לפני סיום: עם סיום תפקידו של רון פרושאור כשגריר ישראל באו"ם בארבע השנים האחרונות, הוא מספק הצצה על התפקיד שביצע וטוען כי הארגון אינו באמת משחק תפקיד חשוב בפתרון סכסוכים, כמצופה ממנו.



פרושאור התראיין הערב (שישי) בחדשות ערוץ 2 לנועה אורון, סיפר על היחס באו"ם לישראל ומה הוא חושב על מחליפו, דני דנון. 

"ארצות הברית זו מדינה שהיא יחסית אוהדת את ישראל, ובניו יורק יש קהילה חמה ורחבה. יום יום אני עובד במערכת שנותנת תמיכה בדיסוננס קוגניטיבי לאומות המאוחדות, וזו כניסה לעולם אחר עם כללי פתיחה באש שונים", אמר השגריר על תפקידו.

אחרי קדנציה של ארבע שנים, הוא מציין כי הוא מבין שמדובר בגוף "חסר שיניים": "תסתכלי על סכסוכים שקיימים ברחבי העולם, האם האו"ם משחק תפקיד בסוגיה האיראנית? האם האו"ם פותר ממש את מה שקורה בסוריה, רצח עם שמתנהל שם באזורי הסכסוך המרכזיים בעולם? האו"ם כמעט לא נמצא בשורה הראשונה של מתן הפתרון, וזה נובע מההרכב שלו. זהו גוף פרלמנטרי שמנוהל על-ידי מדינות עם דיקטטורים רודנים ומדינות לא דמוקרטיות".

"אחד נגד מאה"

"אני לפעמים מרגיש כשגריר ישראל בשעשועון של 'אחד נגד מאה', כמעט כל יום אני מרגיש את זה", אמר פרושאור על שגרת יומו בתפקיד, והוסיף: "אני מדבר על אפליה ממוסדת, זה לא יכול להיות שהגוף הזה יריץ כל שנה 20 החלטות נגד ישראל ואחת נגד דאעש או סוריה. במועצה לזכויות אדם יש סעיף שמתייחס לכל העולם ויש סעיף שנוגע ומייחד לרעה רק למדינת ישראל".

על מקבילו האיראני סיפר: "בכל פעם שאני נכנס, הנציג האיראני לוקח שני צעדים אחורה. הם לא מוכנים לדבר איתנו וגם הנציגים הסורים חוששים מזה. הם מפחדים שיפטרו אותם או שיחזירו אותם לטהרן".

על מה אתה לא מסכים עם ראש הממשלה?
"את הדברים שיש לי לומר, גם לשר החוץ וגם לראש הממשלה, אני אומר בדרכים המקובלות".

דבריו של נתניהו בבחירות כי אוטובוסים מלאים בערבים שנוסעים לקלפיות, זו אמרה לא דיפלומטית. מה אתה אומר כל כך לאנשים?
"זו מערכת בחירות. אנו מכירים עשרות אמירות של ראשי ממשלות ונשיאים שאומרים דברים ומשנים אחרי הבחירות את המדיניות".

על מחליפו שצפוי להיכנס לתפקיד, דני דנון, אמר כי "אני משוכנע שהוא יצליח במשימה של להגן על מדינת ישראל בחזית המדינית, וזו חתיכת חזית".

"כוחניות ופופוליזם טהור"

הביקורת של פרושאור על התנהלות הארגון, באה לידי ביטוי גם במהלך הלילה, עם החלטת העצרת הכללית של האו"ם לאשר באופן גורף את בקשת הרשות הפלסטינית להוסיף את הדגל שלה בכניסה למטה האו"ם שממוקם בניו-יורק. 

בנאומו הוא אמר לאחר ההצבעה: "במהלך כהונתי, ראיתי כיצד שוב ושוב אתם נותנים גיבוי לתרגילי יח"צ זולים של הפלסטינים, ולא דורשים מהם דיון אמיתי, שכולל פשרות והחלטות חשובות במו"מ. אתם לא מפסיקים לספק להם מעקפים, והם, מצדם, עולים עליהם במהירות מופרזת, בדרך להתרסקות. משמעות ההחלטה שלכם היום היא שלצד הדגל הפלסטיני שיונף באו"ם, יונף גם דגל לבן, של כניעתכם לכוחניות ולפופוליזם טהור". 

כמו כן הוא הוסיף: "במקום לכוון את הפלסטינים לדרך הישירה לשלום, אתם עוזרים להם לרדת מהמסלול, לתעות ולטעות. ככל שהפלסטינים אומרים יותר 'לא', כך אתם אומרים להם יותר 'כן'. תפקידכם עכשיו הוא להפסיק לקבל את מופעי הלהטוטים של הפלסטינים בניו יורק, ולהתחיל לעודד אותם להדברות כנה ואמיתית".

119 מדינות תמכו בהצעה, מתוך 193 מדינות החברות באו"ם. שמונה מדינות התנגדו ו-45 מדינות החליטו להימנע. בין המדינות שהתנגדו היו: ישראל, ארצות הברית, אוסטרליה וקנדה. מבין התומכות: ספרד ואיטליה. עוד נקבע, כי הנפת הדגל תתבצע עד ה-30 לספטמבר.