האם בג"צ יפסול היום בפעם השלישית את "חוק המסתננים"? הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"צ, בראשות הנשיאה מרים נאור, יפרסם הערב (שלישי) בשעה 18:00 את הכרעתו בעתירות שהגישו שורה של ארגוני זכויות אדם ושני מבקשי מקלט נגד התיקון לחוק למניעת הסתננות שנועד להסדיר את פעילות מתקן חולות.
התיקון אושר לפני כשמונה חודשים, ימים ספורים לאחר שהכנסת הקודמת העבירה ביום האחרון לפעילותה את התיקון הקובע כי ניתן יהיה להחזיק מסתנן במשמורת עד שלושה חודשים בלבד. בתום תקופת המשמורת יועבר המסתנן למרכז השהייה הפתוח. החוק החדש מגביל את תקופת השהייה במרכז ל-20 חודשים, וצמצם את חובת התייצבות לפעם בסוף היום לעומת שלוש בנוסח הקודם.
את העתירות הגישו שורה של ארגוני "זכויות אדם", בהם האגודה לזכויות האזרח, המוקד לפליטים ולמהגרים, התוכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב, הקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן וכן שני מבקשי מקלט מאריתריאה ומסודן, המוחזקים זה כשנה במתקן חולות. לעתירות הצטרפו גם ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט – א.ס.ף, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם והמרכז לקידום פליטים אפריקאים.

כזכור, פעמיים בעבר, קיבל בג"ץ עתירות שהוגשו נגד התיקון למניעת הסתננויות בגרסתו הראשונה והשנייה ולמעשה פסל אותן באומרו כי העונש שנקבע אז בחוק, שקבע כי ניתן להחזיק מסתנן במשמורת עד שלוש שנים, הוא לא מידתי וסותר את חוק יסוד כבוד אדם וחירותו.
 
הפסילות עוררו אז זעם רב בכנסת ובכירים בימין, בהם איילת שקד ויריב לוין  ביקשו לקדם בעקבותיה את "פסקת ההתגברות" המאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"צ, אולם בשל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הרעיון נגנז.

מפלגת "כולנו" בראשות משה כחלון הכניסה להסכם הקואליציוני סעיף שבו היא מתנגדת לפגיעה בכוחו של בית המשפט העליון והיא עשויה להתנגד להצעה כזאת.

איילת שקד תשוב לקדם את פסקת ההתגברות
ארגוני זכויות האדם טוענים בעתירה שתוכרע היום כי "החוק ממשיך ופוגע בבני אדם הזכאים להגנות בינלאומיות, שמדינת ישראל החליטה שאין לגרשם מתחומה", נכתב בעתירה. "כמו החוקים שנפסלו לפניה, החקיקה מתמקדת בשבירת רוחם, כליאתם והגבלת חירותם של מי שלא ניתן לגירוש כאמצעי להפעלת לחץ שיביא ל'עזיבה מרצון' – מטרה שעליה עמדו השופטים בפסק הדין האחרון כתכלית בלתי ראויה השקולה לגירוש".
לעומת זאת, המדינה טענה בתשובתה כי ההסדר החדש מידתי ומאוזן יותר מקודמו. "בחוק החדש למניעת הסתננות הוכנסו שינויים משמעותיים בתפיסת ההפעלה של מרכז השהייה המקטינים באופן מהותי את היקף ההגבלות המוטלות על המסתננים השוהים בו".

בכנסת מעריכים כי אם תתקבל העתירה במלואה או בחלקה, עשויה השרה איילת שקד לשוב ולקדם את חקיקת פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לעקוף את החלטת בית המשפט, הפעם ממרומי תפקידה כשרת המשפטים.

"מאבק על אופיה של מדינת ישראל"
שרת התרבות מירי רגב (ליכוד), שבכנסת הקודמת עמדה בראש ועדת הפנים שאישרה את החוק במתכונתו הנוכחית, כתבה אמש בדף הפייסבוק שלה כי היא מקווה שבית המשפט יאשר היום את החוק. "בית המשפט העליון צפוי לתת את פסק הדין בסוגית חוק ההסתננות שמטרתו להבטיח את ריבונותה של מדינת ישראל וצביונה היהודי-דמוקרטי".
"בתפקידי הקודם כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הובלתי את החקיקה בכנסת ואני מקווה ומאמינה שהפעם בית המשפט העליון יכיר בזכותה של הכנסת המייצגת את ריבונות העם בארצו לחוקק את החוק הזה ולמנוע את הצפתה של המדינה במהגרי עבודה לא חוקיים", כתבה רגב. 
 
השרה המשיכה וכתבה: "כפי שהדגשתי לאורך כל השנים, ישראל תבטיח מקלט הולם לכל אדם שהוא פליט נרדף ותאפשר לאדם כזה לחיות בה. את הפליטים נקלוט ונפזר בכל רחבי הארץ, אבל מהגרי עבודה שאינם פליטים – יש להרחיק מישראל בהקדם האפשרי. זו מטרתו של החוק ואני בטוחה שגם בג"צ מבין את זה".
רגב הוסיפה כי "לאחר שהכנסת חוקקה את החוק בפעם השלישית, עשינו מאמץ לאזן בין העיקרון היסודי של ריבונות המדינה לבין זכויות האדם של המסתננים, ואני חושבת שהצלחנו בכך. הגנו על תושבי המדינה ובעיקר אלה הגרים בדרום תל אביב ובערים נוספות בהן יש ריכוזי מסתננים והבטחנו להם חיים שלוים ובטוחים, ומצד שני לא פגענו יתר על המידה בזכויות המסתננים שעליהם מגן בג"צ".
"יש כאן מאבק אמתי על אופייה ודמותה של מדינת ישראל", כתבה שרת התרבות, "ואין לי ספק שזה פסק דין גורלי. אם גם הפעם יתערב בג"צ בחקיקה של הכנסת – דבר שאני מאד רוצה שלא יקרה – מדובר בלא פחות מרעידת אדמה. ולא מדובר רק בסוגיית המסתננים, אלא בשאלה עמוקה הרבה יותר העוסקת בגבולות הכוח של כל אחת מהרשויות המרכיבות את השלטון. לא נותר לנו אלא לחכות כמה שעות בדריכות ובצפייה לפסק דין נכון ושפוי של בית המשפט שיכבד את רצון העם ונבחריו". 
בהרכב בראשות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שיפרסם היום את החלטתו, יושבים גם השופטים צבי זילברטל, סלים ג'ובראן, אסתר חיות, חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית ויורם דנציגר.