שתי המחבלות של ארגון הטרור הניגרי בוקו חראם התפוצצו בתוך שניות זו מזו בעיירה קראווה שבצפון קמרון, בקרבת הגבול עם ניגריה. הראשונה הפעילה את מטען הנפץ בשוק הומה אדם בשעות הבוקר של יום חמישי שעבר, בעוד המחבלת השנייה התפוצצה ליד בסיס צבאי של חיילי רגלים שמשתתפים בלחימה נגד הארגון האסלאמי. לפחות 34 בני אדם נהרגו ויותר מ־170 נפצעו בפיגוע הכפול, שגרם לרבים מתושבי העיירה להימלט מבתיהם מחשש להתקפות נוספות. 
 
בסומליה, מאז יום שישי שעבר השתלטו מחדש חמושים מארגון א־שבאב על עיירות במרכז המדינה, אחת מהן במרחק של 120 ק"מ בלבד מהבירה מוגדישו. זה קרה אחרי שחיילי כוח שמירת השלום של האיחוד האפריקאי נטשו את עמדותיהם בעקבות התקפה של הטרוריסטים נגד בסיס של הכוח הבינלאומי, שבו נהרגו עשרות חיילים. בקניה השכנה נעצרו שלשום (רביעי) שלושה בני אדם באחד ממרכזי הקניות הגדולים בבירה ניירובי כשברשותם מטען חבלה - בדיוק שנתיים אחרי שמתקפה של א־שבאב על קניון ווסטגייט בעיר הותירה 67 קורבנות.
 
בחצי האי סיני נהרג ביום רביעי ילד מצרי ושישה אחרים נפצעו, אחרי שפצצת מרגמה פגעה בבתים ברפיח המצרית, במקביל למבצע נרחב שמנהל הצבא נגד חמושי דאע"ש בסיני, שבמהלכו כבר נהרגו עשרות מחבלים. בלוב הודיעה הממשלה ביום שני כי שמונה חיילים נהרגו אחרי שחמושים מדאע"ש תקפו עמדות של הצבא דרומית־מזרחית לעיר הנמל בנגאזי.
 

ואם זה לא מספיק, מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה ביום שלישי שעבר התרעה נדירה לאזרחים האמריקאים השוהים בדרום אפריקה מפני אפשרות של התקפה מצד "קיצונים". הרשויות המקומיות ציינו כי הן מתייחסות לכך ברצינות והחלו לעקוב אחרי כמה אנשים חשודים אולם הדגישו כי "אין סכנה מיידית" לפיגועים נגד יעדים אמריקאיים במדינה. 
 
רשימת האירועים הללו התרחשה בתוך פחות מעשרה ימים באפריקה, עדות לכך שבעוד העולם מקדיש את תשומת הלב לפיגועים של ארגון דאע"ש בסוריה ובעיראק ולחשש מפני התקפות טרור נוספות על אדמת אירופה או בארה"ב, הטרור האסלאמי הופך לשגרה יומיומית ביבשת השחורה. "אפריקה היא הזירה המתעוררת של הטרור העולמי", אומר ג'ייקוב זן, אנליסט לענייני אפריקה בקרן ג'יימסטאון, מכון מחקר שמרכזו בוושינגטון, בראיון ל"מעריב־סופהשבוע". "באפריקה יש קרקע פורייה במיוחד לטרור בגלל גבולות שעוברים בתוך יערות, מתח בין מוסלמים לנוצרים, קרבה למזרח התיכון ולישראל בפרט, שחיתות וזמינות של כלי נשק".
 
זן הגיע השבוע לישראל על מנת להשתתף בכנס הבינלאומי ה־15 של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה, שעסק בתמורות ובשינויים בטרור האזורי והבינלאומי. אחד הנושאים המרכזיים של הכנס היה התפשטות דאע"ש, ולדברי זן, יבשת אפריקה הפכה לזירת מאבק בין ארגון "המדינה האסלאמית", שכבר ביצע פיגועים גדולים בלוב, בתוניסיה ובסיני, לבין אל־קאעידה, שפעיל באזור יותר מעשר שנים, בין השאר בצפון אפריקה, במאלי ובסומליה. 
 
"אף שדאע"ש מביס את אל־קאעידה בגיוס בקרב הקיצונים, אל־קאעידה עשוי לפנות למודל פוליטי יותר, כמו בסוריה", הוא אומר. "ההשפעה של דאע"ש מטרידה יותר, במיוחד מאחר שהם מכוונים את הפעולות שלהם נגד זרים. אבל מה שמאתגר יותר הוא היכולת של אל־קאעידה להציג נרטיב שלפיו ארגון דאע"ש הוא כל כך קיצוני ופסיכופתי שצריך לעצור רגע ולשוב ליסודות של אל־קאעידה, של שליטה פוליטית. אם אל־קאעידה ישחקו על הקלף הזה, כפי שהם כבר עושים בסוריה, אנחנו צפויים לעמוד מול אתגר פוליטי־צבאי חדש".


ג'ייקוב זן
 
לא בדרך לסיני
 
ביטוי בולט לכוחו הגובר של דאע"ש ביבשת קיבלנו במרץ שעבר, כאשר ארגון בוקו חראם הניגרי, שבעבר נחשב למקורב יותר לאל־קאעידה, הכריז באופן רשמי על נאמנותו ל"ח'ליף" אבו בכר אל־בגדדי. "אנחנו מוסרים לכם חדשות טובות על ההתפשטות של הח'ליפות למערב אפריקה כי הח'ליף קיבל את שבועת האמונים של אחינו מהתנועה הסונית להטפה ולג'יהאד", מסר ימים אחדים לאחר מכן דובר דאע"ש, מוחמד אל־עדנני.
 
אחת התוצאות המיידיות להפיכתו של בוקו חראם לחלק מארגון הטרור הבינלאומי של דאע"ש הייתה החלטתו להרחיב את פעילותו מהאזורים המוסלמיים של צפון־מזרח ניגריה ליעדים נוספים ברחבי המדינה העשירה ביותר באפריקה. השבוע חשפו כוחות הביטחון מזימה של בוקו חראם לבצע פיגועים בבירה אבוג'ה, ימים ספורים אחרי ששירות הביטחון הניגרי הודיע על חשיפת תאים נוספים של הארגון, כולל בעיר הגדולה ביבשת, לאגוס, שם ככל הנראה הייתה כוונה לפגוע בנמל התעופה הבינלאומי.
 
"צריך לראות כעת בבוקו חראם חלק מההיררכיה של דאע"ש, ומה שארגון 'המדינה האסלאמית' צריך כעת זה התקפה גדולה בניגריה על מנת שכולם ידעו שהוא שם", מסביר זן. "אם הם יצליחו לבצע משהו בלאגוס, שהיא מרכז כלכלי משמעותי, הם יקבלו את הכותרות ב'ניו יורק טיימס' וב'טלגרף' של לונדון".
יותר מכך, מדגיש זן, בדאע"ש מתכוונים לנצל את בוקו חראם גם ברמה האזורית עם התקפות במדינות אחרות, כמו מאלי, שם נמצא הארגון במאבקי שליטה מול פעילי אל־קאעידה במגרב האסלאמי, וגם בקמרון, בצ'אד ובניז'ר, שבהן כבר מבצעים חמושי בוקו חראם התקפות ספורדיות כמו הפיגוע הכפול בקראווה. 
 
בנוסף, נתונים שאסף זן מצביעים על כך שבין 80 ל־200 פעילים של בוקו חראם נמצאים כיום בלוב, שנחשבת לזירת הפעולה העיקרית של דאע"ש בצפון אפריקה. "בוקו חראם בניגריה מדווח לדאע"ש בלוב, והאנשים בלוב מדווחים לסוריה. לכן יש רשת לוגיסטית ותקשורתית בין ניגריה לבין לוב, שכעת הופכת להיות מוצקה יותר". 
 
עם זאת, הוא לא מאמין שנראה בקרוב פעילים של בוקו חראם גם באזורי פעילות נוספים של דאע"ש, כמו סוריה ועיראק או אפילו בחצי האי סיני, על הגבול עם ישראל. "חברי בוקו חראם הם ממערב אפריקה ומכירים את האזור שלהם, ואין צורך להביא אותם לסיני כדי לתקוף את ישראל כי צריך שם דוברי ערבית", הוא אומר, אך מוסיף מיד כי אינו פוסל אפשרות של שיתוף פעולה בין בוקו חראם לבין אנצאר בית אל־מקדס, הסניף של דאע"ש בסיני. "הם יכולים לתקשר וללמד אלה את אלה באמצעות האינטרנט, אבל אני לא חושב שנראה בקרוב פעילים של בוקו חראם פועלים נגד אשקלון".
 
אף שבוקו חראם פועל כבר משנת 2009, האירוע שהכניס אותו לתודעה הבינלאומית התרחש באפריל אשתקד, כאשר חמושי הארגון חטפו יותר מ־250 בנות מבית ספר נוצרי בעיירה צ'יבוק. בעקבות ההתקפה נערכה בפריז ועידה בינלאומית בהשתתפות מנהיגי מדינות מערב אפריקה, האיחוד האירופי וארה"ב, שבה הוכרז על הכוונה לפעול יחד נגד האיום הגובר מצד הארגון הניגרי ולאתר את כל הבנות על מנת שניתן יהיה להשיבן לבתיהן. 
 
זן מציין כי ההכרזות נותרו על הנייר בגלל משבר אמון בין מדינות המערב לבין ניגריה, וכי כעת, כאשר היחסים בין הצדדים השתפרו, נראה שזה כבר מאוחר מדי עבור הבנות החטופות, אף שבתקשורת הניגרית פורסם השבוע כי לפחות מחצית מהחטופות עדיין בחיים. "עברה יותר משנה וחצי, ובוקו חראם הסתיר את כל הבנות באופן מתוחכם ואף אחת מהן לא נמצאה, אפס", הוא אומר. "אולי צריך להכפיל את המאמצים למצוא אותן, אבל כנראה שזה מעט מדי ומאוחר מדי. גם כל מו"מ עם בוקו חראם על הבנות יהיה בעצם מול ההיררכיה של דאע"ש".
 
אף שיותר מאלף בני אדם נרצחו על ידי בוקו חראם בניגריה מאז שמוחמדו בוהארי החל בכהונתו כנשיא המדינה לפני יותר ממאה ימים, לזן יש מילים טובות על התנהלותו של בוהארי מול האיום לעומת קודמו בתפקיד, גודלאק ג'ונתן, שהואשם בחולשה מול ארגון הטרור. "בוהארי נקט גישה אזורית יותר לנושא הזה. הוא בקשר עם מנהיגי האזור, הוא מדבר עם הקהילה הבינלאומית ובונה מחדש את האמון, פועל  לשיבוש הרשתות הלוגיסטיות ומראה את המחויבות של הממשלה. הוא איש צבא והוא שם את המוניטין שלו על כף המאזניים, אבל יש לו משימה קשה ונראה שהוא התחיל בצורה טובה מאוד".
 
עם זאת, זן מטיל ספק ביכולתו של בוהארי לעמוד בהבטחתו כי בוקו חראם יובס עד נובמבר הקרוב. "זה ריאליסטי כמו להביס את חמאס בתוך שלושה חודשים", הוא אומר בחיוך. "אני לא יודע למה הוא אמר את זה. אולי זה נועד לספק השראה, אבל בוקו חראם יישארו פה עוד זמן מה. יכולות להיות הצלחות בתוך שלושה חודשים, אבל להביס אותם יהיה תהליך ממושך הרבה יותר". 
 
פליטי הטרור
 
השבוע טענו בדאע"ש כי לפחות 4,000 פעילים של הארגון הסתננו לאירופה לקראת פיגועים קרובים, וזאת אחרי שהסוו את עצמם בקרב עשרות אלפי הפליטים והמהגרים שצובאים בשבועות האחרונים על שערי האיחוד. לפי סוכנות אבטחת הגבולות של האיחוד האירופי (פרונטקס), יותר מ־91 אלף פליטים ומהגרים בלתי חוקיים נכנסו השנה לאיחוד האירופי אחרי שיצאו מלוב וחצו בסירות את הים התיכון. זן מודה כי שליטתם של חמושי דאע"ש בנמלים מרכזיים בלוב עלולה לסבך את בעיית הפליטים בדרך לאירופה.
 
"הם יכולים לגרום בעיות לאירופה גם בלי לשלוח את האנשים שלהם, אלא פשוט אם יפתחו את הנמלים באופן חופשי על מנת לאפשר לאלפים לעבור לאירופה, זה יגרום למתח בדרום אירופה ויחליש את כל היבשת", הוא אומר. "בראייתו של דאע"ש, זה יביא לסופה של הציוויליזציה המערבית, כמו שהטורקים חשבו לפני 500 שנה. אפשר יהיה לראות את דאע"ש משתמש בהגירה בתור כלי נשק גם מעבר לשימוש בלוחמים שלו".
 
לדברי זן, ייתכן מצב שבו חולשתה של הממשלה המרכזית בלוב תעודד את דאע"ש להשתלט על אזורים נוספים במדינה הצפון־אפריקאית, כפי שנעשה בסוריה ובעיראק, אולם הוא מדגיש כי הלחימה במדינה צפויה להימשך עוד זמן רב. הוא מציין כי מי שיכול לסייע הוא נשיא המדינה השכנה מצרים, עבד אל־פתאח א־סיסי, שלא ירצה לראות את דאע"ש מתחזק על הגבול המערבי שלו, אולם בינתיים הוא עסוק בלחימה בפעילי דאע"ש בסיני.
 
הפעילות המצרית באה לידי ביטוי ביום שני, כאשר יצא לדרך מבצע "זכויות הקדוש" - לדברי הצבא המצרי, המבצע הגדול ביותר נגד ארגון טרור שבוצע במדינה. עשרות חמושים כבר חוסלו ויותר מ־150 נעצרו בפעילות של יחידות מיוחדות ושל חיל האוויר, בניסיון לעצור את ההתקפות החוזרות ונשנות של הקיצונים האסלאמים בצפון חצי האי.
 
"למצרים יש רצון להילחם בפעילי 'המדינה האסלאמית' בסיני. אין שאלה של מחויבות, זו יותר שאלה של מודיעין", אומר זן. "אני חושב שמצרים וישראל יכולות לשתף פעולה מאחורי הקלעים, אבל מצרים היא זו שצריכה לעצב את האסטרטגיה. אני חושב שמוטב שמצרים תנסה לטפל בזה לבדה בשנתיים הקרובות, ואולי אחרי זה המעורבות הישראלית תצטרך לגדול".
 
לנוכח איומי הטרור ההולכים ומתפשטים ברחבי היבשת, זן מדגיש כי מנהיגי המדינות באפריקה מבינים יותר ויותר את חומרת האתגר שניצב בפניהם. "ההכרה באיום הטרור גברה בקרב המנהיגים האפריקאים, וככל שדאע"ש התחזק, במיוחד אחרי ההצטרפות של בוקו חראם, כך גברה ההבנה שצריך לגבש תגובה מאוחדת יותר באפריקה. עם זאת, התגובות עדיין מתואמות ברמה נמוכה, ולכן מדינות כמו ישראל, שיודעת הרבה לגבי טרור, יכולה למלא תפקיד באימונים, כמו שארה"ב עושה כשהיא מנסה לעודד את המנהיגים לפעול".