תשעה שופטים ישבו על המדוכה. אף אחד מהם לא נבחר בבחירות דמוקרטיות – אבל זה בסדר גמור. שופטים לא אמורים "להיבחר". הם אמורים להתמנות בידי ועדה בת תשעה חברים. הדיונים שמתקיימים בה הם, כמובן, חסויים. שלא כמו בארצות הברית, למשל, אף אחד לא יודע מה חושב מועמד זה או אחר על הסוגיות השונות המטלטלות את המדינה מעת לעת. הציבור גם לא יודע מי התנגד ומי היה בעד. הנימוקים לא מתפרסמים - וזה כבר מתחיל להיות "קצת לא בסדר".
 
אני , לדוגמה, הייתי מאוד רוצה לדעת למה נבחר מנחם (מני) מזוז לכהונה בבית המשפט העליון – ולמה בסיבוב הקודם נדחתה מועמדותו. במשך שנים רבות תהיתי - וגם כתבתי על כך לא פעם - כיצד האיש האפור הזה נבחר לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. לא פעם גם שאלתי את קוראי אם יש קשר בין המינוי היוקרתי לבין "סגירת התיק" של אריאל שרון לאחר שפרקליטת המדינה, עדנה ארבל, כבר הכינה טיוטא של כתב אישום. היא לא הספיקה להגיש אותו בגלל שהיא מונתה לבית המשפט העליון.
 
אבל מה שהטריד אותי הרבה יותר היא הדרך שבה הוא נהג בעת שאלפי אנשים גורשו מבתיהם בגוש קטיף. שרת המשפטים הייתה אז ציפי לבני ונשיא בית המשפט העליון היה אהרן ברק. לדעתי שלישייה זאת דרסה ברגל גסה זכויות-יסוד רבות מבלי להניד עפעף. כל אחד מהם הרבה לדבר בשבח הדמוקרטיה - אבל בפועל הם נתנו יד לרמיסתה.
 

ייצגתי אז לא מעט אנשים שנרמסו, פשוט כך, בידי מערכת משפט דורסנית. "מני" מזוז הורה להעמיד לדין אנשים שמחו נגד הגירוש בעוון סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ציבורי, עבירה שגוררת אחריה עונש של עד עשרים שנות מאסר. הוא גם הורה לפרקליטות לעתור למעצר עד תום ההליכים של נשים וקטינים, שמעולם לא חטאו בעבר; רק בגלל שהם התנגדו למהלך מדיני מטורף לחלוטין.
 
לבני ומזוז גם הקימו בתי משפט מיוחדים, בתוך בתי הסוהר, כדי להקל על מערכת אכיפת החוק בהעמדתם לדין של "מתנגדי המשטר". אהרון ברק, אביר המהפכה החוקתית, לא אמר מילה. כל העתירות, ללא יוצא מן הכלל, שהוגשו לבית המשפט העליון – נדחו על ידו. 
 
בשלב מסוים הודיעו לי שבעה קצינים במילואים, בכירים למדי, שהם מוותרים על העתירה שהוגשה בשמם מכיוון שהם אינם נותנים אמון בבית המשפט העליון. אחד מהם משמש כיום חבר כנסת.
 
אז למה בכל זאת נבחר מני מזוז בידי "ועדת התשעה" לשמש בערכאה הגבוהה ביותר? במילים אחרות: הייתכן שהייתה פה איזושהי "גמישות יתר", בלשון עדינה, של ציפי לבני, מי ששימשה בקדנציה הקודמת, בעת שהוא מונה, שרת המשפטים?
 
אינני יודע את התשובות - אבל אני מקווה שיום אחד מישהו יבוא חשבון עם המערכת הרעה הזאת שאיננה משרתת, כך נדמה לי, לעתים, אלא את עצמה בלבד.