שביתת עובדי מכוני הרנטגן והדימות: המרכז הרפואי איכילוב הודיע הערב (שלישי) כי בעקבות הוראת בית הדין לעבודה לעובדי הרנטגן לשוב לעבודה סדירה, בית החולים חזר לעבוד במתכונת מלאה וללא שום הגבלות.



מהמרכז הרפואי נמסר כי "צוות הרנטגנאים כולו חזר באופן יידי לעבודה ואנו עושים כל שביכולתנו על מנת להגביר את קצב הבדיקות ולהעניק את השירות המהיר והמיטבי לציבור החולים".



כזכור, השביתה של עובדי מכון הרנטגן והדימות התרחבה לכלל בתי החולים במדינה: בתי החולים הממשלתיים, בתי חולים השייכים לשירותי בריאות כללית, בתי החולים העירוניים, ממשלתיים ושל בריאות כללית, והיא צפויה להמשיך גם מחר. כחלק מהשביתה גם בתי הספר לרנטגנאים נותרו סגורים.



בעקבות כך, נרשמו עומסים כבדים בחדרי המיון ובמחלקות בתי החולים הכרמל בחיפה, איכילוב בתל אביב, ומאיר ברעננה. בשניידר ובלינסון בפתח תקווה, ובשערי צדק ובהדסה בירושלים ובוולפסון בחולון, דיווחו כי מטפלים במקרים הדחופים בלבד.



ניתוחים בוטלו, כימותרפיה נדחית



ד"ר ערן הלפרין, מנהל בית חולים בלינסון ויו"ר איגוד מנהלי בית החולים, סיפר ל"מעריב השבוע": "במרבית בתי החולים בוטלו ניתוחים המחייבים נוכחות של טכנאי רנטגן, הרבה צינתורי לב, חולים המחכים ל-CT וחולי סרטן שמקבלים כימותרפיה. כמו כן נדחו צילומי MRI וצילומים רגילים, כאשר רבים מהחולים האלה הם חולים במעקב אונקולוגי.



ד"ר הלפרין הוסיף :"בלינסון הוא מרכז לטיפול בחולי סרטן ורבים מהחולים אצלנו לא יכולים לקבל כימותרפיה מאחר וצריך להכניס להם צינורית תחת צילום רנטגן. מעבר לזה, כל המערכת עובדת לאט יותר". הוא הזהיר כי "אם השביתה לא תסתיים במהרה, צפוי נזק גדול במערכת האשפוז".



אבי שמר, סגן רנטגינאי ראשי בבית החולים כרמל ומזכירות איגוד הרנטגנאים הארצית, סיפר על התחושה בבית החולים: "אנשים עצבניים, חסרי סבלנות , הם חיכו קרוב ללמעלה מארבע שעות בחדרי המיון. חולים אמבולטוריים (שבאים לניתוחים יזומיים) שהודיעו להם לא להגיע הגיעו בכל זאת והתעצבנו שמבטלים להם ניתוחים וצינתורי לב, בגלל שלא היה מי שיפעיל את מכשירי הדימות".



מנהלת בית החולים כרמל, פרופסור חן שפירא, הוסיפה כי היא מקווה לפיתרון מהיר: "אני מקווה שראשי מערכת הבריאות והאוצר יפעלו בהקדם למציאות פיתרון מהיר כדי למנוע סבל מיותר מהחולים. יש לנו לחצים ועומסים קשים בחדרי המיון, בעקבות המתנות מטופלים וחולים לבדיקות דימות ורנטגו, כשעשרות רבות של ניתוחים ופעולות בוטלו ונידחו בעקבות השביתה".



מחסור חמור בכח אדם, שכר נמוך



מנחם אשכנזי, מזכ"ל איגוד הרנטגניים בישראל, הוסיף על השביתה: "מדובר פה ברנטגניים, רובם אקדמאיים שמפעילים מכשירי דיצות המתקדמים בעולם כמו CT, MRI, צינתורים וכדומה, שבעה ימים בשבוע, כולל תורנויות של 24 שעות ביממה, חשופים לקרינה מייננת".



לדבריו, כל זה נובע ממחסור חמור בבני אדם שגם נובע משכר נמוך: "שכר בסיס של רנטגינאי מתחיל הוא 2500 שקלים, ועם תאר ותוספות גמול מגיע לסביבות ה-4000 שקלים. עובד ניקיון בבית חולים מרוויח כ15% יותר מהטכנאים שלנו, וחלק מהצעירים בורחים, עושים הסבה למקצועות תומכי רפאה אחרים. ניהלנו משא ומתן עשרה חודשים עם האוצר, והבריאות והם הפסיקו את הדיונים לאחר שדרשנו שיפור משמעותי בשכר הבסיס שלנו ולהוסיף תקנים לכוח האדם".



ממשרד הבריאות נמסר: "אנשי משרד הבריאות מבצעים ניטור יומי של הפעולות בבתי החולים ודואגים לכך שהציבור לא יפגע".