הקלישאה גורסת שהעולם שייך לצעירים. אבל האמת היא שלמי אכפת שהעולם שייך לצעירים כשהעולם המקוון, העולם שכולנו חיים בו באמת, שייך לנשים. כך לפחות טוענת חוקרת התרבות ג'ואנה בלקלי בהרצאת TED הפופולרית שלה social media and the end of gender משנת 2010. על פי ההרצאה, הספירה המקוונת ככלל, וספירת הרשתות החברתיות בפרט, נחשבות לחללים שנשלטים מבחינה כמותית בידי נשים. לא קשה להבין למה. הרשת החברתית כמו נוצרה במיוחד עבור נשים ועבור הצרכים שלהן – הרצון להתעטף בקהילה, הרצון להתייעץ ולהחליף דעות, הצורך למצוא מקום שבו את יכולה להיות אנונימית וכך להישפט על פי הדעות ולא על פי המגדר שלך ובעיקר, הצורך שכל זה יהיה זמין ופשוט היישר מהמחשב הביתי (במקרה שהן מג'נגלות בין קריירה לילדים, למשל). קהילות כמו עמוד הפייסבוק "מאמאזון" כבר הוכיחו שמדובר בקרקע טבעית, פורייה ומפרה עבור נשים שמחפשות את קרבתן וחוכמתן של קהילת "אחיות" תומכות וקשובות. אנחנו חיים בעידן הקבוצה, בעידן שבו כוחו של ההמון יכול לשנות מדיניות וסדרי עולם. עולם שבו כמות של אנשים יכולה להירתם יחד ליצירת חזון משותף, לא פעם באמצעות הרשתות החברתיות, וכך לצבור כוח מול גופים ביורוקרטיים או עסקיים ממוסדים מהדור הישן. אחת מהפלטפורמות החברתיות המדוברות בימינו, שמתודלקת בכוחו של ההמון והקהילה המקוונת, היא אתרי מימון ההמונים, בין המוכרים שבהם "קיקסטארטר" הבינלאומי ו"האדסטארט" המקומי. שניהם הספיקו להוציא לאור פרויקטים אמנותיים רבים שבעבר היו זוכים להתעלמות מצד ההגמוניה השלטת של תרבות המיינסטרים. בחודשים האחרונים לא מעט פרויקטים מסקרנים בעלי אג'נדה נשית מובהקת מצליחים בו זמנית לגייס כסף כדי לראות אור וכן לבנות סביבם קהילה גדולה ואיכותית. הפרויקטים הבאים, שלושתם בפורמט של ספר, מביאים לידי מימוש מובהק את כוחה של הנשיות הקהילתית בעולם הרשתות החברתיות העכשווי. 







פרויקט משלה 

העיתונאית, הסופרת והמשוררת ריקי כהן (בזוגיות+2), שגם מייעצת בבניית קמפיינים של גיוס המונים, השיקה קמפיין גיוס ממון עבור הספר "את לא נולדת אישה". "החלטתי לבחון בפרויקט הזה שאלה שתמיד מעוררת הרבה מאוד ויכוחים בקרב פמיניסטיות", היא מסבירה, "רציתי להבין מה זו נשיות ואיך היא נוצרת. רציתי שנערות ישאלו את עצמן וישימו לב לזה. בעיקר כי גם אני לא יכולה לתת תשובה נחרצת לדבר הזה".
"קשה מאוד להבין את עצמך כשהחברה מכתיבה כל כך הרבה התניות שמגדירות נשיות". שלומית ליר היא חוקרת מגדר שגייסה בשנה האחרונה בהצלחה כסף בקמפיין מימון המונים עבור הספר "בגוף ראשון". הספר, שיצא לאור בהוצאת פרדס, מציג שמונה נשים ושמונה סיפורי חיים. כל הכותבות בו הן חוקרות מגדר שכותבות את סיפורן בגוף ראשון. הפרויקט השלישי שייך לדסי אלעד (נשואה+3), מוזיקאית ודולה שמובילה בימים אלו ממש קמפיין לגיוס כספים עבור הספר "סיפורים מהבטן", מדריך מאויר ללידה. 

מעיין חיים מתוך הפרוייקט "את לא נולדת אישה"

שלוש הנשים בחרו לגשת לפרויקט שלהן מהזווית של גיוס ההמונים, כל אחת מסיבותיה היא. עבור כהן, שועלת רשת ותיקה, היה מדובר בהמשך טבעי של עבודתה היומיומית. "לא היו לי חששות. אני מתפרנסת מקידום תוכן ברשת ואני מקדמת קמפיינים ברשתות חברתיות", היא מדגישה. גם עבור ליר מדובר בהמשך ישיר של הקריירה שלה, אבל לא רק. "יש כל מיני קרנות שתומכות בפרויקטים פמיניסטיים וזה לא התאפשר. אני באה מתחום המחשבים ועוסקת בקידום נשים בניו מדיה. חשוב לי לגייס כסף דרך הרשת, גם כדי ליצור קשר עם קהלים של קוראות לפני שהספר יוצא לאור", מסבירה ליר. בנוסף לכך, גיוס ההמונים היה אידיאלי עבור ספר מהסוג שערכה ליר שכן אף שהמשתתפות בו הן נשות אקדמיה, הוא מתהדר בכתיבה נועזת של חוקרות מגדר שלא מסתתרות במגדל השן של האקדמיה. בעוד שסיבותיה של ליר נושאות ניחוח של אג'נדה ורצון להמציא מחדש את השיח האקדמי הפופולרי, הסיבה של אלעד הייתה מעט יותר פרוזאית. "לא ניסיתי משהו אחר. הגעתי ל'הדסטארט' דרך חברים שהצליחו ויצא להם טוב", אומרת אלעד, "ואגב, אני מודה שקצת קשה לי, כי צריך לנדנד לאנשים. בקטע הטכני יש בהחלט אתגר: איך להגיע לכמה שיותר אנשים ולפרוץ את המעגלים הטבעיים של חברים ומשפחה. איך ליצור קהילה שתתגייס למען המטרה". 

דרוש כפר שלם כדי לגדל פרויקט 
ואכן, קמפיין גיוס המונים הוא אתגר טכני לא פשוט בכלל, יש שיאמרו משרה מלאה. עם זאת, הנוכחות הטבעית של נשים ברשתות החברתיות בהחלט יכולה להפוך את המשימה לאידיאלית עבורן. "כדי להעלות קמפיין את צריכה שלושה דברים: נוכחות חזקה ברשתות החברתיות, מוצר טוב או מטרה טובה וקהילה או רשת חברתית במציאות וברשת" מדגישה כהן, "את צריכה שלפחות שניים מתוך התנאים הללו יתקיימו". לצורך מימוש הפרויקט שלה, שעתיד להסתיים בשבוע הקרוב, כהן יורה בתותחים כבדים ופועלת בכל חזית. "כתיבת פוסטים בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם - הרבה מהם פרובוקטיביים ונוקבים", היא מודה, "יש תמונה מהפרויקט שעוסקת במחזור החודשי ועשתה המון רעש כשפרסמתי אותה ברשתות החברתיות. היו הרבה נשים שהזדעזעו או נגעלו, כך שבהחלט היו כמה ימים של אקשן. קמפיין מימון הוא דבר טוטאלי שמשתלט על החיים לגמרי. זה תובעני וסוחט". אחד מהגלגלים שהניעו את קידום הפרויקטים היו המפגשים שנוצרו עם האנשים שלקחו חלק בפרויקט ועם המממנים המסוקרנים שהשקיעו בפרויקטים. "היו שני מפגשים פיזיים, האחד היה עם חלק מהכותבות והשני היה מול קהל של גברים ונשים שבאו בעקבות פרסום האירוע ברשת לאירוע הקראת שירה. היה מרגש", מספרת כהן. 


ריטה שפיר מתוך הפרוייקט "את לא נולדת אישה"
 
לצד הקושי הטכני והשיווקי שמגיע באופן טבעי עם הרמת קמפיין גיוס המונים ברשת, שלושת הפרויקטים נאלצו להתמודד עם הנושא הטעון למדי שבו הם עוסקים. בניגוד לאפליקציה קולית להיכרויות בין בעלי חיים או בית קפה חדש שמציע גם פינת מריחת לק, מכירת פרויקטים אינטלקטואליים שעיקרם קידום אג'נדות נשיות בהחלט יכולה להיות אתגר. וללא ספק, מדובר בנושא שקשה למכור אותו להמונים המממנים כסקסי. "התחום הזה נוגע לכל אישה. הוא מאוד רחב ומעניין הרבה אנשים", טוענת אלעד ומדגישה שלא היה לה כל חשש שהנושא ירתיע משקיעים, "כולם מאוד מתרגשים ממנו משום שזה סוג של ספר הסברה שעוד לא יצא. גם גברים מתרגשים ממנו, אך מן הסתם רוב התומכות הן נשים". כהן טוענת שהזווית הנשית דווקא העלתה אצלה חשש מסוים. "חשבתי שאולי המסרים הפמיניסטיים שעולים מן הספר יכולים ליצור רתיעה", היא מודה, "ואין ספק, הרבה יותר נשים תרמו כסף לפרויקט.  הן הזדהו וזה הפעיל אותן רגשית". בניגוד לכהן וליר, אלעד לא ששה להיתלות במושג פמיניזם כדי להגדיר את העשייה שלה. "אני לא אוהבת את המילה פמיניזם", היא אומרת, "יש בה משהו מלחמתי כזה. אני רואה נשיות כרוך, הכלה ורפואה - שם נמצא הכוח הנשי. נשיות עבורי הוא האלמנט של ההפך ממלחמה, שזה הכוח הגברי". אגב, הקונספט של פרויקט גיוס המונים הוא דווקא "נשי" מאוד על פי תפיסתה של אלעד. "לדעתי זה רעיון גאוני - הכוח הגדול של ההמון ושל הרשתות החברתיות", היא טוענת, "זה שאנשים קונים מראש מוצר שהם לא ראו, זה אקט של אמון. זה מחבר אותי לכוח הנשי וזו אנרגיה חיובית שמשנה את העולם ואת החשדנות שלו".