, מפעל חייה היה הנגשת התיאטרון לדור הצעיר באמצעות התיאטרון לילדים ונוער שהקימה במו ידיה. יהי זכרך ברוך אורנה, תודה על כל הרגעים היפים שנתת לנו".

מנכ"ל התיאטרון הקאמרי, נעם סמל, אמר בראיון לגל"צ: "היא הייתה שחקנית ענקית, כשאורנה פורת נכנסה לבמה כולם הסתכלו עליה".



יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, הביע תנחומיו למשפחתה של אורנה פורת וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "שחקנית נשמה עם סיפור חיים מרגש של ציונות ואהבת הארץ. היא הייתה גיבורת תרבות הרבה לפני הריאלטי וידעה טוב מכולם איך לספר סיפור שגם ילדים ירצו לשמוע.יהי זכרה ברוך".