ישראל נכנסת ליומה השלישי של סופת האבק, ולא נראה כי הוא הולך להתפזר בקרוב.  התחזית המעודכנת של השירות המטאורולוגי מדברת על התפזרות האובך רק במהלך יום שבת. בנוסף, גל החום צפוי להישאר אתנו גם במהלך סוף השבוע

תלמידי מערכת החינוך מתבקשים גם מחר לשהות בהפסקות בכיתות, שיעורי ספורט יש לקיים באולמות סגורים וביטול טיולים בחוץ. המשרד להגנת הסביבה מתריע עדיין על זיהום אוויר גבוה מאד בכל הארץ והודיע כי היום עדיין שררו אובך וזיהום אוויר גבוה בכל הארץ עקב ריכוזים גבוהים מאד של חלקיקים נשימים, בריכוזים של פי שתיים ויותר מערך ההתרעה, הערך שיש בו סיכון לבריאות הציבור.

גוש דן המאובק ממעוף ציפור. צילום: אבשלום ששוני 

עומס החום והאובך הכבד במקומות שונים ברחבי הארץ, גרמו גם לעלייה של עשרות אחוזים בכמות הפניות אשר הגיעו למוקדי מד"א מאנשים אשר נפגעו כתוצאה מפגעי מזג האוויר.

עלייה של עשרות אחוזים בפניות למד"א 

מאז יום שלישי,  אז החלה סופת האבק, העניקו צוותי מד"א הרבים שעומדים בכוננות גבוהה טיפול רפואי ללמעלה מ 853 בני אדם שנפגעו מהאובך ומהחום.

בין הנפגעים למעלה מ-565 בני אדם שסבלו מקוצר בנשימה, מהתקפי אסטמה והחמרה של מחלות ריאה, ולמעלה מ-288 בני אדם שסבלו מהחמרת תסמיני מחלות הלב שמהן הם סובלים. מדובר בעליה משמעותית של עשרות אחוזים מהחודש שעבר

בהתייעצות עם משרד הבריאות, מומלץ שוב לאוכלוסייה רגישה, כגון: חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון להימנע משהייה מחוץ למבנים ולאוכלוסייה הבריאה: להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ ובמיוחד פעילות ספורטיבית.

חזאי השירות המטאורולוגי, ואדים דימנשטיין מסביר כי נרגיש בהקלה בהדרגה לקראת ערב החג:  "לגבי גל החום, רק מהשבוע הבא נראה שינוי בזרימת האוויר שתביא לטמפרטורות קרובות יותר לממוצע העונתי. עד סוף השבוע הלחות בחוף תמשיך להיות גבוהה ויהיה חם והביל ובפנים הארץ חם מהרגיל ויבש. לגבי סופת האבק, הוא אמנם שוקע בהדרגה אבל אין כרגע שום זרימות אוויר שיכולות להסיע אותו מכאן. רק לקראת השבת מתחילים לראות תזוזה של אוויר באטמוספירה מעלינו כך שרק מחר תשתנה התמונה בהדרגה מבחינת האבק ומערב החג גם בטמפרטורות ובלחות"

שינויי דפוסי האקלים בעולם בשל אפקט החממה מקשים על החזאים בהתמודדות עם חיזוי תופעות חריגות כמו סופת האבק הקשה ביותר של שלהי הקיץ מאז החלו המדידות. "היו  לנו שתי סופות אבק גדולות בהפרש של שבעה חודשים בלבד וזו גם המזהמת ביותר מאז התחלנו למדוד לפני 15 שנה ויוצאת דופן גם מבחינת התנאים האטמוספריים בעונה של זרימות מזרחיות, כך שקשה לומר מה העתיד צופן לנו" מודה איתן מזא"ה