"כשל מודיעיני חמור", כך בחר היום (שלישי) שר הכלכלה אריה דרעי לכנות את התגלית של מציאת כמות ענקית של גז במימי הים התיכון של מצרים.

ערוץ 10 פרסם היום כי דרעי אמר את הדברים בכינוס של סטארטאפיסטים בו נכחו כ-100 איש. שר הכלכלה טען כי אף אחד לא התריע בפני אף אחד מהשרים כי ענקית האנרגיה האיטלקית ENI מבצאת בכלל חיפושים למציאת גז בים התיכון. 

דרעי טען כי הראייה לכך שאף אחד לא עודכן, היא שכולם בממשלה דיברו על מצרים כעל לקוח מרכזי עתידי של משק הגז הישראלי. "איש לא עדכן את השרים על כך", אמר דרעי. 

"אחת התגליות הגז הגדולות מעולם" 

שלשום דיווחה ענקית האנרגיה האיטלקית ENI כי חשפה תגלית פוטנציאלית של גז בצפון מצרים, אותה כינתה "הגדולה אי פעם במצרים, בים התיכון, ואולי אחת התגליות הגדולות מעולם. התגלית עשויה להכיל 30 טריליון רגל מעוקבים של גז נקי באזור החולש על שטח של מאה קילומטרים רבועים", נכתב באתר החברה.
 
מדובר בשדה גז שמשתרע על שטח של 100 קמ"ר בדלתא המצרית ובו אצורים לפי הערכות 30 TCF גז טבעי (850 מיליארד מ"ק) – כמות גבוהה בכ-40% מזו שהתגלתה בלווייתן.
 
החברה מתכוונת לפעול במהירות להעריך את השדה, מתוך מטרה לפתח אותו במהירות, תוך שימוש בתשתיות הקיימות. "הצלחת הגילוי היא בעלת ערך גדול אף יותר במצרים, שהיא מדינה אסטרטגית עבור Eni, ושבה ניתן לנצל שיתופי פעולה חשובים עם התשתיות הקיימות שיאפשרו לנו להתחיל במהירות בייצור", הוסיף מנכ"ל החברה קלאודיו דסקלצי.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הגיבה על התגלית וטענה כי כעת אין בסיס לטענה שמצרים זקוקה לגז הישראלי: "התגלית שומטת לחלוטין את הנימוקים הקלושים ממילא להפעלת סעיף 52 מסיבות מדיניות וביטחוניות, ובראשן הטיעון כי הברית האסטרטגית עם מצרים מחייבת יצוא דחוף של הגז הישראלי למצרים. מתברר שמצרים אינה זקוקה לגז שלנו, ועל הממשלה מוטל לייצר כעת מתווה הגיוני ושפוי בלי פאניקה מדומה ונימוקים בטחוניים דמיוניים". 
 
עוד הדגישה יחימוביץ' כי "אם אכן התגלית ממשית, סביר שמחירי הגז יצנחו עוד בשל התחרות האזורית, וברור שאסור בתכלית האיסור שישראל תכלא את עצמה לעשור שלם בחוזים דרקוניים במחירים מופקעים, במקום שהתעשייה הישראלית תהנה מגז זול ובמקום ירידה דרמטית ביוקר המחיה". 
 
שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, טען כי התגלית מחייבת את ישראל למהר: "גילוי הגז במצרים הוא תזכורת כואבת לכך, שבזמן שישראל מתמהמהת עם אישור מתווה הגז, העולם משתנה לנגד עינינו. חייבים לאשר את מתווה הגז ולקדם את משק הגז הישראלי".