הכנסת אישרה היום (שני) את החלטת הממשלה לאשר את מתווה הגז. בהחלטה תמכו 59 חברי כנסת לעומת 51 שהתנגדו.



הרוב הושג בסיוע חברי הכנסת של ישראל ביתנו. חמישה מחברי הסיעה תמכו במתווה הגז ואילו ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס,שקיבלה חופש הצבעה, הצביעה נגד. כל חברי סיעת כולנו למעט השר משה כחלון, שנמנע בגלל ניגוד עניינים, הצביעו בעד. 



להחלטה אין משמעות מעשית שכן, ללא הפעלת סעיף 52 המאפשר לעקוף את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, המתווה לא יכול לצאת לפועל. 



כפי שפורסם הבוקר במעריב, ההצבעה על העברת הסמכויות משר הכלכלה אריה דרעי לממשלה הורדה מסדר היום לאחר שהתברר כי הקואליציה לא השיגה את הרוב הדרוש. יצוין כי זאת הפעם השנייה בה נכשלת הממשלה בניסיון להעביר את הסמכויות. 



כזכור, הממונה, פרופ' דיוויד גילה הודיע כי לא יאשר את המתווה ואף הודיע על התפטרותו בגללו. השר דרעי מסרב בשלב זה להפעיל את סעיף 52. 



סיעת ישראל ביתנו החליטה אתמול על אופן הצבעתה. הסיעה החליטה להתנגד להעברת הסמכויות בתחום הגז ואילו לגבי מתווה הגז הוחלט על חופש הצבעה. 



בפתח הדיון על מתווה הגז הציג שר האנרגיה יובל שטייניץ את המתווה, כפי שאושר בממשלה והונח על שולחן הכנסת, ואמר: "התכנסנו כאן לדיון במתווה הגז והממשלה מציגה אותו לכנסת ומצפה לקבל את תמיכתה שיש לה ערך מורלי מוסרי חשוב אבל יש לה גם ערך כלכלי חשוב כי חברות האנרגיה והבנקים והמשקיעים בכל העולם מסתכלים היום אל כנסת ישראל, ולאחר המון תהפוכות ושינויים ותקלות וחזרות והצעות ונסיגות מצפים היום לראות את כנסת ישראל תומכת במתווה הגז, סוף סוף לאחר שנים של עיכובים".
 
"כשהייתי ילד קטן בשנות ה-60 ונער בשנות ה-70 אני זוכר את הסיפורים ואת האווירה בארץ על כך שבחלק גדול ממדינות ערב המפרץ ואיראן התגלו אוצרות טבע אדירים, מאגרי נפט וגז, ורק במדינת ישראל הקטנה, בכנען שלנו, יוק. אין כלום. אני זוכר את אותן חברות ממשלתיות שחיפשו גז ונפט אבל כל מה שמצאו היה לכל היותר סימני גז".
 
"לפעמים חשבנו לעצמנו שיש לנו ארץ יפה, זבת חלב ודבש, אבל נפט וגז ניתנו בשפע לשכנינו הערבים ולא לנו. והנה לפני כשש שנים סוף סוף לאחר עשרות שנים של אכזבות התגלו שני מאגרי גז גדולים במים הכלכליים של ישראל בים התיכון. מאגר תמר שהוא מאגר בסדר גודל בינוני וגדול ממנו ששמו בישראל יקרא לוויתן".


"ערך מוסרי ומורלי" שר האנרגיה שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם
 
"מאז חלפו חמש שנים ושלושה חודשים ולא קרה מאום. לא כלום. המאגר הזה אוצר הטבע הזה עדיין נח לו כאבן שאין לה הופכין במימי הים התיכון. מה שאנו רוצים לעשות זה לשנות את המצב".
 
"אני ירקתי דם נגד יצחק תשובה כדי שנקבל את מאות המיליארדים שמגיעים לנו. אם לא נפתח את לוויתן אותם המיליארדים ישארו בלב ים. ללא פיתוח לוויתן נהיה מדינת חלם שגילתה אוצר טבע ענק והוא ישאר כאבן שאין לה הופכין בבטן הים. אלה העובדות. מי שמתעלם מהן יזכה אולי בכמה כותרות פופוליסטיות אבל יגרום נזק למדינה" אמר שטייניץ.
 
עוד הוסיף שטייניץ ואמר : "העיכוב במתווה הגז כבר עלה למשק עשרות מיליארדים. הוא גם גרם לחברות זרות להתרחק מישראל". 

במהלך הדיון על מתווה הגז פרץ עימות בין יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין לבין ח"כ שלי יחימוביץ, מהמתנגדות הבולטות למתווה, שהחלה להשמיע קריאות ביניים נגד הדובר, שר האנרגיה יובל שטייניץ.

"לא רק שהגעת באיחור לדיון את גם לא מקשיבה אחרי שבמשך זמן רב עלו אלי חברי כנסת לרגל להביא את מתווה הגז לכנסת ועכשיו כשמביאים אותו בשביל מי? בשביל 15% מהח"כים שנוכחים?"", אמר היו"ר.

יחימוביץ: "זה לא להביא את הנושא לכנסת. אתה יודע את זה ואני מצפה ממך להגן עלינו ולא לעבוד נגדנו ולהגן על הדרך הקלוקלת שבה זה הובא לכאן".

אדלשטיין: "אני מגן על אלה שלא הולכים לבתי משפט נגד הכנסת".

יחימוביץ: "אני לא עתרתי לבג"צ. אדוני טועה".

תגובות הח"כים לא איחרו לבוא

לאחר דחיית ההצבעה על העברת סמכויות מתווה הגז משר הכלכלה לממשלה אמרו במפלגת המחנה הציוני: "לאחר שנתיב דרעי לעקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים לא צלח, נתניהו התנהל כמו אחרון העבריינים וניסה לסחוט באיומים את חברי הקואליציה והאופוזיציה כדי לעקוף גם את שר הכלכלה. מביך היה לראות את חברי מפלגת 'כולנו' שהגיעו לכנסת כדי לדאוג לציבור, מצביעים בעד מתווה הגז שלוקח מאזרחי ישראל את האפשרות ליהנות מהגז השייך להם ולהעביר את הרווחים לחברים של ביבי".

שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה לאחר ההצבעה: "מעולם לא נראה מופע כה שקרי של ממשלה שמוכרת בנזיד עדשים את אוצרותיה החשובים ביותר, מפקירה את אזרחיה לטובת אינטרסים של בעלי הון ואינה בוחלת בשום תרגיל, הטעיה, הסתרה, הדחת שומרי סף ומעילה באמון הציבור. להעברת המתווה היום, ללא העברת הסמכויות, אחרי דיון חרפתי שהקואליציה כלל לא נכחה בו - אין כל משמעות חוקית, אולם הוא יישאר כתם שלא ימחה ממצחם של השרים והח"כים החברתיים לכאורה שהצביעו עבורו".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) בעקבות ההצבעה: "אסור לטעות - נתניהו נכשל היום בניסיונו להשיג את אישור הכנסת למהלך שביקש כדי לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולקדם את מתווה הגז השערורייתי. ההצבעה על מתווה הגז בכנסת היא חסרת כל משמעות מעשית ונעשתה בתום דיון שממנו בחרו מרבית השרים וחברי הקואליציה להיעדר באופן מוחלט. ההישג של התייצבותה המאוחדת של האופוזיציה בא בעקבות התגייסות ציבורית ומאבק ציבורי ואני קורא לציבור להמשיך להשמיע את קולו כדי לעצור את המשך קידום המתווה".