יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה היום (חמישי) לתקציב המדינה לשנת 2015-2016 שעבר הלילה בממשלה, ולשני הקיצוצים הרוחביים שאושרו אתמול בעקבות לחצי השרים, והביעה ביקורת כלפיי התנהלות הממשלה.



ח"כ גלאון טענה כי "שרי הממשלה עובדים על הציבור בעיניים", והסבירה כי "אחרי שבבוקר התפארו בתוספות תקציביות למטרות חברתיות, מסתבר שמי שהולך לשלם על התוספות האלה הן השכבות המוחלשות, שיהיו הראשונות להיפגע מקיצוץ נוסף בשירותים שמספקים משרדי הממשלה".



גלאון ביקשה להדגיש כי "הטבות ופטורים לאוכלוסיות המוחלשות הן דבר חשוב ונכון, אבל כשאותן אוכלוסיות משלמות עליהן בעקיפין, מדובר על תרגיל עלוב שכולו זריית חול בעיני הציבור וסיבוב ציני על גבם של 'השקופים'".



גם פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) העביר ביקורת על התקציב ואמר כי הוא "פוגע בעתיד לטובת שגיונות ההווה".



הוא הוסיף כי "בהצהרות השרים לא מעט סעיפים תקציביים שהם משוויצים בהם כיום, אך ההוצאות עליהם נדחו לשנת 2017 ואילך, או שההכנסות נלקחו מקרנות וסעיפים על חשבון העתיד. בין אם תשרוד הממשלה הנוכחית, ובין אם תקום ממשלה חדשה – אנו עתידים להגיע למשבר קיצוצים בתקציב הבא, ויותר גרוע – להצטדקויות והתחמקות מאחריות של השותפים למחדל עכשיו". 



"עתיד ילדינו נזרק לפח"


לטענת טרכטנברג, "בתכניות שפורסמו ישנם אמנם מספר פרויקטים חברתיים חשובים, אך הפגיעה הצפויה של הקיצוץ הרוחבי תפגע בנו יותר מכל פרויקט חדש. זוהי לא תכנית שמתקנת את המשק, ולא התמודדות עם האתגרים המהותיים ביותר לציבור - התקציב הוא סך-כל הגחמות של השרים, שנתניהו נכנע להן עוד בהסכמים הקואליציוניים. עתיד ילדינו נזרק בתקציב הזה לפח – בקיצוץ בחינוך ובהשכלה הגבוהה. גם ההורים יישארו חנוקים כל חודש, שכן אין לכחלון שום בשורה לתעסוקה, לעליית השכר הריאלי, או לעידוד הפריון וההשכלה – שיתנו למשק את השינוי שהוא כה זקוק לו".



כזכור, אחרי לילה לבן וארוך של דיונים והצבעות, אישרה הממשלה את תקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנים 2015-2016. התקציב אושר ברוב גדול של 20 שרים ונמנע אחד, שר הביטחון משה יעלון. עם זאת, התקציב יצטרך עדיין לעבור את אישור הכנסת עד סוף חודש נובמבר. 



 גובה התקציב לשנת 2015 הוא 329.5 מיליארד שקלים, ולשנת 2016 343.3 מיליארד שקלים. הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2014 ל- 2016 עומד על 7.2%. יעד הגירעון יעמוד בשנים 2015-2016 על 2.9% מהתוצר.

בהודעת הממשלה על התקציב נמסר כי "בתקציב המדינה תוספות משמעותיות למשרדים החברתיים, אשר באים לידי ביטוי בהגדלת התקציבים בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה, והביטחון האישי". 

בין העקרונות והרפורמות שייקבלו דגש: צמצום מספר תלמידים בכיתות, רפורמת סייעת שנייה, ליווי של גננת מובילה והצטיידות הגנים, חיזוק והעצמת לימודי המתמטיקה, צמצום פערים חברתיים והעמקת התקצוב הדיפרנציאלי והעמקת החינוך לערכים ולסובלנות.