לא מזמן פנתה קבוצת הורים לעירד תמיר, בעל משרד החקירות איי.טי.איי, התלוננה על אלימות בגן הילדים מצד הגננת וביקשה הוכחות מצולמות לפני שהיא ממשיכה בצינורות המקובלים. בעקבות כך, אנשי צוות ממשרדו של תמיר הגיעו למקום, אבל מצאו גן ילדים המוקף בגדר גבוהה שהייתה מקשה גם על הבלש המיומן ביותר לראות מה מתרחש שם בפנים. מה עשו? העלו רחפן לאוויר.



בעת שיצאה לחצר של גן הילדים, הגננת לא הבחינה שהיא תחת מעקב קפדני של רחפן, שהפיק צילומים ברורים של המתרחש. “אני לא יכול לספר מה מצאנו”, אומר תמיר. “אבל אני כן יכול להגיד שבזכות אותה עבודה הגננת כבר לא עובדת במשרד החינוך”.
 
אי אפשר לברוח מעינו של הרחפן. הוא שקט ומשתחל כמעט לכל מקום. בטח כבר נתקלתם באותו כלי טיס זעיר (ללא טייס כמובן) שמופיע לא פעם בפארקים ובאירועים גדולים. ארבעה פרופלורים מרימים אותו מעל הקרקע, והוא משייט לו במקצועיות חרישית, נראה די תמים למראה.

אבל לרחפנים האלה מוצמדות היום מצלמות משוכללות ששולחות בזמן אמת תמונות למפעיל, והוא מצדו מסוגל לשלוט בכלי ובזוויות, כמו כפפה לידו של החוקר הפרטי.
 

רחפנים הם לא דבר חדש בנוף. הם מרחפים בשמיים כבר שנים, אבל בעוד בעבר מחירם היה עשרות אלפי שקלים וכדי להטיס אותם נדרשה מיומנות של בוגר נאס”א, כיום במחיר 6,500 שקלים ניתן לקנות רחפן ברמה טובה, והשמיים הם הגבול. לשינוי הגדול תרם השוק הסיני שנכנס לתחום, כמו גם הטכנולוגיה המתקדמת. בזכות שני הגורמים האלו מחיר הרחפן ירד פלאים, וניתן למצוא אותו בלא מעט חנויות.
 
בזול ומכל זווית


“לפני 12 שנה, אם היינו צריכים לצלם זוג שמנהל רומן והוא היה יוצא עם יאכטה מהמרינה, הייתה לנו בעיה”, מספר מוטי גולן, בעל חברת “גולן ספיישופ”, שמתמחה בציוד בילוש וחקירות. “היה לנו מסוק קטן בשלט רחוק שעלה המון. המסוק היה כמו מכסחת דשא. עשה רעש גדול ועבד על בנזין, כך שהוא גם השאיר אחריו סילון עשן.

לא מעט משימות התפוצצו בגלל התכונות האלה. לעומת זאת, הרחפנים כיום מאוד שקטים, וחוץ ממשב הרוח של הפרופלורים אין רעש, כי הכל חשמלי. איכות הצילום היא 12 מגה פיקסל ומעלה. המייצב של הרחפן מדהים. בן אדם כמוני, שכל החיים היה בכיתה טיפולית, לא צריך שום קואורדינציה כדי להטיס אותו”.
 

שקט מאוד וחשמלי. רחפן בניו זילנד. צילום: רויטרס
 
הזוגות הבוגדים יכולים להירגע: לא בשביל כל אחד מהם יעלו כלי טיס לאוויר. הרחפן משמש במיוחד לעבודות מסחריות. אם פעם היו מזמינים צילומי אוויר כדי לגלות חריגות בנייה והשתלטות על קרקעות, היום רחפן עושה את אותה עבודה בזול ומכל זווית.
 
“הופעלנו על ידי אחת העיריות בארץ שהתלוננה על גנבות חול וזיהום של קבלני זבל שזרקו פסולת במקום הלא נכון”, מספר תמיר. “לשטח שבו היינו צריכים לצלם אי אפשר היה להגיע ברכב או ברגל. רק רחפן היה יכול לתת את הפתרון. יצרנו סיטואציה שבה רחפן היה כל הזמן באוויר, ותפסנו את העבריינים”.
 
לפי החוק, מותר להטיס רחפנים רק במרחק של 250 מטרים מאזור מגורים, ולגובה של עד 50 מטרים. טווח ההפעלה של הרחפן הוא בין 600 מטרים לקילומטר. לפי סעיף 17 לחוק הטיס, הפעלה מסחרית של כלי טיס בלתי מאויש דורשת רישיון הפעלה אווירית. 
 
רק לפני חודש עלה הרחפן לכותרות לאחר שטייסים מחברת “בריסל איירליינס” הבחינו ברחפן בסביבות מסלול הנחיתה בשדה התעופה בן־גוריון, ונאלצו להסיט את מטוסם באופן בהול.
 
“זה יכול לשגע את תחום המטוסים הקלים”, טוען גולן. “מישהו פה צריך לעשות סדר ולהטיל סנקציות, כי ברגע שהמחירים צנחו, כל נער בן 12 יכול לקנות רחפן ולהטיס. אין הגבלת גיל. אין רישיון. לא רחוק היום שיהיו חייבים לתת רישיון, כי אני רואה בפארק רחפנים שעפים מעל ראשיהם של ילדים, וברגע שהכלי הזה מאבד שליטה, הוא עלול להפוך מסוכן”.
 
“לא בר מעצר"


רחפן, בצורה זו או אחרת, הוא כלי העתיד. היום ייפתח בראשון לציון הסלון האווירי השנתי לכלים בלתי מאוישים 2015, שיביא את החידושים האחרונים בתחום הרחפנים. במסגרת התערוכה והכנס יעסקו באפשרות של התנגשות בין רחפן למטוס נוסעים; במטוסים זעירים ללא טייס בשדה הקרב; ובפלטפורמות מעקב וביטחון בשירות המשטרה.
 
במשטרה משתמשים כבר זמן רב ברחפנים. הכלי הזה פותח פתח ללא מעט אפשרויות, כמו היכולת להתביית על אובייקט מבוקש או אפילו להשגיח בזמן פשיטה שאף אחד לא בורח דרך החצר האחורית. אלא שגם עבריינים התחילו להשתמש בצעצוע המשוכלל והזול. בגבול הדרום כבר התרחשו כמה מקרים של העברת כמויות קטנות של סמים ממקום למקום באמצעות רחפנים.
 
“עבריינים לצערי משתמשים ברחפנים”, אומר גולן, שבעברו שימש גם ראש צוות במחלק סמים ותשאול ביחידה המרכזית. “היו כמה מקרים של העברת כמויות קטנות של קוקאין ומריחואנה ברמה של שקיות. אתה יכול לבנות לרחפנים מסלול עם נ”צ מוגדרת מראש. הם עפים נמוך, לפי התוואי של הוואדי, כדי שהתצפיות והמכ”מים יתקשו לעלות עליהם. הרחפן לא מסכן את השליח, אלא רק את עצמו. הוא עבר את העברה והוא לא בר מעצר”.
 
בעת השימוש ברחפנים, גם בפשוטים שבהם, ניתן להכין תוכנית טיסה לפי נקודות ציון, כך שהרחפן עף בלי שליטה של מפעיל ו"יודע" לחזור לנקודה שממנה המריא. בסלון האווירי יציגו גם רחפנים שיכולים לשאת יותר משקית קטנה, בהם רחפן המסוגל לשאת משאות של חמישה קילוגרמים. יכולת כזו כבר מדליקה נורה אדומה בקרב כוחות הביטחון, שם חוששים מרחפנים שיישאו קילוגרמים של חומר נפץ וינווטו על ידי מערכת משוכללת עם מצלמה שתציג היכן הם עומדים לנחות.
 
“זה מפחיד”, מודה גולן. “אני מאמין ששירותי ההגנה האווירית של חיל האוויר ומערכות הנ”מ, בעידן שבו אנחנו חיים, נערכים גם לאפשרות הזו. זה לא סוד. פורסם שאחת מתוכניות המגרה של חמאס היא לתקוף באמצעות רחפנים”.
 
במסגרת הסלון האווירי יוצגו גם סרטוני הדמיה שבהם רחפנים אוספים סחורה ממחסן, מביאים את הסחורה לחצר האחורית של הלקוח ומחליפים את השליח של UPS.
 
“הרחפנים נכנסו לאחרונה אפילו לתחום הדיג”, מוסיף גולן. “דייג יכול לזרוק את הרולר למרחק 50־100 מטר מקסימום, ואם הוא ספורטאי - אז 150 מטרים. היום הרחפן לוקח את הפיתיון למרחק של 300־400 מטרים למקום שבו נמצאים הדגים הגדולים באמת. דייג בלי פרקטיקה וקרס מיוחד יכול להפעיל רחפן שהופך אפילו את הדיג לענף הייטקיסטי”.
 
לדברי תמיר, שנמצא כבר 17 שנה בתחום החקירות, החדשנות לא מפחידה, אלא דווקא משמחת. “יש חידושים בנושא בכל יום”, הוא אומר. “הרחפן נותן פתרונות וכנראה אין לזה סוף. זה לא מחליף את הפן האנושי, אבל זה משדרג, נותן ממד נוסף, עוד איש צוות בגובה של עשרות מטרים. גם לוחמת הסייבר עד לפני כמה שנים הייתה מילה מפחידה, והיום היא חלק מחיינו, אז מבחינתנו זה לא שונה. אנחנו מתחדשים כל הזמן. הרחפן הגיע באמצעות אנשים שזיהו חולשה בתחום, ואני מיד התאהבתי. אנחנו עובדים בשיתופי פעולה, כשחבר’ה שלי עוברים הכשרות מיוחדות בהטסה ותפעול”.