חודש אוגוסט 2015, אם לא ישתבש דבר, עשוי לחולל שינוי מהותי במפת הבריאות של ישראל. לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע”ו גיבש משרד החינוך המלצות לגני הילדים ולהורים, ובין היתר הציע להקפיד על חגיגות יום הולדת ברוח בריאותית עם פעילות גופנית כמו ריקודים, שיזיזו את הילדים ממרבצם, ומזון בריא במקום חטיפים ושתייה מתוקה.



זה מגיע אחרי ניסוי שנערך בהצלחה בכ־250 גנים בשנה שעברה, במסגרת התוכנית הלאומית “אפשריבריא”, המבקשת להוציא מהתפריט חומרים בעייתיים שהילדים חשופים אליהם: מזון מעובד, סוכרים, נתרן, שומן טראנס ומשקאות ממותקים. ההמלצות האלה מצטרפות להנחיות שיצאו בחודש יוני מלשכתו של פרופ’ איתמר גרוטו במשרד הבריאות, בנושא תזונת ילדים בצהרונים ובמסגרות חינוכיות אחרות בגילי 3־10. מה היה שם? הנחיות להקפדה על ירקות ופירות טריים, מעבר לדגנים מלאים, צמצום השימוש בקטשופ לפעם אחת בשבוע, איסור על שימוש באבקות מרק או מלחיות בגנים, איסור על המתקת מאכלים באמצעות סוכר או תחליפים כמו סילאן ועוד.



חשוב לומר שבשנים האחרונות התעוררו יוזמות נקודתיות. ברשת המעונות “יובלים” לגיל הרך, למשל, פתחו בשנה שחלפה במסכת שדרוג התפריט. “רצינו להעשיר אותו במזון בריא ומזין יותר, להעדיף בישול על פני טיגון, להעשיר בירקות ופירות, לצמצם צריכת נתרן, חומרים משמרים וממתקים”, אומרת שרית סויסה, המנהלת הפדגוגית ברשת. “חשוב לנו לשים דגש על תזונה קבועה ומסודרת במעון.




"זה תפקידו של משרד החינוך - לחנך". בנט. צילום: אבשלום ששוני 



אנחנו מרגילים את הילדים כבר מגיל צעיר להתמודד ולהכיר מגוון רחב יותר של טעמים, מרקמים ואפשרויות, הרבה מעבר לשניצל וצ’יפס המוכרים. אנחנו מקפידים להגיש בכל ארוחה ובפרט בימי הולדת ובמסיבות בגן תחליפים בריאים לממתקים כמו מגוון רחב של ירקות ופירות בצבעים שונים המוגשים בצורה ססגונית ומפתה כך שהילדים מתרגלים לטעם ונהנים מהירקות בדיוק כמו מהממתקים”.



האם לאור הניסיונות שלכם התעוררו התנגדויות מהורים?
“הליך החלפת התפריט לווה מן הסתם בחשש רב של ההורים, שהתפוגג לאחר שהבינו את החשיבות ואת הערך המוסף התזונתי שהפעוטון יכול להעניק כבר מגיל צעיר. יש הורים שפחדו שהילד לא יהיה מעוניין לטעום טעם חדש ולכן יישאר רעב, כאלה שחששו שלא תהיה יותר עוגת יום הולדת, אבל הסברנו שהתהליך הוא הדרגתי. חשוב שנבין שדווקא בגלל שהטעימה הראשונה של המוצקים אחרי הפורמולות היא באחריות הגננות, יש לנו חלק נכבד בחשיפת האוכל הראשוני, שנבחר בקפידה על ידי תזונאית, עבור הילד. מהר מאוד התגובות האוהדות החלו להגיע. ההורים סמכו עלינו, ראו שהילד שלהם מגיב בחיוב ובעיקר שמחו שיש מי שמצליח לתת לילד שלהם אוכל בריא בלי שימרוד”.



"שקט באפס מאמץ"

יותר מרבע מילדי ישראל הם בעלי עודף משקל או סובלים מהשמנת יתר. לזה, כידוע, יש השלכות רפואיות מעבר לקשיים חברתיים ודימוי עצמי נמוך. על פי האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1), בישראל חיים כיום כ־5,000 ילדים מתחת לגיל 18 החולים בסוכרת נעורים, מתוכם כ־400 ילדים בני 3־9. אם מדברים על סוכרת באופן כללי, על פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, בארץ חיים כ־435,000 אנשים חולי סוכרת וכ־200,000 אנשים נוספים שאינם יודעים שהם חולים בסוכרת.



ב־15 השנים האחרונות חלה בכל שנה עלייה בעולם של 3%־4% בהיארעות סוכרת מסוג 1; כן, גם בישראל, וילדים הם חלק בלתי נפרד מהמספרים. הגורמים מגוונים. מחקרים מסוימים מייחסים את העלייה בחולים להיעדר הנקה וחשיפת ילדים בגיל מוקדם לפורמולות. מחקרים נוספים מדברים על חשיפה לרעלים בסביבתנו שיכולים לפגוע בלבלב. אי אפשר שלא לדבר על הרגלי התזונה: אנחנו אוכלים יותר מדי באופן כללי ויותר מדי פחמימות פשוטות, כך שהלבלב עסוק במיוחד והופך ליותר פגיע.



גורמים נוספים הם עלייה מאוד גדולה במשקל בשנה הראשונה לחיים וחשיפה לווירוסים מסוימים, וישנו כמובן הגורם הגנטי, אצל 10% מהחולים. את תמונת המצב מיטיבים לנסח אנשי האגודה הישראלית לסוכרת: “אין כמעט בית שאין בו סוכרתי, ואין אדם שאינו מכיר מישהו חולה בסוכרת. זוהי מחלה שעדיין אין לה מרפא, אם כי שילוב של דיאטה, טיפול תרופתי ופעילות גופנית יכול להבטיח לחולים בה איכות חיים טובה”.



לאור הנתונים, אפשר היה לצפות שהורי ישראל יפתחו בתשואות רמות בתגובה ליוזמת משרד הבריאות ומשרד החינוך, אבל לא אצל כולם זה אכן כך; ואצל חלק מההורים המרואיינים בכתבה, שביקשו לשמור על עילום שם, הסיבות נעות בין “לא נעים, הצוות בגן מאוד משתדל”, ל”אני לא רוצה שזה ישתמע כמו ביקורת”.



מיקי, מנהלת שיווק ואם לשניים – האחד בפעוטון והאחר, בן 3, בגן פרטי – שמעה על היוזמה ומיד הזדעקה. “דובונים זה זוועה! זה רעל. גילינו לאחרונה. אסור למכור את זה בעיני. אביתר שלי לא ידע מה זה במבה עד שהגיע לגן. אנחנו משתדלים לתת לו כמה שפחות שטויות, אבל אי אפשר לשלוט בזה. הוא מגיע לגן, ומקבל בקבלות שבת ובמסיבות את הכי זבל. מרשמלו ממולא בתמצית תות וכל מיני כאלה. אתמול נתנו להם גלידה בגביע בגן. חצי מהגביע סוכריות קטנות צבעוניות וכל מי שמבקש עוד מקבל בנדיבות. בבית צמצמנו את זה לבייגלה ובמבה, שזה הרע במיעוטו”.



את מעירה לצוות על התזונה?
“לא נעים”.



ויקי, אם לשניים (5 ו־9), מזכירה שפעם ממתקים ביום הולדת היו הזדמנות פז ליהנות משפע ומגוון על שולחן אחד. היום יש ממתקים וחטיפים בכל בית, והם עניין של שגרה יומיומית. “הצצה חטופה בגינות הציבוריות תעיד על זה”, היא אומרת. “נדירות האמהות שבאמת מחזיקות קופסאות עם פירות חתוכים, כשבארבעה שקלים אפשר לקבל שקט באפס מאמץ. לכן הצעד של משרד החינוך מבורך, ולו רק כדי להראות שיש עוד אפשרויות, לחנך לגיוון. כל המסיבות לילדים הפכו למשתה מתוקים ומלוחים שכולו טעם אחד. זה תפקידו של משרד החינוך, לחנך. הצעד הזה דורש מאמץ מצד מי שעושה את יום ההולדת, ולא נורא. אולי ככה המסיבות לא ייראו אותו הדבר”.



טלי לאור מרעננה, אמא לשירה, בת 5, נלהבת קצת פחות ומבקשת להזכיר את חשיבותם של מינונים. “אני מברכת על רוח הבריאות שמרחפת על מערכת החינוך וגם על רוח הביצוע, אבל חשוב לשמור מנגד גם על רוח השמחה ולא לייבש לגמרי את בלוטות המתיקות בחגיגות יום ההולדת בגן. ביומיום חשוב לשמור על תפריט בריא, מגוון ומאוזן, אבל ביום הולדת חשוב בעיני לשחרר מעט את הרסן ולאפשר לילדים לאכול גם ממתקים ולבדל את האירוע מימים רגילים. לא הייתי רוצה לראות מסיבת יום הולדת שיש בה רק אדממה וירקות חתוכים. אפשר להעדיף חטיפים בריאים יותר עם פחות שמן, אבל אסור בעיני להיות קיצונים לכאן או לכאן. העוגה היא תמיד מוקד לשמחה וציפייה. לעניין הפיכת הילד למרכז האירוע ופחות את המתנות – אני שותפה מלאה”.



שמח לרופא השיניים


באגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל מברכים על היוזמה. “ניתן לראות כי יוזמות קודמות של משרד החינוך והבריאות בתחום זה הובילו לחיבור הילדים למאכלים בריאים שלא הכירו בעבר והוכחו כאפקטיביות”, אומרת מדי יעקבזון, מנכ”לית האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל. “במהלך היום הילדים נחשפים למזון ממותק רב, ולכן המחשבה מאחורי ההגבלה של המתוקים במהלך זמן הגן בלבד היא מבורכת ומוצדקת. כיום קיימים גנים שהחליטו לצמצם את כמות הממתקים במהלך שעות הגן וזוכים בשבחים בנושא, אך קיימים גם אלו המעוניינים ליישם את ההמלצות של משרד החינוך, אבל מוצאים עצמם חשופים להתנגדות רבה מצד ההורים.



כיום מחקרים מראים כי תופעת ההשמנה בקרב ילדים היא במגמת עלייה מתמדת, גם בישראל. התופעה כבר איננה משויכת לארצות הברית או דרום אמריקה, אלא חיה וגדלה כאן בינינו. מחקרים אלה מוכיחים גם כן כי פעמים רבות ההשלכות של תזונה לא מאוזנת מילדות באות לידי ביטוי רק עד כארבעה עשורים לאחר מכן ומהוות גורם סיכון מוכח לפיתוח סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם. הקפדה על תזונה מאוזנת וקיום פעילות גופנית החל מגילי הגן יכולים למנוע בעתיד צורך בדיאטות בריאותיות, תהליכים רפואיים וקושי רב בשינוי ההרגלים המוכרים”.




"יכול למנוע קשיים רבים בעתיד". יעקבזון 


בואי נדבר על ילדים סוכרתיים.
“הם נאלצים להזריק אינסולין, לנטר את רמות הסוכר בדם לאורך היום, ומחויבים למשטר תזונתי מוקפד. ימי הולדת, חגים ומסיבות סיום בגן הם קרקע פורייה לזלילת חטיפים וממתקים, המקשים על שמירה ועמידה בתזונה הייחודית. כמו כן, ישנה בעייתיות מובנת בצורך להסביר לילד בגיל צעיר מדוע אסור לו לקחת חלק בחגיגות יום ההולדת בגן. קיים לפחות ילד אחד בכל גן המתמודד עם סוכרת נעורים, צליאק או עם אלרגיות מזון שונות, וחשוב להתאים את הסביבה כדי להקל על השליטה בברירת המזון, ובכך את איכות החיים היומיומית של הילדים האלה”.



כשאליסף יעקב, אב לנויה בת השנתיים וחצי ובעל הבלוג “אבא בלאגן”, שומע על השינויים הצפויים, הוא נזכר בילדות. “כשהייתי מגיע לימי הולדת של חברים, הדבר הראשון שהייתי בודק זה אילו נשנושים יש", הוא מספר, "וכשאני אומר נשנושים אני מתכוון לכל דבר שהיה גורם לבטן של רופא השיניים להתהפך ולכיס שלו לשמוח מהמזומנים שאני הולך להכניס לו לשם. כי בואו נודה באמת, מזמן כבר שכחנו מה חשוב באמת.



באירועים משפחתיים אכפת לנו רק אם האוכל יהיה טעים, וכשהולכים לשמח חתן וכלה, כל מה שנדבר עליו ביום למחרת הוא אם הפרגית הייתה עשויה דייה או לא. והנה בא משרד החינוך והחליט לגדוע את העניין ולעקור אותו מהשורש. מעכשיו בימי הולדת בגנים לא יהיו יותר חטיפים אלא פירות, ירקות ושאר דברים בריאים רחמנא ליצלן. יצא לי לשמוע לא מעט טענות נגד העניין שלכאורה יום הולדת ‘זה רק פעם בשנה’, אולם כמובן שאין זה כך, מכיוון שבעוד הורים מארגנים יום הולדת לילדיהם רק פעם בשנה, בגן ימי ההולדת נחגגים לפעמים אפילו פעם בשבוע.



“בנוסף, ההחלטה יכולה למנוע מעין תחרות סמויה בין ההורים שמנסים להציג את עצמם כהורים טובים יותר על ידי רכישת שפע של ממתקים, עוגות מפוארות ומקושטות והפתעות יקרות", מוסיף יעקב. "ועוד דבר: משרד החינוך החליט שעוגה כן יהיה מותר להביא לימי הולדת, ועל כך תודתי נתונה לו. הצוציקית עוד שנתיים עולה לגן, ואני בהחלט אשמח לא לוותר על העוגה מכיוון שאני אולי לא זוכר איזה חטיפים היו לי ביום ההולדת בגן, אבל אני כן זוכר שישבתי ליד עוגה בצורת כלב שאמי הכינה לי ועיני קורנות מאושר”.