העציר המנהלי, מוחמד עלאן, חזר להכרה בבית החולים ברזילי, שם הוא מקבל את הטיפול בעקבות שביתת הרעב בה פתח.



גם במערכת הביטחון וגם בצד הפלסטיני עוקבים בדריכות אחרי מצבו, שכן מותו עשוי להצית התפרעויות קשות הן בגזרה הפלסטינית והן בבתי הכלא בישראל.



מצבו של עלאן, ששובת רעב במשך 63 ימים, ממשיך להיות יציב ובבית החולים מנסים לעזור למערכות גופו השונות להתגבר על הבעיות שנגרמו בעקבות אקט המחאה. הוא התעורר מההרדמה לאחר שהרופאים החליטו להפסיק עם ההליך הזה לאחר שמצבו השתפר.



על פי הודעת בית החולים "החולה נמצא בהכרה, מתקשר וממשיך לקבל טיפול תרופתי חיוני".  



מוקדם יותר הודיעו הרופאים על כוונתם לעשות הליך זה וכעת יעקבו בדריכות אחרי מצבו, מתוך תקווה שיתאושש. הוא צפוי להודיע לרופאים האם הוא מבקש את עזרתם או שהוא מעדיף למות. 



אחיו של עלאן, עמיד, התראיין היום לגלי צה"ל ודחה לחלוטין את ההצעה כי יעזוב את הארץ וישוחרר: "נותנים לו או למות בבית החולים או להישאר בכלא בלי שום סיבה או להיות מחוץ לארץ. לקחו אותו לכלא בלי סיבה, בלי משפט. הוא התחיל שביתת אוכל ומתחיל למות לאט לאט. בשבוע האחרון היה ברור לבית חולים והיה ברור שהוא בדרך למות".

 
גלאון: "או להעמידו למשפט או לשחררו"

חברת הכנסת זהבה גלאון התייחסה גם היא למצב ואמרה: "במקום כל הניסיונות היצירתיים והלא מוסריים למנוע מהעציר המנהלי מוחמד עלאן למחות באמצעות שביתת רעב, בואו נגיד את האמת: אם ישראל רוצה להיות מדינת חוק היא לא יכולה לאפשר כליאת אנשים ללא משפט, גם לא לדרוש מהם לבחור בין המשך המעצר לבין הגליה לחו"ל - עונש חמור יותר ממאסר.

ח"כ טיבי עם אימו של עלאן. צילום: הרשימה המשותפת
"הטענה של המצדדים במעצר מנהלי היא שהוא מתבצע כשקיים חשש ודאי לפעולה ספציפית שאין דרך אחרת לסכל, אבל בפועל אלפי פלסטינים יושבים במעצר מנהלי שנים, ללא משפט, כאמצעי ענישה ולא כדי למנוע סכנה ספציפית.

"עלאן לא מהווה סכנה ביטחונית, בוודאי לא במצבו, הוא במקסימום מהווה סכנה הסברתית למי שמבקשים להמשיך עם מעצרים מנהליים ואף להרחיב אותם. במידה ויש ראיות נגד עלאן, המדינה צריכה להעמיד אותו לדין ולקבוע את עונשו, במידה ואין, הוא צריך להיות משוחרר לאלתר".

האם ח"כ טיבי קרא לשוטרים פשיסטים?

בינתיים פרשת עלאן זולגת גם אל המערכת הפוליטית. לפי דיווח ברשת ב', היועץ המשפטי לממשלה חוקר תלונה של שני סוהרים בשירות בתי הסוהר נגד חבר הכנסת אחמד טיבי וכי המשטרה דורשת מווינשטיין שיאפשר לה לחקור אותו בנושא.

כזכור, ביום חמישי שעבר הגיע הח"כ לבקר את עלאן, אך לאחר שהתבקש למסור את הטלפון שלו לידי השוטרים, התנגד לכך ואף דחף וקילל, לטענתם. בין הכינויים שנשמעו, על פי גרסת השוטרים, נשמעה המילה "פשיסטים".

עוד הוסיף כי הוא קובע את החוקים. בסופו של דבר התרצה והפקיד בידם את מכשיר הטלפון. בסוף המפגש תקף אותם בכלי התקשורת השונים והודיע כי גם הוא מתכוון להגיש תלונה בנושא. 
 
דוברו של טיבי מסר לרשת ב' כי התלונה לא הוגשה נגדו אלא הוא זה שהגיש את התלונה, לאחר שלא התאפשר לו להכניס מכשיר טלפון לחדרו של החולה והסוהרים אזקו את העציר ברגלו.