חשבתם פעם מה יקרה אם בשל טעות מקרית הנסיכה קורטני, שהיא מה שנקרא נסיכת ברבי מודרנית, תמצא את עצמה במחנה קיץ מוזיקלי, ואילו אריקה, שהיא ברבי כוכבת רוק, תגיע בטעות למחנה קיץ לבני משפחת המלוכה? כנראה שלא. אבל אם יש לכם ילדים, אחיינית או נכדה, קיים סיכוי לא רע שתגלו מה יקרה כשתתבקשו להתלוות אליה לקולנוע לצפות ב"ברבי מלכת הרוקנ'רול" - סרט האנימציה החדש של ברבי שעלה אצלנו אתמול למסכים בדיבובה של כוכבת הילדים המקומית אליאנה תדהר (“החולמים", “גאליס").
 
מכונת יחסי הציבור של “ברבי מלכת הרוקנ'רול" ללא ספק תדאג לכך שהבת, האחיינית או הנכדה שלכם תרצה לראות את הסרט, ולאחר מכן גם לרכוש בובה של ברבי, גם אם עד לפני חמש דקות היא כלל לא שמעה עליה. אנחנו כמובן גדלנו על ברבי, והתפעלנו מגזרתה החטובה ומשיערה הבלונדיני הגולש, אבל מסקר שערכתי בין בנות הגן של הבן שלי - ילדות תל אביביות אופנתיות ומעודכנות בגילי 4־5 - גיליתי שילדות כיום לא ממש שמעו עליה. 
 
רוב הילדות בימינו לא מעריצות את ברבי אלא את אנה ואלזה, גיבורות סרט האנימציה של דיסני מ־2013, “לשבור את הקרח". הסרט זכה להצלחה מסחרית מטורפת, הכניס יותר מ־1.2 מיליארד דולר‏ והביא ליוצריו שני פרסי אוסקר. בפורים האחרון כל מי שיצא מהבית הבחין בנחיל מאיים של ילדות קטנות לבושות שמלות בצבע תכלת ומעוטרות בפתיתי שלג, כשכתר כסוף לראשן וצמה בלונדינית ארוכה גולשת להן על הכתף.


צילום: מתוך הסרט ברבי מלכת הרוקנ'רול
 
מלבד אנה ואלזה, ילדות קטנות מאוהבות גם בנסיכות של דיסני. כן, אני יודעת שגם אנה ואלזה הן נסיכות של דיסני, ואני יודעת שזה מבלבל. קצת סבלנות. ובכן, הנסיכות של דיסני - יש להסביר למי שאינם הורים לילדים בגיל הרלוונטי - הן זיכיון של חברת דיסני, שמאז סוף שנות ה־90 מאגד תחתיו דמויות של גיבורות נשיות מכמה מהסרטים המוכרים ביותר של החברה. לא כל נסיכה שהופיעה בסרט של דיסני שייכת לזיכיון (היה דיבור על כך שאנה ואלזה יצטרפו לזיכיון, אך נכון לעכשיו, לאור הצלחתן המסחררת, יש להן זיכיון נפרד משל עצמן), ולא כל גיבורה ששייכת לזיכיון היא ממש נסיכה, כזאת עם כתר וממלכה וכל מה שנלווה לכך. 
 
כרגע, רשימת הנסיכות השייכות לזיכיון כוללת את הדמויות שלגיה, סינדרלה, אורורה, אריאל, בל, יסמין, פוקהונטס, מולאן, טיאנה, רפונזל ומרידה. ויש גם שיטה מדויקת מאוד שדרכה נסיכה חדשה מתווספת לרשימה: ראשית יוצא סרט בכיכובה, ואז היא מצטרפת לחווה הנסיכותית בטקס הכתרה מלכותי ומתוקשר המתרחש בחיים האמיתיים - עם שחקנית המגלמת את הנסיכה המצוירת - שמטרתו להקפיץ את מכירות המרצ'נדייז של אותה נסיכה. לכל אחת מהן סיפור אחר, לוק אחר ואופי אחר, וכל ילד או ילדה יכולים לבחור לעצמה את הנסיכה האהובה עליהם. 
 
תמונת שער
 
אבל לפני אנה ואלזה, ולפני מותג הנסיכות, ואפילו לפני בובות כרוב, ילדות שיחקו בברביות. את בובת הפלסטיק היפהפייה בעלת המותניים הצרים והחזה המפותח הגתה רות הנדלר, אשתו של אחד ממייסדי חברת הצעצועים האמריקאית מאטל, בהשראת בובה גרמנית בשם בילד לילי. 
 
בילד לילי הייתה מבוססת על טור קומיקס בעיתון בכיכובה של בחורה חצופה ופרובוקטיבית בשם לילי, ספק זונה ספק אישה ממומנת על ידי גברים עשירים. הבובה של לילי נוצרה כמתנה למבוגרים אך הפכה פופולרית גם אצל ילדות. מה שהלהיב את הנדלר, שגילתה את לילי במהלך חופשה בגרמניה, היא העובדה שלא מדובר בבובה של תינוקת או של פעוטה, כפי שהיה מקובל בזמנו, אלא בבובה של אישה בוגרת. הנדלר הראתה את לילי לבעלה והשניים החליטו לייצר לה גרסה אמריקאית ולקרוא לה ברבי, על שם בתם ברברה. 
 
ברבי הוצגה לראשונה ביריד צעצועים בניו יורק ב־1959. הברבי האמריקאית הייתה בוטה מינית פחות מלילי הגרמנייה, אך היא הייתה רזה וחטובה, יש שיאמרו באופן מוגזם. 
 
במשך השנים עברה ברבי אי־אילו שינויים חיצוניים והתאימה עצמה לרוח ההתקופה. עם הזמן נוספו ברביות שחורות, ב־2003 יצאה לשוק ברבי מוסלמית וב־2011 יצאה ברבי אלטרנטיבית, מכוסה קעקועים ולבושה באופנה יפנית. בשנה שעברה הופיעה ברבי על שער גיליון בגדי הים היוקרתי של "ספורטס אילוסטרייטד", ממש כאילו הייתה בר רפאלי, ובמקביל יצאה לשוק בובה חדשה: ברבי יזמית, המחזיקה לפטופ וסמארטפון. 
 
אף על פי שברבי החזיקה בלא מעט קריירות במשך השנים, הפרופורציות הלא־הגיוניות של גופה הכעיסו לא מעט פמיניסטיות, וכך גם ספר שוביניסטי במיוחד של ברבי שיצא, שאומנם נקרא "אני יכולה להיות מהנדסת מחשבים", אך בתוכו ברבי מוכיחה שהיא לא באמת יכולה להיות מהנדסת מחשבים - מקסימום מעצבת - ומזל שהיא מוקפת בגברים הששים לעזור לה עם התכנות. בעקבות המחאות הורידה חברת מאטל את הספר מהמדפים, וברבי המשיכה לכיבוש היעד הקרייריסטי הבא שלה.
 
אבל כדי למכור בובות ברבי צריך להזכיר לדור הצעיר מי זאת ברבי, וזה בדיוק מה שהסרט החדש עושה. אין ספק ש"ברבי מלכת הרוקנ'רול" מתאים את ברבי לתקופתנו. מצד אחד, הברבי הנסיכה מתכתבת עם עולם הנסיכות של דיסני. מצד שני, הברבי הרוקרית ומחנה המוזיקה מתכתבים עם “כוכב נולד", עם “דה וויס" ועם שאר תוכניות ריאליטי מוזיקליות המזניקות כוכבי פופ אל לב התודעה הציבורית. 
 
יחד עם זאת, ההחלטה להפיץ סרט ברביות בקולנוע בתקופה כזאת אינה מובנת מאליה, אבל דורית ישי, סמנכ"לית הפצת סרטים בגלובוס מקס, המביאה את הסרט לארץ, עומדת מאחורי ההחלטה ב־100%. 
 
"סרטי ברבי בדרך כלל יוצאים ב־DVD או ישירות לטלוויזיה", היא אומרת, "לדעתי, 'ברבי מלכת הרוקנ'רול' לא מופץ בהרבה בתי קולנוע בעולם, אבל אנחנו בכל זאת רצינו להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע בישראל. לא שצריך לעשות את ברבי סקסית יותר ממה שהיא, אבל אנחנו כן משקיעים מאמצים שיווקיים רבים. השקענו בדיבוב ברמה גבוהה מאוד, וליהקנו לשם כך כוכבת, אליאנה תדהר תדובב בסרט כמה ברביות שהן נסיכות".
 
ממתי ברבי היא נסיכה? אני מניחה שהפיכתה לנסיכה קשורה לרצון להתאים אותה לטרנד הנסיכות של ימינו.
"בסרט יש ברביות נסיכות והן שרות, זה חצי מיוזיקל. אין פה איזושהי אמירה על הנסיכות של ‘לשבור את הקרח' או של דיסני. יש נסיכות ברבי, הן כאן כל הזמן. הסרט עונה על כל מה שבנות קטנות רוצות: להיות נסיכות, להיות כוכבות, להיות זמרות. זה בסדר, זה הגיל. אי אפשר להתעלם מהטרנד של הנסיכות, ואני חושבת שאמהות צריכות לאמץ אותו. זה מצחיק לדבר על העצמה נשית בהקשר של ילדות, אבל אם ילדה רוצה להיות נסיכה, שתהיה נסיכה, אין בזה שום דבר רע, להפך, להיות נסיכה זה מסר טוב וזה המסר שברבי תמיד העבירה, עוד לפני שהיא הייתה נסיכה. היו על ברבי הרבה ביקורות במשך השנים, על איך שהיא נראית ועל מה שהיא מייצגת, אבל אני חושבת שהיום אמהות היו מחבקות אותה בשתי ידיים לעומת דברים אחרים שיש בשוק". 


לשבור את הקרח. באדיבות yes
 
לא נעלמה
 
זה לא סוד שהפופולריות של ברבי ירדה בשנים האחרונות. כבר יותר משלוש שנים שמוספי הכלכלה ברחבי העולם מדווחים על ירידות חדות במכירות של הבובות, שכן ילדות מעדיפות כיום לקבל צעצועים אלקטרוניים כמו טאבלטים או כמו סתם בובה של אלזה. עד כה ייצרה חברת מאטל, היצרנית, גם את בובות “לשבור את הקרח" ואת מותג הנסיכות של דיסני, כך שברבי לא באמת הרגישה את התחרות מצד הנסיכות. בספטמבר בשנה שעברה דווח שמאטל הפסידה את הזכויות לייצור הבובות הכי פופולריות בשוק לחברת הסברו. חברה זו, שהייתה מזוהה עד כה בעיקר עם צעצועים של בנים כמו רובוטריקים וחיילי ג'י.איי ג'ו, תתחיל לייצר בובות של “לשבור את הקרח" ושל מותג הנסיכות של דיסני החל מ־2016. 
 
לא רק שילדות מעדיפות בימינו אייפד על בובת ברבי, גם האמהות שלהן אינן ששות לקנות להן את ברבי, שהואשמה לא פעם ביצירת דימוי גוף לא ריאליסטי אצל ילדות, בעידוד אנורקסיה ושאר הפרעות אכילה, ואפילו בעידוד ניתוחי חזה בגיל מבוגר יותר. 
 
"נכון שהיא פופולרית פחות מפעם, אבל ברבי היא מותג־על קלאסי", אומרת ישי, "היא ניצחה כבר הרבה טרנדים של בובות אחרות ושל נסיכות אחרות. היא ניצחה את כולן. אני חושבת שהסרט מעורר גל חדש של ברבי. לסרטים תמיד יש כוח שמעורר את השוק. ברבי מעולם לא נעלמה, היא כל הזמן שם, אבל סרט מעורר גל חדש של התלהבות. גם רובוטריקים וצבי הנינג'ה כל הזמן שם, וכשיוצא סרט יש איזה גל חדש. עם צאת הסרט של ברבי אני מרגישה את ההתעוררות סביב המותג, אני מרגישה איזושהי שמחה ואיזשהו ביקוש. בשורה התחתונה, הנסיכות האחרות הולכות ובאות, אבל ברבי ניצחה הכל, חייבים לפרגן לה".
 
בדקתם את השוק לפני שהבאתם את הסרט?
“בוודאי. בדקנו, ומה ששמעתי הניח את דעתי. ברביות עדיין נמכרות, הן תמיד נמכרות. ואם ברבי נעלמה מהתודעה, אין ספק שהסרט הזה מחזיר אותה בגדול. החומרים של הסרט, הברביות, הצבעוניות והמוזיקה, מעניקים חוויה כיפית מאוד. חוץ מזה שאין הרבה סרטים לילדים שמיועדים באופן מובהק לבנות. יש הרבה סרטי בנים. אז הנה תרומתנו".
 
את באמת חושבת שלהיות נסיכה זה מסר טוב לילדה? נסיכה לא צריכה לחכות לנסיך שיציל אותה?
“לדעתי זה מסר טוב. נסיכה לא חייבת לחכות לנסיך, היא יכולה להיות נסיכה בזכות עצמה. הבת שלי בת 16 והייתי רוצה שהיא תזכור כל הזמן שהיא נסיכה ושהיא תבחר את הנסיך שלה בעצמה, לא שהוא יבחר אותה. זה העדכון של היום".
 
הכל אפשרי
 
אנשי סקאל טויס, יבואני ברבי בישראל, כמובן מכים בברזל בעודו חם. לקראת יציאת הסרט הם הפיקו קמפיין שיווקי במגוון מדיות, הקימו מתחמי ברבי בקניונים בפריסה ארצית בחודשי החופש הגדול, הפיקו קמפיין דיגיטל, הפיקו פרסומת שתוקרן במסכי הקולנוע וכן דאגו לנראות בחנויות. "לאור כל זאת, אנו צופים ביקוש גבוה ונערכים לכך בעת האספקה לחנויות", אומרת לורי קדרון, מנהלת השיווק של סקאל טויס. 
 
לקראת יציאת הסרט לאחרונה הגיעו לחנויות בארץ חמש בובות ברבי חדשות שדמויותיהן מככבות בסרט. בובות קן מיוחדות וזמרות המשנה מהסרט עולות 119 שקל. בובות כוכבות הרוק הראשיות מהסרט עולות 229 שקל.
 
"בבובות הברבי היקרות יותר יש כפתור שבלחיצה על צווארן מתנגנת מוזיקה מהסרט", מוסיפה קדרון, "כמו כן, יש כפתור על חגורת הבטן המאפשר לחצאית להסתובב בלחיצה, וכך היא הופכת מנסיכה לכוכבת רוק ובחזרה".
 
בשלוש השנים האחרונות העידה חברת מאטל על ירידה במכירות של ברבי. זה משהו שאתם מרגישים בארץ?
“תחום הקמעונאות בארצות הברית פועל שונה מבישראל. דווקא כאן אנחנו מרגישים צמיחה בענף הברבי, לאור השינויים שעברה בשנים האחרונות".
 
איזה שינויים היא עברה בתקופה האחרונה כדי להתאים לרוח הזמן?
“הסלוגן של המותג הוא 'ברבי - הכל אפשרי', והוא מנגיש את הבובה לכל צרכן. יש ברבי 'אופנתית', ברבי 'נסיכה', ברבי בת־הים, ברבי סינדרלה וברבי נסיכת הכוח, וגם ברבי 'קרייריסטית', וטרינרית או רופאה".