העצרת הכללית של האו"ם אישרה הלילה (שישי) באופן גורף את בקשת הרשות הפלסטינית, שתאפשר לפלסטין להוסיף את הדגל שלה בכניסה למטה האו"ם שממוקם בניו-יורק.



119 מדינות תמכו בהצעה, מתוך 193 מדינות החברות באו"ם. שמונה מדינות התנגדו ו-45 מדינות החליטו להימנע. בין המדינות שהתנגדו היו: ישראל, ארצות הברית, אוסטרליה וקנדה. מבין התומכות: ספרד ואיטליה. עוד נקבע, כי הנפת הדגל תתבצע עד ה-30 לספטמבר.



רון פרושאור שגריר ישראל באו"ם נשא דברים בעצרת, היה זה נאומו האחרון כשגריר באו"ם. בנאומו אמר כי "במקום לכוון את הפלסטינים לדרך הישירה לשלום, אתם עוזרים להם לרדת מהמסלול, לתעות ולטעות. ככל שהפלסטינים אומרים יותר 'לא', כך אתם אומרים להם יותר 'כן'. תפקידכם עכשיו הוא להפסיק לקבל את מופעי הלהטוטים של הפלסטינים בניו יורק, ולהתחיל לעודד אותם להדברות כנה ואמיתית.



פרושאור אף התייחס להחלטה שהתקבלה הלילה בעצרת: "במהלך כהונתי, ראיתי כיצד שוב ושוב אתם נותנים גיבוי לתרגילי יח"צ זולים של הפלסטינים, ולא דורשים מהם דיון אמיתי, שכולל פשרות והחלטות חשובות במו"מ. אתם לא מפסיקים לספק להם מעקפים, והם, מצדם, עולים עליהם במהירות מופרזת, בדרך להתרסקות. משמעות ההחלטה שלכם היום היא שלצד הדגל הפלסטיני שיונף באו"ם, יונף גם דגל לבן, של כניעתכם לכוחניות ולפופוליזם טהור".



היוזמה, שמטרתה להתיר ולאפשר את הנפת דגל פלסטין בשדרת הדגלים שבכניסה, הופצה תחילה במרכז הארגון לקראת פתיחת העצרת השנתית.


המסמך הופץ בקרב הארצות החברות וכ-20 מדינות ערביות חתומות על המסמך, הכולל את הדרישה להניף את דגל פלסטין בין הדגלים של הארצות החברות המתנופפים בכניסה לבניין האו"ם במנהטן. כמו כן חתומות על היוזמה ונצואלה וסנגל.



הפרת תקנון של האו"ם



בשנת 2012 אישר האו"ם לרשות הפלשתינית מעמד של מדינה-משקיפה - מעמד שמשמעותו היא סמלית והצהרתית בלבד.



אישור ההצעה מהווה הפרה של תקנון האו"ם, הקובע שרק מדינה חברה זכאית להניף את דגלה בין דגלי הארצות החברות בארגון. מלבד ההפרה של תקנון הארגון התגלה כי המהלך הפלסטיני כולל גם מעשה תרמית. הטיוטה של הצעת ההחלטה שניסחו והפיצו הפלסטינים טוענת כי גם הוותיקן מצטרף להצעה ומבקש גם הוא רשות להניף את דגל הכס הקדוש.



אזכור הוותיקן כשותף ליוזמה נועד לשכנע את הארצות החברות כי הוא שותף ליוזמה הפלסטינית ומעניק להצעת ההחלטה היבט איכותי ומוסרי.



אולם בהודעה מיוחדת שהופצה בניו יורק התנער הוותיקן באופן מוצהר ותקיף מהמהלך הפלסטיני להחיל את הזכאות להנפת דגל באו"ם גם על הוותיקן. בהודעה שהופצה במסמך רשמי שכותרתו "הכס הקדוש", מבהיר הוותיקן כי "לפי הנוהג והמסורת הנהוגים באו"ם מאז שנת 1945, רק מדינה חברה זכאית להניף את דגלה במטה הראשי של האו"ם".



הוותיקן לא הסתפק בהודעת הבהרה אחת שאינו שותף להצעה הפלסטינית. מסמך נוסף שהפיץ כולל תביעה ישירה לפלסטינים "למחוק מטיוטת הצעת ההחלטה שלהם כל התייחסות לכס הקדוש".



"אין לנו התנגדות לכך שהמדינה הפלסטינית תציג את ההצעה במליאה", נאמר במסמך, "אבל לכס הקדוש אין שום כוונה להיות שותף להצעת ההחלטה". "הפלסטינים פשוט שיקרו ועשו זאת ביודעין ובכוונה תחילה", אמר ל"מעריב־השבוע" גורם דיפלומטי בכיר בניו יורק.