עוזי גלילי (70) גר בכפר גדעון שבעמק יזרעאל.



הוא מגדל להנאתו כבשים, סוסים ותרנגולות ועובד כמדריך לנהיגה בטרקטור. השקט והשלווה מקיפים אותו כל השנה, עד לחודש אוגוסט, אז הוא הופך למדריך קייטנה עבור תשעת נכדיו.



״אני לא לוקח את כולם אלי יחד״, הוא מבהיר מיד, ״אנחנו מחלקים את זה לתקופות. השבוע באים אלי הקטנים, ואני נוסע לקחת אותם מפתח תקווה. הכנתי להם לוח זמנים ממש עמוס. קניתי בריכה מתנפחת ענקית שתעסיק אותם. הבת שלי תהילה אמרה לי שזה לא פוטר אותי ממימוש של בילויים נוספים״.



תהילה, בתו של עוזי, מודה כי בלי אביה, לא הייתה שורדת את חודש אוגוסט. ״ההוצאות הכלכליות בחופש הגדול הן מטורפות״, היא אומרת, ״אבא שלי עוזר לי ולוקח אותם לשבוע, אבל אחר כך עוד מצפות לי ההוצאות על קייטנות של סוף החופש. קייטנה של שבועיים במחיר של 4,000 שקל. זה טירוף! לפחות עכשיו הם מחליפים אווירה, מעיר למושב, אצל אבא שלי״.



עוזי מוסיף: ״זה לא ששבוע אצלי זה חינם, אבל אני רוצה לעזור לבת שלי. אם לא אני, אז מי? חוץ מזה אני נהנה לבלות עם הנכדים. אני מתכנן להם ארוחות במסעדות ואקח אותם גם לשיט בטבריה, בכנרת. יום אחד הם יבלו גם בבריכה בעפולה ונטייל בעמק המעיינות. כלכלית, אני משתדל לא לחרוג, אבל חשוב לי לעזור לילדים שלי. ככה זה צריך להיות״.




עוזי גלילי והנכדות. צילום: ללא


רועי קורן, מנכ״ל חברת ויטאליטי, המתמחה בפרסום לגילי 60 פלוס, אומר כי גם המפרסמים זיהו את הפוטנציאל המסחרי הטמון בסבא ובסבתא המבלים עם הנכדים בחודש אוגוסט.



״זה מתחיל בפנאי ובבידור״, הוא מסביר, ״בתי קולנוע ורשתות בידור הפונים לסבא ולסבתא לבוא עם נכדים. במוסדות התרבות הגדולים יש הנחות לבילוי רב־דורי. בואו עם הנכדים ותקבלו הנחות או מופעים ייעודיים לבילוי משותף. רוב המפרסמים הבינו שיש כאן פלח שוק שצריך לפנות אליו״.



קורן מוסיף כי החברה הישראלית יוצאת דופן בעולם המערבי. ״בארצות הברית ובמערב אירופה יש הרבה פחות מעורבות ותמיכה בהורים העובדים״, הוא אומר, ״ברגע שהילדים עוזבים את הבית הם ברשות עצמם ונפגשים סביב חגים ואירועים. אצלנו זה שונה כי אנחנו חיים בשבטיות״.



גם במיזם האינטרנטי ״סבתוש להשכרה״, המתווך בין משפחות לבין סבתות בנושא טיפול בילדים, מדווחים כי חודש אוגוסט שובר השנה שיאים - ההורים לחוצים כי יש עבודה, לסבתות להשכרה יש זמן והשילוב הזה פועל לטובת כולם, כולל הילדים שנשארים בבית.



גלית צוק, מייסדת המיזם: ״הביקוש גבוה עכשיו. משפחות מחפשות מישהי קצת יותר חמה ממטפלת, שתהפוך לבת-בית. בנות הגיל השלישי מחפשות עבודה ונוצר מצב מנצח עבור שני הצדדים. פרט למשפחות המחפשות פתרון לילדים, יש אלינו פניות מעיריות שרוצות שנשדך אצלן בין משפחות לסבתות״.