לצד חששותיה של ישראל, נדמה כי איראן מתחילה לחוות את תחילת ההפשרה ביחסים שלה עם מדינות העולם, בעקבות הסכם הגרעין.



אחרי ששווייץ הסירה את הסנקציות שהטילה על איראן ורוסיה דיווחה על עסקת נשק אשר תיחתם במהלך השבוע, מגיעות היום (שני) חדשות טובות נוספות לרפובליקה האסלאמית. שר החוץ של בריטניה, פיליפ האמונד הגיע לטהרן על מנת לפתוח מחדש את השגרירות הבריטית, ואילו מקבילו הגרמני יגיע לביקור בחודש אוקטובר. 



האמונד, שנועד עם הנשיא חסן רוחאני, אמר עליו כי הוא שלח מסרים ברורים לפיהם הוא מעוניין בדו שיח ושאיראן רוצה לפתוח דף חדש ביחסיה עם בריטניה ועם המערב. הוא התייחס גם להסרת הסנקציות על איראן, ואמר כי הוא מצפה שהן יתחילו להיות מוסרות כבר באביב הקרוב. 



במסיבת העיתונאים שערך בטהרן, התייחס האמונד גם לחששות של ישראל בנוגע להסכם הגרעין. שר החוץ הבריטי כי "ממשלת איראן הנוכחית מציגה גישה מורכבת יותר מקודמתה בנוגע לסכסוך עם ישראל".



הוא הוסיף שטהרן תישפט על פי מעשיה ולא על פי אמירותיה: "מה שמעניין אותנו זה ההתנהגות של איראן, לא רק כלפי ישראל, אלא גם מול השחקנים האחרים באזור, שלאט לאט מתחילים להבין שאיראן אינה מהווה איום כלפיהם".



שר החוץ הבריטי התייחס גם למצב בסוריה, שם איראן תומכת בנשיא בשאר אסד, ואמר כי ללונדון ולטהרן יש חילוקי דעות בסיסיים על עתידו של הנשיא הסורי: "אנחנו לא מסכימים על תפקידו של אסד בתהליך, אבל הדבר החשוב הוא שאנחנו מדברים".



עוד אמר האמונד, כי "אם רוצים להגיע לפתרון פוליטי בסוריה, האיראנים והרוסים חייבים להיות חלק מהתהליך".



האמונד היה אחד התומכים המרכזיים בחתימת הסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן. לפני כחודש וחצי, כשביקר בישראל לאחר החתימה על ההסכם, התפתח עימות פומבי בין שר החוץ הבריטי לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו.



נתניהו אמר במסיבת העיתונאים המשותפת של השניים כי ההסכם הוא תוצאה של "דיפלומטיה כושלת. האמונד, מצדו, אמר כי "על ישראל לעבוד יחד עם המעצמות כדי שאיראן תיישם את ההסכם, קיבלנו את מה שיכולנו לקבל מההסכם הזה". 



הכלכלה החזקה באירופה מתחילה ללטוש עיניים






שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר יבקר באיראן באוקטובר, ביקור המהווה מסר חזק לפיו הכלכלה החזקה באירופה מעוניינת לבנות מחדש את היחסים עם הרפובליקה האסלאמית. 



הביקור של שטיינמאייר בא בעקבות ביקור בן שלושה ימים של שר הכלכלה הגרמני, זיגמאר גבריאל, שהיה הדמות הבכירה הראשונה ממדינה מערבית לבקר בטהרן לאחר ההסכם. 



שטיינמאייר התייחס במסיבת עיתונאים בה בישר על הביקור הצפוי באירן גם לחששות של ישראל מהסכם הגרעין ואמר כי הוא מבין אותן, אך הדגיש ש"ההסכם משמעותו יותר ביטחון, לא פחות, למזרח התיכון".