חדווה קורן בת ה–65 יכולה להציג בגאווה דרכון עם חותמות כניסה ליעדים אקזוטיים בעולם. ולא, היא לא הייתה תרמילאית בצעירותה. את החותמות האלה היא אוספת דווקא עכשיו, בשנות הפנסיה שלה. 



“הייתי במזרח הרחוק - ביפן, בסין, בהודו, בתאילנד, בנפאל. גם בדרום אמריקה ובארה"ב", היא מספרת, “אני גם פליטה של רעש האדמה בקטמנדו. הגעתי לשם כדי לעזור לבן שלי, שנולד לו ילד מפונדקאית. האדמה הכינה לי קבלת פנים ופערה את פיה". 
 
חדווה מציינת כי האהבה לטיולים הייתה קיימת אצלה מאז ומעולם. “תמיד אהבתי לטייל, זה משהו בנשמה", היא מדגישה. במקביל, היא מסבירה את השינוי באופי הטיולים עם היציאה לפנסיה.
 

“גילינו את עולם השיט והקרוזים וזה ממש קסם לנו", היא אומרת, “פשוט מורידים הילוך ועולים על בית מלון צף. אם כבר טיול, אז כמו שצריך. בספינה טובה, עם מרפסת ועם חברים. זה כיף גדול. אנחנו חבורה של פנסיונרים, מטיילים הרבה יחד ונהנים. זה נעשה טרנד כזה. אבל הטיולים שלנו הם לא כל כך באיזי. אנחנו בערך תשע שעות ביום עם מדריך ישראלי כי אנחנו אוהבים לחרוש את היעדים שלנו". 
 
איך בוחרים את הטיולים? 
“אנחנו חברים במועדוני גמלאים", חדווה מסבירה, “ומי שמציע את ההצעה הטובה ביותר, נוסעים דרכו". 
 
בנה של חדווה, רועי קורן, מנכ"ל חברת ויטאליטי, מבין את הפוטנציאל התיירותי של הגיל השלישי. "כל החברות כבר מעניקות תשומת לב ותקציבים לקהל יעד של תיירות ממוקדת לוותיקים. פעם טיולים מאורגנים היו מזוהים עם פנסיונרים, כל מיני טיולים כאלה של סבא וסבתא", קורן אומר, “ארבע בירות בארבעה ימים, טיולים בעיקר לאירופה הקלאסית. היום ההיצע לשוק הזה הוא בדיוק כמו לצעירים אחרי צבא: הודו, סין, תאילנד, נפאל. מה שמבדיל ביניהם זה אופי הטיול. בעוד שהצעירים חוסכים והולכים על טיולי תרמילאים, בני הגיל השלישי לא מתפשרים על איכות המלון, המסעדות וההעברות".
 
קורן מוסיף: “מבחינת הפרסום, חברות התיירות גילו שמדובר בכוח קנייה רציני ולכן הן ממקדות אליו תקציבי פרסום באתרים ייעודיים, במועדוני צרכנות. אפשר לראות שלכל ארגוני הגמלאים יש שיתופי פעולה עם חברות תיירות. פרט לטיולים לגמלאים, יש את המוצרים המשלימים לקהל הזה, שזה הטיול הרב–דורי. סבא וסבתא שרוצים לטייל עם כל המשפחה או רק עם הנכדים. לפעמים מדובר בקבוצה של 15–20 איש. גם הטרנד הזה תופס תאוצה". 
 
בחברת בשביל הזהב פתחו מחלקה במיוחד עבור הגיל השלישי. “זה צורך שהולך וגובר עם השנים", אומר מנכ"ל החברה סימן עובדיה, “מדובר בטיולים שמתנהלים בצורה נינוחה ורגועה יותר. נותנים דגש לאופי המסלול ולנגישות, שהימים לא יהיו מעייפים כמו בטיולים מאורגנים אחרים. אנחנו יוצאים בתשע בבוקר וחוזרים בחמש אחר הצהריים. לכל קבוצה אנחנו מצרפים רופא מישראל, שמתלווה לכל אורך המסלול. חשוב להם שיהיה מלון מפואר. הסדרי ההסעות מתחילים כבר בארץ, אל שדה התעופה. טיסות צ'רטר לא נכללות בטיולים והמלונות הם במתכונת של חצי פנסיון לפחות. לא יוצאים לטיולים כדי לסמן וי על אתרים. זה קהל שכבר טייל בחייו, וכעת הוא לא מחפש לחסוך באמצעות מלון זול אלא רוצה נוחות".
 
עובדיה מספר כי בני הגיל השלישי מעוניינים לנסוע כמה שיותר רחוק ובכמה שיותר אקסטרים. “יש דגש על מדינות כמו הודו, ניו זילנד וסין. אפילו לאנטארקטיקה הגענו", הוא מספר, “אלה לא טיולים זולים. מדובר בטיולים למי שמחפש מוצר איכותי. הם כוללים הכל, לפעמים אפילו איסוף מהבית לשדה התעופה. יש כאלה שלא רוצים להטריח את המשפחה". 
 
בני הזוג כהן מבת ים מספרים כי הטיולים האלה הם כרגע “העבודה" שלהם. “עבדנו קשה כל החיים ועכשיו אנחנו נהנים להתעסק בטיולים שלנו", הם אומרים, “אומנם מדובר רק בשני טיולים בשנה, אבל בין לבין אנחנו לומדים על המקומות, עושים השוואות מחירים ופשוט מתעסקים בזה. הילדים אומרים לנו שאנחנו מבזבזים להם את הירושה, אבל כל טיול גורם לך להיות צעיר בעשר שנים, וזה מה שחשוב".