השבוע בחרתי לתת במה לגרגירי החומוס – מצרך זול, משביע, טעים להפליא, בעל ערך תזונתי עשיר ומתאים לכל ארוחה ולכולם – גם לצמחונים ולטבעונים.
 
מגרגירי חומוס (חִמצה) אפשר להכין שפע של מטעמים, אך בעיקר מוכר ממרח החומוס, שאותו אפשר לשדרג עם מגוון תוספות וטעמים, כמו המתכון הזה שבו משולבים חומוס וחציל.

לפורטל הקולינרי של פסקל
 
החומוס הוא אחד מאבני היסוד של המטבח הערבי־ים תיכוני, אך בזכות ערכיו התזונתיים, הזמינות והפשטות הוא חצה גבולות ויצא אל העולם הגדול. באנגליה, למשל, כבר התמכרו לסלט החומוס, ומזה שנים שחברות מישראל מייצאות אל האנגלים את הסלט שאינו מתכתב עם נימוסים אנגליים בשום צורה. נכון, האנגלים לא מנגבים וספק אם יבינו אי פעם את מהות הסיבוב, אבל בהחלט ניתן להצביע על מגמה של שינוי טעמים. גם בארצות הברית תמצאו סלט חומוס שהתחבב על האמריקאים. אומנם טעמו שונה בתכלית משום שאין משלבים טחינה בהכנתו, אבל אין ספק שלקטנית הפשוטה הזו כבר יש ייצוג עולמי נכבד.

טיפסקל 
מומלץ להשרות את הגרגירים למשך לילה שלם בקערת מים, כשהמים מכסים את הגרגירים (מכיוון שהם תופחים ומתמלאים מים). מי שלחוץ בזמן, יכול לשים את הגרגירים בסיר עם מים, להרתיח במשך חמש דקות, לכבות את האש ולתת לגרגירים להתרכך למשך שעה בסיר מכוסה. בשתי השיטות יש להרחיק את נוזלי ההשריה לפני השלב הבא.
אני מקפידה להשרות כמות גדולה של גרגירי חומוס, לחלק למנות, ולהכניס למקפיא – כך יש לי תמיד גרגירים מוכנים.
חומוס ביתי עם קוביות חציל בתיבול פיקנטי 

החומרים לכ־6 מנות: 
½ ק"ג גרגירי חומוס גדול, לאחר שהושרה במים עם כפית אחת של סודה לשתייה יום קודם וסונן
1 כוס טחינה גולמית
3 שיני שום
1 כוס מנוזלי בישול החומוס, שנשמור אחרי ההרתחה
מיץ מ־½־1 לימון טרי 
מלח לפי הטעם
להגשה:
½ כוס פטרוזיליה קצוצה
4 שיני שום כתושות
1 פלפל ירוק חריף קצוץ דק
מיץ מלימון אחד
4 כפות שמן זית
1 חציל חתוך לקוביות בינוניות ומטוגנות בשמן חם
מלח גס 
פלפל שאטה קצוץ
1 כוס גרגירי חומוס מבושלים 
אופן ההכנה:
1. מכניסים את גרגירי החומוס לסיר, מכסים במים ומביאים לרתיחה. מבשלים כשעה וחצי עד לריכוך מוחלט של הגרגירים, ומסננים. שומרים כוס מנוזלי הבישול.
2. מכניסים את הגרגירים למעבד מזון, מוסיפים את הטחינה הגולמית ואת השום ומעבדים בפולסים, תוך הוספת מי הבישול ששמרנו בהדרגה, עד לקבלת המרקם הרצוי. טועמים ומתבלים במיץ לימון ומלח. 
3. בקערית מערבבים את הפטרוזיליה, השום, הפלפל הירוק, מיץ הלימון ושמן הזית.
4. להגשה: משטחים את ממרח החומוס בצלחת הגשה, ויוצרים שקע שיכיל את התוספות. מפזרים כף מתערובת הפטרוזיליה ומוסיפים קוביות חציל וגרגירי חומוס מבושלים. בוזקים מעל מלח גס ופלפל שאטה קצוץ, אפשר גם זרזיף נוסף של שמן זית, ומגישים חם.