השעון המעורר שלכם או של ילדיכם מכוון באופן קבוע לשבע בבוקר כדי שיגיעו בזמן לצלצול הראשון בבית הספר? מחקר בריטי חדש טוען – הדבר פוגע בבריאותם. על פי המחקר, שנערך באוניברסיטת אוקספורד והוצג השבוע בפסטיבל המדע הבריטי באנגליה, הצעירים הבריטים סובלים ממחסור של עשר שעות שינה בממוצע בשבוע בגלל ההתעוררות המוקדמת, מה שהופך את בריאותם למקופחת אפילו יותר מרופא צעיר שעושה משמרת של 24 שעות רצופות.


לדברי פול קלי, עורך המחקר, ילדים עד גיל 10 יכולים להתחיל את הלימודים בשמונה בבוקר כנהוג כיום, מאחר שהשעון הביולוגי שלהם מאפשר להם ללכת לישון בהתאם בשעה מוקדמת. אולם לאחר מכן צריכה השעה להתאחר, כך שילדים בני 16 צריכים להתחיל את הלימודים לא לפני עשר בבוקר וילדים בגיל 18 צריכים להתחיל ללמוד באחת־עשרה.

"עד גיל עשר אורח החיים של תשע עד חמש מתאים, וגם לאחר גיל 55, אבל בין לבין זה לא המצב ורוב האנשים צריכים בהתאם לגיל שלהם להתחיל את היום כשלוש שעות מאוחר יותר", הסביר והזהיר: "זה נושא בעל חשיבות גבוהה, רוב החברה שלנו סובלת ממחסור בשעות שינה ובגילים 14־24 הבעיה חמורה ביותר. זה מוביל לאיומים לבריאות, הקצנת מצבי רוח ובריאות נפשית מעורערת".

תוצאות המחקר לא הפתיעו את המומחים הישראלים. פרופ' ירון דגן, מנהל המכון לרפואת שינה בבית החולים אסותא, מספר כי בעבר נעשו פניות למשרד החינוך הישראלי בטענות דומות, אך הן לא נענו. "גם בארץ אנחנו סבורים ששעת התחלת הלימודים המוקדמת פוגעת ביכולותיהם ולא מתאימה לשעון הביולוגי של בני הנוער. תלמידים צריכים לישון בין שבע לשמונה שעות בלילה, במועצות האזוריות זמן ההגעה לבית הספר שלא סמוך לבית ארוך, וכך הם צריכים לקום זמן רב לפני הלימודים והשמירה על שעות השינה הופכת לבלתי אפשרית".

לדבריו, בעקבות הלחצים שהפעלנו בעבר ומחקר שהוצג שנערך בילדים בצפון, ביטלו את שעת האפס בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, אבל לא החילו את ההחלטה על התיכונים כי המחקר לא עסק בבני הנוער המבוגרים יותר. "המחקר הזה מהווה הוכחה נוספת לבעיה ומדגיש שוב את הצורך בשינוי", אמר.