בצל פסילת הסעיף המאפשר לכלוא מסתננים למעלה מ-20 חודשים, נורלדין מוסא, בן 39, המוחזק בחולות מאז ינואר 2014, למעלה משנה ושבעה חודשים, מספר ל"מעריב-השבוע" על הלך הרוחות במתקן סביב החלטת בג"ץ.
נורלדין הבהיר כי לא מדובר בבשורה מעודדת: "זה נכון שעכשיו המדיניות אמורה להשתנות בהתאם לפסיקה וכל מי שמוחזק כאן יותר משנה אמור להשתחרר, מצד אחד אנחנו שמחים אבל מצד שני אנחנו כבר יודעים שאין לנו למה לחכות ואין לנו תקווה בישראל. אם אנשים ישתחררו זה יהיה לרובנו לעתיד מאוד לא ברור. אלה חדשות טובות אבל כמו שהממשלה שלכם מצאה דרכים להחזיר אותנו לכאן בדרך לא דרך בפעמים הקודמות, אולי זה יקרה שוב פעם".
נורלדין עצמו מחזיק בסיפור יוצא דופן בהווי העכור של 1,700 האנשים חסרי העתיד בחולות. הוא הגיע לתל אביב בגיל 32, לפני שבע שנים ועזב לערד כעבור שנתיים בשל תקנה שהגבילה בזמנו את יכולתם של מהגרים לא חוקיים לקבל היתרי עבודה זמניים במרכז הארץ. הוא עצמו נמלט מדארפור החרבה, חבל ארץ במערבה של צפון סודן, אשר נפל קורבן לרצח עם שיטתי של צבא סודן וממשלתה בקרב השבטים הילידים באזור. לאורך כל 12 השנים האחרונות במהלכן איבדו את חייהם למעלה מחצי מיליון בני אדם ועוד יותר משלושה מיליון נמלטו. נורלדין הספיק להינשא בסודן לפני שנמלט ורעייתו ממתינה לו בקנדה, לשם היא הצליחה להימלט ובניגוד אליו בישראל קיבלה מעמד של פליטה שם. לפני מספר חודשים היא הצליחה לבקר אותו בערד שם שהה לפני שנכלא וכיום השניים מצפים לילדם הראשון. 

"אני מקווה שעכשיו אצליח להתאחד עם אשתי בקנדה ולקבל גם אני מעמד פליט שם, מעמד שכאן לעולם לא אקבל. ההורים שלי והאחים שלי עדיין בדארפור במחנות הומניטאריים של האו"ם אבל לא כאלה שמספקים הגנה מהצבא ,רק מזון ומחסה. הכל יכול לקרות בכל יום", סיפר נורלדין. 
כזכור, בג"ץ הגיב אתמול לעתירה נגד חוק המסתננים, ופסל את הסעיף המאפשר לכלוא מסתננים למעלה מ-20 חודשים."פתרון שבו כרוכה שלילת זכויותיהם של אנשים לפרקי זמן כה ארוכים - אינו מידתי", נכתב בפסק הדין. יחד עם זאת, אישר בג"ץ את החלק הראשון של החוק, הפוסק כי מהגרים לא חוקיים לישראל יוחזקו עד שלושה לאחר שנשפטו.
הארגונים העותרים לפסיקת בג"צ , ביניהם המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, א.ס.ף -  ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם, אמנסטי-אינטרנשיונל ו-ARDC - המרכז לקידום פליטים אפריקאים, התייחסו לנושא ואמרו: "בית המשפט הבהיר היום, בפעם השלישית, כי גם הפעם המחוקק לא הקדיש מחשבה ודיון מעמיק לפני שהורה על שלילת חירותם של אלפי בני אדם. בית המשפט קבע כי החזקה ב'חולות' למשך 20 חודשים איננה חוקתית וכי כל מי שכלוא ב'חולות' תקופה העולה על שנה ישוחרר לאלתר. לרשות המדינה עומדת חצי שנה על מנת לגבש הסדר חלופי לתקופת ההחזקה ב'חולות'. בית המשפט הבהיר עוד, כי אסור לקבוע מדיניות שמטרתה לשבור את רוחם של מבקשי המקלט. השופטים גם מתחו ביקורת על הקצב הנמוך של הטיפול בבקשות המקלט ועל אחוזי ההכרה הנמוכים באופן קיצוני".  
הם הוסיפו כי "המדיניות כלפי מבקשי מקלט לא יכולה להסתכם בשלילת חירות המונית של חפים מפשע או הזנחה מוחלטת של הנושא. אנחנו קוראים לממשלה להפנות את היצירתיות והמשאבים שהושקעו בכליאה ובניסיונות ללחוץ על מבקשי המקלט להתייאש ולעזוב, להשקעה במדיניות שתוכל להטיב עם מבקשי המקלט ועם תושבי דרום תל אביב גם יחד: הפניית הכספים שיועדו לכליאה בשיפור שירותי הרווחה, הבריאות והדיור במקומות המאכלסים מבקשי מקלט ויצירת פיזור טבעי ברחבי הארץ על ידי הענקת רשיונות עבודה מוסדרים, ותמריצים להעסקה ברחבי הארץ".