עשרות הפגינו היום (חמישי) בכפר הבדואי הלא מוכר אום אל-חיראן בנגב, בעקבות עבודות שהחלו במקום בתחילת השבוע, לקראת פינויו והקמת היישוב היהודי חירן.
 
בין המפגינים היו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת איימן עודה, אחמד טיבי, אוסאמה סעדי, חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, עאידה תומא סולימאן, טלב אבו עראר ויוסף ג'בארין. במפגינים היו גם אנשי שמאל יהודים, בהם נציגים של ארגון רבנים למען זכויות אדם.


צילום: יאסר עוקבי 
 
ההחלטה על קיום ההפגנה התקבלה בוועדה של ההנהגה הערבית הארצית, לאחר שביום ראשון החלו עבודות תשתית על ידי קבלן בדואי מטעם קק"ל באזור המיועד לבניית היישוב חירן.

"רוצים לכווץ את תחומי המחייה של הערבים"

ח"כ איימן עודה אמר ל"מעריב אונליין", כי "בנגב יש שטחים עצומים, אך דווקא כאן בחרו להקים את היישוב החדש, כדי לכווץ את תחומי המחייה של הערבים".
ח"כ טיבי הוסיף, כי "אין ספק כי הכוונה לעקור ישוב בדואי, שתושביו נעקרו מאדמתם שלוש פעמים, הוא אפרטהייד. ממשלות ישראל לא הקימו אף לא יישוב ערבי אחד בעשורים האחרונים".
 
ח"כ אבו עראר אמר, כי "ההפגנה העבירה את המסר, ואנחנו נחושים להמשיך במאבק כדי שלא לעקור את הישוב אום אל-חיראן ממקומו. הכוונה לעקור יישוב בדואי ממקומו, מזכירה לנו את האפרטהיד בדרום אפריקה, שם אפילו לא העזו לעשות דבר כזה".
 
יש לציין, כי בתחילת מאי דחה בית המשפט העליון את העתירה של תושבי הכפר נגד פינוי והריסת הכפר לצורך הקמת היישוב חירן, אך המליץ למצוא פתרון הולם עבור התושבים. מרכז עדאלה, המייצג את התושבים, הגיש בקשה נוספת לעיון בעניין תושבי הכפר – שטרם נדונה.