נשיא המדינה ראובן ריבלין יערוך בשבוע הבא ביקור רשמי בוותיקן וייפגש עם האפיפיור פרנציסקוס. לקראת הביקור סייר היום (חמישי) נשיא המדינה ב"ארץ המנזרים" שבבקעת הירדן וביקר באתר כנסית הלחם והדגים בטבחה, שהוצתה בחודש יוני האחרון.



במהלך הביקור נפגש הנשיא עם ראשי הכנסייה. את הביקור בארץ המנזרים ליוו מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי ומפקד אוגדה 162, תא"ל נדב פדן.



״ארץ המנזרים״ הוא השם שהוענק לאזור שנוצר סביב אתר הטבילה בנהר הירדן בו על פי המסורת הנוצרית הוטבל ישו על ידי יוחנן המטביל, באתר שהפך בעל חשיבות דתית והיסטורית משמעותית. לאורך השנים נבנו לאורך גדתו המערבית של הירדן מנזרים ובתי הארחה לשימושם של הצליינים שהגיעו לטבול במקום.



בעקבות מלחמת ששת הימים בשנת 1967, ננטשו הכנסיות מיושביהם, גדר המערכת נמתחה ממערב למתחם ובינה ובין הנהר הוטמנו מוקשים. מהאתר ודרומה משתרעת דרך ובה מספר נקודות ציון מרכזיות: כנסיות, קפלות ומנזרים. אלה העניקו לאזור את שמו- "ארץ המנזרים". לאחרונה החל ביוזמת מערכת הביטחון, צה״ל ובשיתוף עם רשות שמורות הטבע, פרויקט פיתוח של ארץ המנזרים לצורך פתיחת האתר למטיילים ותיירות.




נשיא המדינה ריבלין עם אלוף יואב (פולי) מרדכי (משמאל) ומפקד אוגדה 162 תא"ל נדב פדן (מימין) בבקעת הירדן. צילום: מארק ניימן, לע"מ


״אנחנו יזמנו את הפרויקט מול הכנסיות ומול מנהיגי העדה הנוצרית והם נענו ברצון ליוזמה לשמחתנו. כולנו מבינים את חשיבותו ההיסטורית של האזור ואת חשיבות שימורו באופן אדוק ומפוקח״, אמר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי בביקור הנשיא באתר הטבילה קאסר אל יהוד.



במהלך הביקור שמע הנשיא על המשמעויות של קידום התכנית: פינוי המוקשים שהונחו בשנות השבעים בעלות של מיליוני שקלים, שיקום מבנים חיצוניים ופנימיים ופיתוח תשתיות בהתאם. כמו כן סקרו המפקדים בפני הנשיא את המשמעויות הביטחוניות ומשפטיות של היוזמה והבהירו את המורכבות הכרוכה בעבודה באזור המצוי תחת צו סגירת אלוף במרחב בעל רגישות ביטחונית.



גורמי המנהל האזרחי עדכנו את הנשיא כי כלל ראשי הכנסיות מברכים על המהלך ובראשם הפטריארך היווני אורתודוכסי אשר נתן את ברכת הדרך למהלך.



מפקד האוגדה תא״ל נדב פדן סקר בפני הנשיא את שיתוף הפעולה ההדוק מול הצד הירדני במיוחד באשר לתהליך פינוי המוקשים המתקיים בתקופה זו בהיקף השקעה אדיר בין היתר על מנת לאפשר את התקדמות הפרויקט. במהלך הסיור הניח הנשיא זר על קבר האחים של בית הערבה הישנה שהוקם לאחר מלחמת ששת הימים.



"נדאג לכך שבעלי האמונות כולם יוכלו לפרוח במדינת ישראל"


בהמשך ביקר כאמור הנשיא בכנסיית נס הלחם והדגים בטבחה, אשר הוצתה וניזוקה קשות ביוני האחרון.



אל הנשיא התלוו בביקור שגריר גרמניה בישראל קלמנס פון גותזה ושגריר הוותיקן בישראל גוז'פה לזרוטו. הנשיא חזה בנזק הקשה שנגרם לכנסיה, בכתובת אשר רוססה על הקיר עם המילים: ״והאלילים כרות יכרתון״ ושמע מראשי הכנסייה על עבודות השיקום והתיקון המבוצעות במקום.



בפגישה עם ראשי הכנסייה הודה האב גרגורי קולינס, ראש המסדר הבנדיקטיני בישראל, לנשיא על התמיכה ביום בו בוצעה ההצתה בכנסיה, ושיבח את משטרת ישראל על פענוח הפשע.



״זהו כבוד גדול להגיע הנה אל המקום השלו והמרשים הזה שמהווה סמל לקיום המשותף של מאמיני כל הדתות. אני כאן היום כדי להדגיש שמדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, תמשיך להבטיח את חופש הדת לכל המאמינים החיים בה. אנחנו כאן כדי להבהיר, אין מלחמת דת במדינת ישראל. זהו מעשה קיצוני של אנשים שאינם מייצגים את מדינת ישראל ואת עמדתה. אנחנו נדאג לכך שבעלי האמונות כולם יוכלו לפרוח במדינת ישראל באופן שיגשר על כל מחלוקת או בעיה״, אמר הנשיא ריבלין.