אני בשנות ה־40 לחיי. לאחרונה גיליתי שיש לי בעיית זיכרון חמורה, ושמתי לב שיש דברים שאני פשוט שוכחת. בדרך כלל מדובר בדברים מאוד דידקטיים כמו פגישות, משימות וכדומה. אני אדם שאפשר לסמוך עליו, וקשה לי עם התופעה הזו, אני מרגישה כאילו משהו בתוכי מכשיל אותי. מה המקור לבעיה הזאת?

"הבעיה שאת מתארת, חורים בזיכרון, מתחילה פעמים רבות מילדות. זה קורה כשיש לנו דמות מסוימת שאנחנו יודעים שאפשר לסמוך עליה. לעתים, כשאנחנו חשים שיש אדם שאנחנו יכולים להישען עליו, אנחנו יודעים שאם לא נזכור דבר מה זה לא יהיה נורא כי יש לנו על מי לסמוך. במרבית המקרים אנחנו כלל לא מודעים לכך, ורק כאשר מוטלות עלינו משימות ואנחנו חשים שהאחריות היא עלינו, אנחנו מתוודעים לבעיה.

את תמיד הרגשת שאת יכולה להישען על אביך וידעת שלא תיפלי כי הוא תומך בך. סביר להניח שכיום המצב הוא אחר, היחסים שלך עם אביך השתנו, ועלייך לקחת את המושכות ולדאוג לעצמך. אולי משום שקיבלת את העובדה שאביך סיים את התפקיד שלו, החלטת לקחת על עצמך (בתת־המודע) משימות ותפקידים שונים כדי לבחון את כישורייך, וכך גילית שאת צריכה ללמוד מיומנויות חדשות.

אם לא תסמכי על עצמך ותרכשי מיומנויות, תהיי במקום לא טוב. כדי לפתור את הבעיה שלך עלייך לפתח בעצמך מיומנויות זיכרון. אני מציעה לך לנסות להיות קשובה ולהתאמן, קחי על עצמך פרויקטים קטנים ומשם תתקדמי".
אני עובד בעבודה פקידותית שאין בה אופק קידומי. עדיין לא מצאתי משרה שתענה על ציפיות השכר שלי ותגרום לי לסיפוק. אני מאוד מתחבר לתחום המזון, לכן חשבתי לעשות שינוי מקצועי ולעסוק בתחום הזה. אני שוקל לפתוח לעצמי נישה של ייצור ומכירת מזון. יש לי ילדים ואני צריך להביא פרנסה הביתה, האם לדעתך כדאי לי לנסות ולממש את עצמי בתחום המזון?

"לפני שאתה עושה שינוי דרסטי, מתפטר מעבודתך והולך לעסוק בתחום שחדש לך, אני מציעה שקודם תלמד את הנושא לעומק. אתה יכול לעבור קורס שעוסק בתחום שאתה מתעניין בו, לנסות להכיר אנשים שמתעסקים בנושא, ולעשות ניתוח שוק. לפי השאלה שלך נדמה שלא עשית בדק בית, אם אתה לא עושה בדק בית ובדק שוק אמיתי, אתה עלול ליפול, גם אם זה תחום העיסוק הנכון עבורך.

אתה ממש לא עשית עבודת שטח ושווה לך ללכת קודם כל לבדוק ולהכיר את הנושא על גווניו השונים. אני כאמור ממליצה שתלך לקורס קצר בנושא, אם תעשה זאת תגלה שתחום המזון הוא רחב ואולי תיחשף לרבדים נוספים בו שיכולים לעניין אותך. הבעיה שלך היא שאתה עובד כרגע בעבודה סיזיפית שמתסכלת אותך. ייתכן שהדבר הנכון עבורך הוא באמת שינוי בתחום העיסוק שלך, אך לפני שאתה עושה כן עליך לעשות עבודת שטח. אל תוותר על תהליכים, אם תנסה לקצר את הדרך תיאלץ לעשות את אותם תהליכים בצורה הפוכה, וזה לא משתלם".

אני נמצאת בזוגיות כתשעה חודשים. בתחילת הקשר, מערכת היחסים שלי ושל בן זוגי הייתה מאוד אינטנסיבית, אך לאחרונה נוצר בינינו פער אינטימי. אני נורא רוצה לגשר על כך, אבל יש בי כעס. מאוד קשה לי כי אני יודעת שהקשר הוא טוב וחבל לוותר עליו. איך מגשרים על הפער שנוצר?

"על פי הראייה האחרת, הכל עניין של מינון – מנה־מנה. תארי לך שאת אוכלת ארוחה שיש בה ארבע מנות, ומיד כשאת מסיימת אותה מציעים לך ארוחה טובה יותר ללא תשלום. ברור שלא תוכלי עוד לאכול כי התיאבון שהיה לך בהתחלה הסתיים. את אכלת מנה גדולה מהזוגיות ושבעת מאוד מהר, את רוצה להתעמק עוד אבל כרגע הצד השני לא מסוגל ליותר.

הקשר שאת ובן זוגך יצרתם הוא חברי ולא רק אינטימי. חברות, עומק והבנה משותפת הם דברים שלא מוותרים עליהם. נראה שננטשת כמה פעמים בחייך, ולכן כשקשר הוא לא אינטנסיבי, זה מרגיש עבורך כמו נטישה כי יש לך חסך מאוד משמעותי של נוכחות. בגילים מסוימים לפעמים איכות גוברת על כמות, ובמקרה הזה עלייך להבין שאיכות הקשר היא חשובה.

הרצון שלך והטראומות שחווית רוצים למהר אותך, ולפעמים את יכולה להפסיד מישהו מאוד איכותי בצד השני. סבלנות והבנה הן חשובות מאוד בסוגיה הזאת. אם כרגע אתם פחות בנוכחות, זה לא אומר שזה לא יקרה בעתיד. אם אינטנסיביות היא קשה לבן זוגך, עלייך לבחון האם הזמן הקצר שאתם נפגשים מתבטא באיכות. שימי לב כמה בן זוגך משקיע בפגישה ביניכם בהקשבה ובעומק של הדברים – זה המבחן". 

ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי
מתוך תוכניתה של 
שלומית תמיר, כל יום שני ב־20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"