"יום הנכבה יהפוך ליום זיכרון לאומי בו תושמע בכל רחבי הארץ צפירת דומיה בת שתי דקות". כך קובעת הצעת חוק חדשה של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת.



על פי ההצעה, יום הזיכרון לנכבה יצוין מדי שנה ב-15 במאי. צפירת הדומייה תושמע בשעה 12:00 בצהריים ובמהלכה תשבות כל עבודה ותיפסק כל תנועה בדרכים. כמו כן יקוימו אזכרות, עצרות עם, וטקסי התייחדות "בכפרים שנעקרו מהם תושביהם בשנת 1948".



הפלסטינים נוהגים לציין את יום הנכבה - "יום האסון" - שבו הוקמה מדינת ישראל, ב-15 במאי, יום סיום המנדט הבריטי, והתאריך הלועזי של היום שנועד להכרזת המדינה. בפועל הוקדמה ההכרזה בכמה שעות ל-14 במאי 1948 בגלל כניסת השבת.




"צפירת דומיה בת שתי דקות". ח"כ טיבי. צילום: פלאש 90


עוד מציעים חברי הכנסת טיבי וסעדי, כי ביום הנכבה ייוחדו תכניות ושידורים מיוחדים ברדיו ובטלוויזיה לציון היום. במוסדות ציבוריים יעלו לדיון נושאים ההולמים את רוח היום.



לדבריהם, מטרת החוק המוצע היא לקדם את ההכרה בסבלו וכאבו של האחר, לרבות כאשר מדובר במיעוט לאומי. עם זאת, השניים מציעים כי ביום הנכבה השבתת העבודה והתנועה בישובים יהודים תהיה בגדר בחירה ולא חובה.



על התגובה הקשה הצפויה להצעת החוק אמר ח"כ סעדי: "אנחנו לא רוקדים לפי החליל של הימין הישראלי".



ח"כ שרון גל מישראל ביתנו אמר בנושא: "אחמד טיבי שהיה יועצו של רב-המרצחים עראפת כנראה לא מצליח להפנים שהוא חי במדינת היהודים שבה יש שוויון זכויות מלא לכל אזרח ואזרחית ועל כך אנחנו גאים".



עוד הוסיף גל: "בישראל אין ולא יהיה דבר כזה יום נכבה. ביוזמת ישראל ביתנו חוקק חוק שמאפשר למדינה לשלול תקציבים ממוסדות המציינים את היום הזה. אם בכל זאת טיבי וחבריו המסיתים חפצים לציין את יום עצמאותנו כיום אסון - הם מוזמנים לעשות זאת מעבר לגבול, בכל מקום שיבחרו: ירדן, סוריה, לבנון - או כל מדינה ערבית אחרת - ואולי אף להישאר שם. פה זה לא יקרה. איך אמר הבוס שלו, המחבל עראפת: ״מי שלא טוב לו מוזמן לשתות מהים של עזה״.