אני מטפלת בילדים בבתי ספר. מכיוון שאין לי קביעות ממשרד החינוך, בכל שנה עליי לעבור לבית ספר אחר ולהתחיל הכל מהתחלה. גם השנה אני באותו מצב. פניתי לבית ספר מסוים, אך אני עדיין לא יודעת אם אקבל את העבודה הזאת. אני כל הזמן נמצאת בחוסר ודאות לגבי מקום העבודה שלי. למה זה קורה לי? 

"לדעתי חוסר הוודאות שאת חווה קורה משום שאת לא בטוחה אם את רוצה לתת מעצמך כל כך הרבה ולקבל כל כך מעט. את מרגישה שאת מטפלת בילדים מאוד מוזנחים, משקיעה בהם, אך לא רואה תוצאות כי אין לזה המשכיות מההורים. פעמים רבות אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים לעשות הרבה, וההשתדלות והתעלות הנפש שאנחנו רוצים להשקיע לא 'שוות את זה'.

"אני מציעה לך לחפש מקום שבו תקבלי הכרה, איזשהו בית גידול בו תוכלי 'לגדל' אנשים למהות שלהם ולהפוך אותם לעצמאיים. לפעמים מורים טובים לא מספיקים, לעתים צריך לתת פידבק, להגמיש חוקים ולתת הרבה מעבר ליכולת (דברים שלא כל בית גידול מוכן לספק). להערכתי, תת המודע שלך מבין מה עלייך לעשות, אך את עדיין לא בטוחה שאת מוכנה להתאמץ. אל תהססי, את מסוגלת לעשות את זה בכוחות עצמך. תדרים נמשכים לתדרים, אם את בטוחה בעצמך ומאמינה שאת יכולה להרחיב אנשים זה יכול לקרות. אם לא תאמיני ביכולות שלך, תמשיכי ליפול לבתי גידול מנומנמים ולא תצליחי להיות מסופקת".
 
לאחרונה קיבלתי הצעה לקידום בחברה שבה אני עובד, אך לצערי הבוס שלי מונע ממני את המעבר לתפקיד החדש ולא נותן לי להתקדם. לדעתי הוא עושה זאת כי הפנייה הייתה ישירות אליי וההצעה לא עברה דרכו. גם במקום העבודה הקודם היה לי בוס שהתנכל אליי, הוא ניסה לפטר אותי ולא הצליח. בסופו של דבר הבעיות עם הבוס הקודם שלי הסתדרו והוא אפילו סידר לי את העבודה הנוכחית שלי, אך אחרי זמן הוא פוטר וגם עזב את אותה עבודה. מדוע חוסר הצדק רודף אותי וגורם לי לעיכוב?

"לא היה לך טוב במקום העבודה הקודם שלך ובסופו של דבר הוא נשאר ריק ולא נשאר זכר ממך, מהבוס שלך ומהיחסים שלכם. צדק משמעו לצוד קללה. למרות שהמילה קללה היא מילה מאוד ישירה וכואבת, הכוונה היא לקללה מלשון קל להשגחה, להראות לאדם דבר מה שקשה לו לראות - יש דברים שלאדם מסוים קשה לראות וההשגחה מנסה להראות לו אותם בכל מיני דרכים. העיכוב שאתה חווה עכשיו קורה בגלל חוסר הצדק שקרה עם הבוס הקודם שלך.

"הוא אמנם תיקן את חוסר הצדק שהפגין, אבל בינתיים פוטר. הפתרון לבעיה שלך הוא פשוט לדבר עם אותו מעסיק קודם כי כנראה שגם אתה צריך לעשות איתו סוג של צדק. הוא בעצמו נמצא כעת באיזושהי מצוקה ואתה צריך לדבר איתו, להקשיב ולעזור לו. לפעמים בכך שאתה מקשיב לאדם שעשה עמך צדק אתה עושה סוג של צדק בעצמך". 
 
אני בת 53. אני נמצאת בתקופה שקטה אך מבלבלת, תקופה שבה דברים מסתיימים ומשהו חדש מבקש לצאת. אני חושבת שסוף־סוף שחררתי את הזוגיות שלי שנגמרה לפני שש שנים (אחרי 25 שנות נישואים), אחרון הילדים שלי מתגייס והבית מתרוקן. העבודה שלי די סיזיפית ולא נראה לי שמשם תבוא הגדילה שלי. כיצד אני יכולה לגדול ולצמוח?
"כל דבר שאנחנו חווים נחרת בזיכרון התאי שלנו. יש לך זיכרון תאי מאוד עמוק מבן הזוג שלך ואת צריכה להאמין שאת יכולה ליצור זוגיות אחרת. אם הצלחת לשחרר את הזוגיות הזו, זה אומר שאת מאמינה שהיחס שלך אל בני זוג עתידיים יהיה שונה וגם הם יתייחסו אלייך אחרת. בנוגע לילדייך - כשילדים מתגייסים הם לא עוזבים את הבית למרות שיש תחושה כזו, הזיכרונות שלהם חרוכים בתוך הבית והם חוזרים אליו עם ערבול של דברים שהם רוצים לעכל.

"כשאנחנו עובדים בעבודה סיזיפית אנחנו גם מקבלים מיומנויות סיזיפיות, את הבנת שאת משתחררת מבן הזוג שלך ועכשיו עלייך להתאמן בקבלת סוג אחר של גברים וזו עבודה מאוד גדולה. גם עם ילדייך עלייך לעשות 'עבודה' - את צריכה להבין שהם יוצאים מהבית ומתגייסים, והם עתידיים לחזור עם אג'נדה חדשה הביתה.

"מעל לכל עלייך ללמוד לעשות דברים שהם לא סיזיפיים, אם תלמדי זאת תדעי לתת לילדים שלך מענה שהוא מחוץ לקופסה ותפגשי בן זוג לא סיזיפי שגם יודע לחשוב מחוץ לקופסה. בשלב הראשוני אני מציעה שתמצאי מקום התנדבותי שילמד אותך לא לעשות דברים באופן סיזיפי". 

מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב־20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"