גשר מעריב בתל אביב שהוקם לפני 39 שנה ייהרס מחר ב־6:00 בבוקר בפיצוץ מבוקר, שיביא לקריסתו בתוך חמש שניות. מי שיפעיל את המתג שיביא לפיצוץ הגשר הוא שר התחבורה ישראל כץ. באזור צפויים שיבושים באספקת החשמל והמים.



בשבוע שעבר שקלו במשטרה לדחות את פיצוץ הגשר לנוכח החשש כי יגיעו המונים לצפות ברגע ההיסטורי. בתום דיונים מרתוניים עם חברת נת"ע ועם החברה המבצעת אושרה תוכנית הריסת הגשר באמצעות פיצוץ, במקביל ליצירת שטח סטרילי ברדיוס נרחב. למשכימים קום תינתן אפשרות לצפות בפיצוץ ממרחק, ממתחמים ברחובות קרליבך, לינקולן ויצחק שדה.
 
חלופת הפיצוץ הועדפה על פני הריסתו בשלבים בשל החיסכון בזמן. מאז סגירת צומת מעריב לפני כשבוע נוסרו הרמפות המובילות לגשר מצפון ומדרום. ההכנות לקראת פיצוצו נכנסו השבוע להילוך גבוה.
 

מיקי פז, מנהל פרויקט חפירת תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, שמבצעת חברת דניה סיבוס, אמר אתמול כי יסודות הגשר נעטפו בקולטי נתזים עשויים מגומי דחוס שאמורים למנוע התפזרות הרסיסים.
 
פז סיפר כי שמונת העמודים שיפוצצו הוחלשו מראש באמצעות ניסור "חלונות" בבטון כדי לסייע בתהליך הקריסה. במקביל נקדחו חורים בעומק 70 ס"מ להטענת היסודות בחומר נפץ.
 
מנהל הפרויקט הסביר כי פיצוץ הגשר ייעשה באמצעות 28 ק"ג של חומר נפץ. שמונת עמודי היסודות יקרסו בזה אחר זה. "כל עמוד יקרוס בחצי שנייה והגשר כולו יקרוס בתוך ארבע־חמש שניות, כמו בדומינו", הוא ציין.
 
לאחר מכן יחל מבצע פינוי ההריסות. "הן יפונו בתוך 48 שעות", הבטיח פז. בפרויקט ההריסה והפינוי עוסקים כ־70 עובדים ועשרות משאיות וכלים הנדסיים.


צידו הדרומי של גשר מעריב. צילום: אבשלום ששוני
 
כשעה לפני פיצוץ הגשר תופסק אספקת החשמל לבניינים באזור מסיבות בטיחותיות. בחברת החשמל ציינו שהפסקת החשמל תהיה בקו המתח הגבוה שבאזור בית מעריב לאורך דרך בגין, כדי למנוע סיכון לפגיעה בחיי אדם. זרם החשמל יחודש לאחר קבלת אישור מהמשטרה.
 
עם תחילת הספירה לאחור לקראת פיצוץ הגשר שונו החל מאתמול אחר הצהריים הסדרי התנועה במרכז תל אביב ומסלולי התחבורה הציבורית בעיר. נאסרה תנועת כלי רכב על ציר בגין, בין הרחובות החשמונאים והרכבת.
 
במקביל נחסמה התנועה בין הרחובות בגין־דוד חכמי, המסגר־יצחק שדה לכיוון צומת מעריב ולינקולן־סעדיה גאון לכיוון הגשר. במשטרה הורו על חסימת התנועה מיהודה הלוי־מזא"ה ומחניון בית רובינשטיין לכיוון דרך בגין.
 
התחבורה הציבורית שעוברת בשגרה על ציר בגין הופנתה החל מאתמול ועד יום ראשון לרחוב המסגר.
 
גויים של שבת
גשר מעריב נקרא בשמו הרשמי גשר הנשרים, כהוקרה לחיילי צה"ל שהשתתפו במבצע אנטבה. הוא נפתח בשנת 1976 והיה אמור לשמש את הנהגים באופן זמני בלבד. התוכנית הייתה לבנות מחלף משוקע בצומת הסואן, שבו עברו בשעות השיא כ־12 אלף כלי רכב בשעה. התוכנית תבוצע לאחר חפירת תחנת הרכבת הקלה בצומת, שאמור להיפתח לתנועה חלקית בעוד כשלוש שנים וחצי. התחנה עצמה, שעומקה יהיה 40 מ' ותהווה צומת ל"קו האדום" של הרכבת הקלה ול"קו הירוק" המתוכנן בין ראשון לציון להרצליה, תהיה מוכנה בעוד כשש שנים.
 
את עבודת הפינוי בסוף השבוע יבצעו גויים כדי למנוע חילול שבת. כך נמסר מחברת דניה סיבוס ששכרה קבלן משנה לצורך העבודה. 

בתוך כך, שר התחבורה הודיע אתמול כי מעתה והלאה יותר לכלי רכב דו־גלגליים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית. עם זאת, כלי רכב פרטי שיעלה על אותם נתיבים יספוג קנס משמעותי שיעמוד על 750 שקל.