אחרי שבועות ארוכים של הכנות, הגיע הבוקר (שישי) הקץ על אחד המבנים הידועים בתל אביב.  כששר התחבורה ישראל כץ לחץ על הכפתור ופוצץ את גשר מעריב, שמפנה את מקומו לטובת עבודות הרכבת הקלה. 28 ק"ג של חומר נפץ הביאו לקריסתו של הגשר תוך שניות ספורות.


הפיצוץ תוכנן להתבצע בשעה 6:00, אולם נדחה בגלל אדם שעלה על גג בית מעריב. השוטרים עלו להורידו. רק לאחר שנסרקו הבניינים מסביב, והתברר שאין עוד אנשים שמסתתרים, ניתן האות לפיצוץ.

מנכל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, ציין שמבחינה טכנית הכל היה מושלם והעיכוב נבע "מכמה פרחחים שהיו על גג בית מעריב ומפקד המרחב נהג באחריות כשלא אישר את הפיצוץ עד לפינוים".

כץ אמר לפני הפיצוץ: "זהו רגע היסטורי. אנחנו מגשימים חזון של 100 שנים. עכשיו הגענו לשלב ממנו אין חזרה ואני מצפה שעוד נשמע את צפירות הרכבת". 
 
כץ ציין עוד כי הוא מודע לביקורת על הפרוייקט בשל סגירת צירי תנועה, אך לדבריו לאחר שישקע האבק כולם ראו שקיבלתי החלטה נכונה למען גוש דן ועם ישראל. 


השר כץ מפוצץ אץ הגשר
 

מאות אזרחים, בהם הורים עם ילדיהם, צעירים ומבוגרים וכאלה שהגיעו בתום לילה של בילויים, עושים דרכם למתחמי הצפייה על מנת לצפות בפיצוץ ההיסטורי. הם עומדים מאחורי הגדרות ותופסים מקום. שלושה מסכים ישדרו את הפיצוץ ברדיוס של כמאה מטר במתחמים שהוקמו ברחובות יצחק שדה, קרליבך ולינקולן. מאות שוטרים ואנשי אבטחה ועובדים פרוסים באזור. 

בין הצופים היה גם השר אופיר אקוניס, שהגיע עם אשתו וילדיו, ואמר: "גשר מעריב זה שם דבר בתל אביב. זה אחד מהרגעים ההיסטוריים של העיר הזאת ורצינו לראות את הרגע הזה".

דפנה, שהגיעה עם בתה, אמרה: "רציתי שהבת שלי תהיה ברגע המרגש הזה ותראה במו עיניה את מה שואים בסרטים".
 
חיים, שהגיע מר"ג: "כל יום עברתי מתחת לגשר. אי אפשר היה להחמית את הרגע המיוחד". 


מאות הגיעו לצפות בפיצוץ
 
ההכנות לקראת פיצוצו של הגשר נכנסו השבוע להילוך גבוה לאחר שהרמפות המובילות לגשר מצפון ומדרום נוסרו כבר לפני כשבוע. מיקי פז, מנהל פרויקט חפירת תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, שמבצעת חברת דניה סיבוס, אמר אתמול כי יסודות הגשר נעטפו בקולטי נתזים עשויים מגומי דחוס שאמורים למנוע התפזרות הרסיסים.

פז סיפר כי שמונת העמודים שיפוצצו הוחלשו מראש באמצעות ניסור "חלונות" בבטון כדי לסייע בתהליך הקריסה. במקביל נקדחו חורים בעומק 70 ס"מ להטענת היסודות בחומר נפץ.
 
מנהל הפרויקט הסביר כי פיצוץ הגשר ייעשה באמצעות 28 ק"ג של חומר נפץ. שמונת עמודי היסודות יקרסו בזה אחר זה. "כל עמוד יקרוס בחצי שנייה והגשר כולו יקרוס בתוך ארבע־חמש שניות, כמו בדומינו", הוא ציין.
 
כעת יחל מבצע פינוי ההריסות. "הן יפונו בתוך 48 שעות", הבטיח פז. בפרויקט ההריסה והפינוי עוסקים כ־70 עובדים ועשרות משאיות וכלים הנדסיים.


גשר מעריב כשעה לפני הפיצוץ

בתוך כך, במגזר החרדי מוחים על עיתוי הריסת הגשר, ביום שישי, ועל פינוי ההריסות שיבוצע בשבת. על אף שאת עבודות הפינוי יבצעו לא יהודים, לטענת גורמים דתיים היה אפשר לבצע את ההריסה במועד אחר. "זה זלזול בציבור גדול. במשרד התחבורה מצפצפים על כל העולם", אמר סגן ראש עיריית תל אביב, הרב נתן אלנתן (ש"ס). 

"מדוע דווקא בשבת? מה בוער?", אמר אמש הרב הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו. "אין כאן פיקוח נפש וגם לא עניין ביטחוני, שבת זה לא יום עבודה. זה נראה כמו מחטף ופגיעה בקדושת השבת"

כשעה לפני השעה הייעודה הופסקה אספקת החשמל לבניינים באזור מסיבות בטיחותיות. בחברת החשמל ציינו שהפסקת החשמל תהיה בקו המתח הגבוה שבאזור בית מעריב לאורך דרך בגין, כדי למנוע סיכון לפגיעה בחיי אדם. זרם החשמל יחודש לאחר קבלת אישור מהמשטרה.
 
עם תחילת הספירה לאחור לקראת פיצוץ הגשר שונו החל מאתמול אחר הצהריים הסדרי התנועה במרכז תל אביב ומסלולי התחבורה הציבורית בעיר. נאסרה תנועת כלי רכב על ציר בגין, בין הרחובות החשמונאים והרכבת.
 
במקביל נחסמה התנועה בין הרחובות בגין־דוד חכמי, המסגר־יצחק שדה לכיוון צומת מעריב ולינקולן־סעדיה גאון לכיוון הגשר. במשטרה הורו על חסימת התנועה מיהודה הלוי־מזא"ה ומחניון בית רובינשטיין לכיוון דרך בגין.
 
התחבורה הציבורית שעוברת בשגרה על ציר בגין הופנתה החל מאתמול ועד יום ראשון לרחוב המסגר.