יממה לאחר חשיפת השב"כ על מעצר פעיל חמאס שבעקבות מעצרו נחשף מידע רב הכולל מידע על חפירת מנהרות חדשות לעבר שטח ישראל, אומר גורם בכיר באוגדת עזה כי אף אחד לא הופתע מהמידע שנחשף והאוגדה שאמונה על הגנת היישובים בדרום ערוכה ומוכנה לכל תרחיש אפשרי. "זה שהחמאס חופר מנהרות, בסדר. זה ידוע לנו ולרגע לא היה לנו ספק שהוא ינטוש את זה", אמר הבכיר.



"יש הרבה פעולות שנעשות בנושא המנהרות", הוא מרחיב, "הרבה יחידות שאני לא אספר את סיפורן. לתושבי הדרום אני אומר: אתם יכולים לישון בשקט, אני לא אבל זה בדיוק התפקיד שלי. אנחנו מוכנים נגד כל פעולה של הצד השני בתחום המנהרות. אנחנו על זה 24 שעות ביממה".



לדברי הבכיר, ההגנה המתמדת על היישובים גובה מחיר: "זה שאני עסוק פה עם סד"כ משמעותי בהגנה על היישובים בשגרה אומר שאני מוציא פחות לאימונים וזמין פחות לאימונים".



"אנחנו פה כל הזמן חיץ בין הגבול לישובים, עובדים כל יום, משפרים את השטח, מתכוננים לתרחישים שלא דמיינו בכלל, דברים שלא ראינו בצוק איתן מתוך הבנה שיש לנו נקודות תורפה, אני כל הזמן מחפש אותן אצלנו, מכאן אנחנו מתחילים, מאיפה יבוא הפיגוע, מהיכן הם יצאו מפירים".



יצאתי לסיור עם הקצין הבכיר על הציר שחשף החמאס, אותו ציר אימה שלפי איברהים שאער, חופר המנהרות שנעצר, דרכו אמור החמאס להחדיר מאות מחבלים לפיגועים קשים וחטיפת חיילים ואזרחים. החמאס בנה לעצמו עמדות פרימיטיביות והוא לא מסתיר אותן. במרחק 150 מטר מעמדה של לוחם חמאס אני והוא מביטים אחד אל השני דרך המשקפת, אני ממוגן מכף רגל ועד ראש והוא עם מכנס קצר ובלי חולצה מגחך מרחוק אך דרוך כמו קפיץ. שני הצדדים משוחחים דרך העיניים, אם רוצים ואם לא, מנסים ללמוד אחד את השני ולהביא הביתה לפיקוד כמה שיותר מידע.



החמאס לא רק בנה ציר אלא שיפר באופן ניכר את המיקום שלו על הגבול ובאין מפריע משקיף על הצד הישראלי. הגורם הבכיר מסביר כי חישוף הציר מלמד שהחמאס פועל בדיוק באותן שיטות שצה"ל פעל בעבר, אולם בעידן המודרני הן באות לרעתו. "ציר ההתרסה, אותו ציר שהם הקימו, זו הזדמנות מצוינת בשבילנו ללמוד אותם", הוא אומר. "רק לפני שנה הם ירו עלינו RPG, ממש פה מאחורי העצים, וגם אם רצינו להגיב לא יכולנו כי יש שטח בנוי וחפים מפשע. עכשיו חישוף הציר חשף גם מטרה, עכשיו יש פה מטרה גלויה שאני יודע את הכתובת שלה ויכול לפגוע בה. מעבר לזה אנחנו רואים אותם היום, רואים מי הם, מתי הם באים, מי שם, המידע הזה חשוף לי, עד כדי צילומי פנים ושמות של אנשים. אני יכול היום ללוות אותם".



לדבריו, הציר אינו מהווה בעיה: "אני רואה מכאן את המקומות שממנו חמאס מוציא מפגעים. הבעיה הגדולה היא כשהוא מוציא מחבלים מבתים וממקומות שאני לא מכיר. ככל שהחמאס ימסד עצמו יותר כארגון צבאי לנו יותר קל להתמודד מולו והוא בהחלט בדרך לשם".



התרגיל הגדול יוצא לפועל


בדיוק לפני שנה תכנן הבכיר באוגדת עזה להוציא לפועל תרגיל ענק בתוך בתי ספר במטרה לתרגל מצב של חדירה המונית, השתלטות על מוסד חינוכי, הרג רב ולקיחת בני ערובה. רגע לפני שהקיץ מסתיים מתכנן הגורם באוגדת עזה לתרגל תרחיש כזה מתוך הבנה שלצד השני יש את היכולות, לפחות ברעיון, לקיים פיגוע עצום שכזה.



"בסיוט הכי גרוע שלי הם נכנסים ליישוב ומצליחים להיכנס למבנה ולחטוף אזרחים ולזה אני מתכונן" ,הוא אומר. "אני אנצל את בתי הספר הריקים, אכניס מאות בני ערובה למבנה, עשרות מחבלים יכנסו, יהרגו וישתלטו על המבנה וייקחו בני ערובה ואני מכין את הלוחמים שלי להתמודד עם זה. זה תרגיל בסדר גודל שלא היה. זה כמה שעות שגדודים יצטרכו להתמודד עם מחבלים בתוך היישוב ובבתי ספר. אנחנו מתכוננים לכל".