אחרי שעתיים של ויכוח טלוויזיוני ראשון בין עשרה רפובליקנים המתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות על דבר אחד אין ויכוח - אם צמרת המפלגה לא תרחיק מהמרוץ ומהר מפגע סביבתי נייד בשם דונלד טראמפ, הרפובליקנים יכולים לשכוח מכיבוש הבית הלבן ב-2016.



אם אירוע טלוויזיוני שחשף לראשונה את המתמודדים בפני מיליוני אמריקאים התרכז והתמקד סביב טיפוס וולגרי, פוליטיקאי תת-תקני שמוציא דיבה למונח גסות רוח כדונלד טראמפ, המפלגה הרפובליקנית בצרות צרורות. האירוניה היא, שלרפובליקנים רוב בשני הבתים בגבעת הקפיטול. אבל במקום לנצל את הרוב כמנוף להעצמת הסיכויים להשגת רוב גם בבחירות לנשיאות 2016 - ההנהגה הרפובליקנית מניחה לפרחח עם פה גדול ומלוכלך להשתלט על מתחם המתמודדים ולגרור את המרוץ למחזה עוועים.



נשים מצביעות הפכו בבחירות האחרונות לגורם משפיע וגדל הקובע במידה רבה את תוצאות הבחירות המקומיות והארציות בארצות הברית. אבל בוויכוח אתמול, בזחיחות מופגנת ובלעג מתריס ומרושע, דונלד טראמפ סירב בתוקף להתנצל ולחזור בו מהכינויים שהצמיד לנשים, כ"חזירות שמנות", "מטומטמות", ו"כלבות". הרפובליקנים שבבחירות לנשיאות שואפים לגרום לעריקה המונית של מהגרים, היספאנים ושחורים מהמחנה הדמוקרטי ולשכנעם להצביע בעד מועמד רפובליקני עדיין לא יודעים איך לתקן את הנזק העצום שגרם טראמפ כאשר הגדיר את המהגרים ממקסיקו "פושעים, מבריחי סמים ואנסים".



עכשיו צמרת המפלגה תצטרך לחפש דרך כיצד לפייס מיליוני נשים ולהשכיח את העלבונות הגסים שהטיח בהם מתמודד לכתר מועמדות המפלגה לנשיאות.



נחשף אתמול עוד כשל קשה לרפובליקנים. האישה היחידה במרוץ קארלי פיורינה, דמות איכותית ורצינית עם שובל ארוך ומרשים של הצלחות והישגים בענף העסקי-פיננסי, לא נכללה בוויכוח המרכזי אלא שובצה בעימות הטלוויזיוני השולי שהתקיים לפני כן ובלי קהל צופים. אבל, מה זה חשוב? העיקר שדונלד טראמפ השתתף בעימות המרכזי. סליחה, לא השתתף - אלא שלט בו. זה היה מופע שלו.



בסך הכל, משתתפי הוויכוח הטלוויזיוני התנהגו יפה. כל אחד מהם, במיוחד מושלי המדינות והמושלים לשעבר, פירט את הישגיו וכל אחד מהם ידע בדיוק ובמפורט מה לעשות ואיך לפתור את בעיות המדינה ומצוקותיה. בהתקפותיהם הבוטות נגד הילרי קלינטון הם גם כבר הכתירו את מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. ואולי בלי כוונה, שלחו מסר לסגן הנשיא ג'ו ביידן, "תעזוב את זה, המרוץ לא בשבילך. אם לא אנחנו, אז הילרי תעשה ממך צחוק".



מעניין, שההסכם עם איראן כמעט שלא הוזכר בעימות אתמול. השאלות התרכזו רק בנושאים כלכליים וחברתיים. פה ושם שילבו אחדים מהמתמודדים הצהרות


נגד ההסכם אבל הם עשו זאת באופן כל כך שולי ואגבי שרק הפחית והמעיט מחומרת בנושא.