אמצעי התרעה לחירשים ולכבדי שמיעה בעת אזעקה או צבע אדום; אפליקציה שמורה על מקומם של נותני שירות ושליחי מזון מהיר; מעצור לכיסאות המונע התנדנדות ילדים ופציעתם; אהיל לשומרי שבת ורפידות לחולי סוכרת - אלו רק חלק מהדוגמאות למיזמים של מאות בני נוער מרחבי הארץ המשתתפים בתחרות “יזם השנה” של עמותת יוניסטרים, המכשירה בני נוער בפריפריה ומאפשרת להם להקים סטארט־אפים (20 בספטמבר באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב). את הסטארט־אפים המקוריים יבחנו 120 אנשי עסקים בכירים בתעשייה, והקבוצות המנצחות יזכו במענקים כספיים להמשך פיתוח. 
 
מה מעסיק את בני הנוער הישראלים? הכל. מוריה מיקרקש (16) ממרכז יוניסטרים אילת פיתחה עם חבריה בחברת eye wish את Silen  Alarm – אמצעי התרעה בעל מנגנון רטט ואור לחירשים ולכבדי שמיעה בעת אזעקה או צבע אדום. “הרעיון למוצר עלה כשדיברו עם רחלי רגב, מנהלת נגישות לישראל באילת שבעצמה כבדת שמיעה”, משחזרת מיקרקש, “רחלי העלתה את הקושי של חירשים וכבדי שמיעה בזמן אזעקות צבע אדום והסבירה על חוסר יעילות הביפרים, שהם הפתרון הנוכחי. חשבנו על צמיד שיתריע בעזרת רטט והבהוב בזמן האזעקה וכך יוכל להגן על חיי החירש או כבד השמיעה וגם לעשותו פחות תלוי בסובביו”.
חברה רותם פישלר (16) מאותו מרכז עבד על Un־fall – אביזר בטיחות לילדים. “המיזם שלנו הוא ה־Un־fall, תוסף קשיח לרגלי הכיסא המונע את האפשרות להישען לאחור ובכך למנוע נפילות ופציעות”. נישאר בסביבת הבטיחות והבריאות: איילת אריה (17) ממרכז יוניסטרים נתניה מספרת על מיזם ייחודי, מדובר ברפידה לכף הרגל המונעת בקטריות ופטריות ומתאימה לחולי סוכרת. 

ויש גם פיתוחים הקשורים לכלי כתיבה: אנואר חלבי (17) ממרכז יוניסטרים ג’וליס שהוקם בשיתוף המשרד לפיתוח הנגב והגליל, תציג עם צוותה את MSC - תופסן המחבר בין מחברת הספירלה לשמרדף. “מדי יום אנחנו מתקשים בשמירת הדפים שאנחנו מקבלים בבית ספר - לפעמים אנחנו מאבדים אותם ולפעמים מתקפלים והקלסר מוסיף משקל לילקוט”, מסבירה חלבי, מנהלת מוצר בחברת NEWTIX, “חשבנו על משהו שישמור את הדפים במחברת ובכך נוכל גם להיפטר מהקלסר וגם לסדר את הדפים בתוך הנושא הקשור אליהם במחברת”.
לשומרי שבת מוצע Cover־Light, פיתוח של חברת wipoh ושל שילת בן שטרית (17) ממרכז יוניסטרים נתיבות. מדובר באהיל המולבש על המנורה של החדרים בבית, כך שבמהלך השבת יוכלו שומרי השבת להחשיך את החדר ולהאירו בהתאם לצורך.  
“תוכנית יוניסטרים מהווה הזדמנות משנה חיים עבור בני הנוער מ־13 מוקדים בפריפריה ומאפשרת להם להיחשף ולהשתלב בעולם היזמות והעסקים” מספרת בת שבע משה, מנכ”ל העמותה, “התוכנית נמשכת שלוש שנים וכוללת לימודי מינהל עסקים לצעירים ובמסגרתם משתתפים החניכים בסדנאות מקצועיות בתחומים שונים במינהל עסקים, והם מקימים ומנהלים חברות סטארט־אפ משלב הרעיון, גיוס ההון, הייצור, השיווק ועד המכירות. את בני הנוער מלווים יותר מאלף אנשי עסקים, המעבירים לחניכים ידע עסקי ממקור ראשון ומהווים עבורם מודל לחיקוי, ומלבד המיזמים העסקיים החניכים יוזמים ומנהלים פרויקטים למען הקהילה המקומית”.